וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחבל מטולוז: באירופה מודאגים מ"טרור ג'יהאדיסטי חדש"

ראש סוכנות המודיעין האירופית הזהיר מפני טרור מסוג חדש - "מבוזר וקשה לאיתור", בו פועלים יחידים ומבצעים פיגועים שאינם בחסות אף ארגון. לדבריו, המאבק צריך להיות מתוחכם

על רקע הדרמה שהתחוללה בשבוע האחרון סביב רציחתם של שבעה בני אדם באזור טולוז שבצרפת ועם ריבוי הפרסומים על כך שכפי הנראה המחבל מוחמד מראח פעל לבד והמניע לרציחותיו היה תפיסותיו הג'יהאדיסטיות, הזהיר אתמול (שישי) ראש ה"יורו-פול", סוכנות המודיעין האירופית, רוב וויינרייט, מפני ה"איום הג'יהאדיסטי החדש". בראיון לסוכנות הידיעות AP אמר וויינרייט כי "האיום מאוד מדאיג את רשויות הביטחון באירופה. מדובר באיום ג'יהאדיסטי שונה מהאיומים המוכרים והוא מתחזק". לדבריו, "האיום הוא הרבה יותר מבוזר וקשה יותר לאתרו".

שוטרי צרפת בסיום במצור על המחבל בטולוז צרפת, מרץ 2012. רויטרס
"האיום מאוד מדאיג את רשויות הביטחון באירופה. מדובר באיום ג'יהאדיסטי שונה מהאיומים המוכרים והוא מתחזק". כוחות הביטחון הצרפתים לאחר הפשיטה לביתו של מראח, אתמול/רויטרס

יום לאחר שפשטו כוחות המשטרה הצרפתית על בית המחבל מוחמד מראח וירו בו למוות, בעוד עולות השאלות האם כוחות הביטחון הצרפתיים נהגו כראוי באירוע והאם ניתן היה למנוע אותו, אומר וויינרייט כי המאבק בתופעה בה יחידים פועלים מחוץ למסגרת מאורגנת צריך להיעשות בדרכים מתוחכמות יותר. בין הדרכים הללו פירט מעקבים באינטרנט, מודיעין טוב יותר ושיתוף פעולה בינלאומי בכל הנוגע למלחמה בטרור. אך יחד עם זאת אמר כי הוא מודאג מכך שיכולותיהן של רשויות אכיפת החוק מוגבלות בכל הנוגע לאיום זה. "אנחנו לא יכולים לשלוט במה שקורה באינטרנט", אמר.

"הרשויות לא יכולות לשלוט בכל מה שקורה באינטרנט"

כמו כן התייחס ראש הסוכנות לאירוע הנקודתי שאירע בטולוז ואמר כי למחבל מוחמד מראח לא היה ניסיון מקצועי בטרור. לדבריו, נראה כי הוא היה חלוק בדעתו לגבי המטרה שלשמה פעל – מצד אחד הוא רצה להגדיל את מספר הקורבנות, ומצד שני הוא רצה לתעד את מעשיו, להעניק להם תוקף פומבי ולהתפאר בהם. "העובדה שהוא צילם את מעשיו אומרת הרבה", אמר וונרייט, "אך עדיין, למרות 'הטעויות' שעשה בדרך, הוא הצליח להוציא לפועל פעולה שיש בה נזק משמעותי". לצד זאת ציין הבכיר כי גם אם למראח לא היה קשה ישיר לאל-קאעדה, "אין כל ספק שהוא קיבל מהארגון השראה למעשיו".

בתוך כך, חשף היום ראש המודיעין הצרפתי, ברנארד סקרסיני, פרטים חדשים על מראח. בראיון לעיתון "לה מונד" הצרפתי, אמר סקרסיני כי התחקותם של גורמי המודיעין אחר פעילותו של מראח העלתה כי הוא ביקר לפני כשלוש שנים בישראל, ואף נעצר בירושלים בגין החזקת סכין ושוחרר זמן קצר לאחר מכן. במהלך אותה נסיעה ביקר מראח גם בטורקיה, לבנון, סוריה וירדן, סיים את הביקור באזור בישראל, ולאחר ששוחרר מהמעצר עשה דרכו לאפגניסטן, משם חזר ב-2010 לצרפת. כמו כן, אמר ראש המודיעין כי המתקפה בבית הספר "אוצר התורה" בטולוז לא תוכננה מראש, וכי מראח תכנן להרוג חייל נוסף.

בתגובה לשאלה לגבי התפקוד של כוחות הביטחון הצרפתיים בהתמודדות עם האירוע אמר סקרסיני כי "ניתן להציב את השאלה האם היה פגם בהתנהלות שלנו", אך ציין כי "עוד קשה לומר". לדבריו, "אפשר כל הזמן לשאול האם פספסנו משהו, האם הגבנו באופן מספיק מהיר".

לצד זאת, שרטט סקרסיני קווים לדמותו של המחבל ואמר כי "כדי להבין את מה שהוא עשה, צריך להתחקות אחרי הבעיות הפסיכיאטריות שלו והילדות שלו, הוא לא היה מנוע מפנאטיות ג'יהאדיסטית וזהו". בהתייחסות לדבריו של שר הפנים קלוד ג'יאן שאמר שלגורמי המודיעין מידע על כך שהוא היה קשור לפעילות הסלפיסטים בטולוז ב-2007, אמר ראש המודיעין כי "המחבל היה אז בן 18 ולא לגמרי פעיל. לא חדור אידיאולוגיה. הוא היה בעיקר עבריין שהתמקד באלימות ומעשי שוד בנשק קר. באחת הפעמים שהיה בכלא התחיל לקרוא את הקוראן ולהתחזק. אבל הוא עדיין לא היה ברמה שהמודיעין הצרפתי חשב שהוא מהווה איום".

עוד באותו נושא:
המודיעין הצרפתי חשף: המחבל מטולוז נעצר בירושלים
טולוז: המחבל נורה בראשו; "נמצא תיעוד מעשי הרצח"
השוטרים פרצו לבית המחבל בטולוז, הוא נורה למוות כשניסה לזנק מהחלון

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully