וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם סלימאן יזכה בנשיאות - המהפכה תתחיל מחדש"

9.4.2012 / 0:04

בראיון ראשון חושף מועמד האחים המוסלמים לנשיאות, חיירת שאטר, את עמדותיו. הוא תוקף את סלימאן, נזהר מלהתעמת עם הצבא, ומציין כי "המטרה - להשיג קידמה המבוססת על האסלם"

התמודדותו של עומאר סלימאן לנשיאות מצרים היא עלבון למהפכה ולעם המצרי, אשר אם תצלח, תצית מחדש את המהפכה בכל רחבי המדינה – את הדברים החריפים הללו אומר המועמד לנשיאות מטעם האחים המוסלמים, חיירת שאטר. ראיון פומבי ראשון שהעניק היום (ראשון) שאטר לסוכנות הידיעות "רויטרס", חושף בפני הציבור טפח מדעותיו של מי שעשוי להיות הנשיא הבא של מצרים.

שאטר מנסה להנמיך את החששות מעימות בין התנועות האיסלמיות שהולכות ומתחזקות במדינה – וכעת נהנות מרוב מוחלט בפרלמנט המצרי – לבין שלטונות הצבא השולטים במדינה מאז הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק. אולם במקביל הוא מזהיר כי האחים המוסלמים לא יתמכו בתכניות של הממשלה הנוכחית, כמו קבלת הלוואת ענק מקרן המטבע הבינלאומית, וכן ישאפו לקדם את החינוך האיסלמי במדינה. "המטרה העליונה שלנו היא להשיג קידמה המבוססת על עקרונות איסלמיים", אומר שאטר, שהודיע כי אם יזכה בנשיאות, יבצע רפורמה במוסדות הציבוריים ובחברה על בסיס החינוך האיסלמי.

חיירת שאטר, מועמד האחים המוסלמים לבחירות לנשיאות מצרים. רויטרס
בילה 12 שנים בבתי הכלא בזמן שלטונו של מובארק. שאטר/רויטרס

כאמור, בראיון ביקר שאטר, איש עסקים מיליונר בן 61, את החלטתו של סגן הנשיא וראש המודיעין לשעבר עומאר סלימאן להתמודד לנשיאות ברגע האחרון. "אני רואה את כניסתו למרוץ כעלבון למהפכה ולעם המצרי", אמר שאטר, שריצה 12 שנות מאסר בתקופת שלטונו של מובארק. "סלימאן עשה טעות גדולה. הוא יוכל לזכות רק דרך זיופים, ואם זה יקרה, המהפכה תתחיל שוב".

עד היום, המועד האחרון להגשת מועמדות לנשיאות, נרשמו 22 מועמדים, בהם גם מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, ראש ממשלת מצרים לשעבר אחמד שפיק ומועמדים איסלמיים אחרים. הבחירות צפויות להיערך ב-23-24 במאי.

אילוסטרציה. אריאל חרמוני, יחצנים, רויטרס
"אני רואה את כניסתו למרוץ כעלבון למהפכה ולעם המצרי". סלימאן ומובארק/רויטרס, אריאל חרמוני, יחצנים

שאטר הוכרז ב-31 למרץ כמועמד הרשמי מטעם מפלגת האחים המוסלמים, "מפלגת החירות והצדק", לאחר שבמשך חודשים הכריזה התנועה כי לא תציג מועמד מטעמה. הוא ציין כי ההחלטה התקבלה בעקבות החשש כי הממשלה, הנתמכת על ידי הצבא, ממאנת לשתף פעולה עם הפרלמנט אשר נשלט על ידי האחים המוסלמים. לכן, מסביר שאטר, ביקשה התנועה לקבל על עצמה תפקיד ביצועי משמעותי יותר, למקרה שבית הנבחרים יתברר כ"חסר שיניים".

"עלינו לחזק את הצבא"

עם זאת, שאטר הדגיש כי עימות עם הצבא חייב להימנע: "אפילו אם יש מחלוקות עם המועצה הצבאית העליונה בנוגע לתקופת העברת הסמכות, אלו חייבות להיפתר בדרכים אשר לא תובלנה לעימותים אלימים עם כוחות הביטחון. עלינו, למעשה, לעבוד כדי לחזק ולפתח את הצבא". הממשלה החדשה, הוא טוען, תקיים פיקוח אזרחי על תקציב הכוחות המזוינים ועל האינטרסים העסקיים שלהם. צבא מצרים פועל בצורה נרחבת גם בתחום העסקי, ומייצר רווחים גדולים דרך עסקאות פטורות ממס במגוון תחומים, החל מנדל"ן ועד לשירותי ניקיון ותחנות דלק.

"העניין הוא לא רק למסות את הצבא", שאטר מוסיף, "יש בעיה בחיילי חובה שמאולצים לעבוד בפרויקטים כלכליים של הצבא ללא קבלת שכר. ומה עם האדמות שהצבא מחזיק בהן ללא תמורה? כל הנושאים האלו יועלו לדיון בממשלה הבאה".

הפגנה בכיכר תחריר, ינואר 2012. רויטרס
"או שתידחו את סוגיית ההלוואה ותמצאו דרך אחרת לפתור את הבעיה בלי התמיכה שלנו, או שתזרזו את הקמת הממשלה". הפגנה בכיכר תחריר לציון שנה למהפכה/רויטרס

עוד סוגייה העומדת בפני השלטון היא הלוואת החירום שמבקשת מצרים מקרן המטבע הבינלאומי. מדובר בהלוואה על סך של 2.3 מיליארד דולר, שנועדה לסייע למצרים להתמודד עם המשבר הכלכלי הפוקד אותה. לדברי שאטר, האחים המוסלמים לא יתמכו בצעד זה, אלא אם תנאי הקרן ישונו, או שהממשלה תפנה את מקומה ותאפשר לשלטון האזרחי החדש לפקח על חלוקת הכסף. "אמרנו למועצה הצבאית העליונה, יש לכם שתי אפשרויות: או שתידחו את סוגיית ההלוואה ותמצאו דרך אחרת לפתור את הבעיה בלי התמיכה שלנו, או שתזרזו את הקמת הממשלה", אמר שאטר.

לקריאה נוספת:
מצרים: האחים המוסלמים מריצים מועמד נוסף לנשיאות
סלימאן שוב התחרט: "אתמודד על נשיאות מצרים"
מצרים: מועמד "האחים המוסלמים" יכשיל אותם?
בניגוד לתחזיות: האחים המוסלמים בחרו מועמד לנשיא

(עדכון ראשון: 23:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully