וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם במצרים: חיזבאללה יילחם למען השיעים

ניר יהב

7.3.2012 / 19:48

במשך שנים טוענים השיעים במדינה לקיפוח ואפליה מהשלטון. כעת הם הקימו מפלגה, הנושאת שם זהה לתנועה הלבנונית, אולם בשונה, במצרים מהווים השיעים רק אחוז אחד מהאוכלוסיה

שיעי - יש מי שדואג לך. מפלגה חדשה בשם "חיזבאללה" הוקמה השבוע במצרים, אלא שבניגוד לארגון הטרור השיעי הלבנוני (שאוחז אף הוא בזרוע פוליטית מצליחה), זו נועדה אך ורק להגן על זכויותיהם של השיעים במדינה. מזכ"ל חיזבאללה המצרי, מוחמד רנים, הבטיח לערוך בקרוב מסיבת עיתונאים בה יציג את מטרות המפלגה, מדיניותה ועמדותיה.

לדברי רנים, השיעים במצרים סובלים לאורך שנים מהתנכלות השלטונות ומהכפשות ציבוריות. "לאור הרדיפה אחר השיעים במצרים המתקפה האלימה והמאורגנת נגדם, וכדי להגן על זכויות השיעים - החלטנו להקים את המפלגה", מסר במסיבת העיתונאים. רנים הציג את פרשת רשת הטרור של חיזבאללה במצרים כדוגמא להתנכלות השלטון, אז נעצרו שני מצרים שיעים "בטענה שהם מעורבים בפרשה". רשת הטרור נחשפה לפני כשלוש שנים ותכננה לבצע פיגועים במצרים, בין היתר נגד יעדים ישראלים.

חלק בלתי נפרד מהעם המצרי

לטענת רנים, אין היום שום גורם במצרים שיכול לספק מענה לדרישותיהם הלגיטימיות של השיעים "כחלק בלתי נפרד מהעם המצרי". הוא ציין כי כלי התקשורת במדינה מסרבים "לאפשר לנו להביע את עצמנו", בכך שלא מציגים את תגובתם למתקפות המוטלות עליהם. עוד אמר רנים כי מפלגתו מגנה את כל גילויי האלימות נגד השיעים וקרא לארגוני זכויות האדם, לאו"ם ולקהילה הבינלאומית "להתערב כדי להגן על השיעים מפני האפליה נגדם". בנוסף, דרש לכלול אותו בוועדה שאמורה לגבש את החוקה החדשה במצרים.

לעומת התמיכה הרחבה לה זוכה חיזבאללה הלבנונית במדינתה, עד כה לא ברור מהו היקף התמיכה השיעית במפלגה המצרית החדשה. גם אם תזכה בתמיכה מלאה של המגזר השיעי במצרים, שיעורם באוכלוסייה לא מהווה גורם משמעותי. אחוז השיעים במדינה נמוך ביותר, עד שחלק מההערכות מעמידות אותו על כאחוז אחד בלבד מהאוכלוסייה המוסלמית, המהווה 90% מכלל האזרחים במדינה.

מנהיגים פוליטיים ודתיים רבים נהגו לאורך השנים לתקוף את השיעים ולהזהיר את הציבור מפני חדירת השיעה למדינה, בין היתר מתוך החשש מהשתלטות אירן השיעית על האזור. בדומה לנוצרים במדינה, גם הם סובלים מאפליה מתמשכת וטוענים לקיפוח ורדיפה.

עוד בנושא:
חבר פרלמנט מצרי "נאלץ להתפטר" בגלל ניתוח באפו
אומנות או נמות: המאבק על חופש הביטוי במצרים
שנה להדחת מובארק: מחלוקות בין חילונים ומוסלמים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully