וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב חסמה ערוץ סחר "עוקף סנקציות" של אירן

29.2.2012 / 13:29

בלחץ אמריקאי, הודיע "בנק נור האיסלמי" בדובאי, שדרכו התנהלו 60% ממכירות הנפט של אירן לעולם, כי ניתק את קשריו עם בנקים אירניים. אירן: מוכנים לקבל תשלום על נפט בזהב

עוד נדבך בלחץ הכלכלי ההולך וגובר על טהרן: "בנק נור האיסלמי", היושב בנסיכות דובאי, אישר היום (רביעי) כי כבר בחודש דצמבר האחרון ניתק את כל קשריו עם בנקים אירניים, בשל הסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליהם. "נודע לנו בדצמבר 2011 כי סנקציות חד-צדדיות עומדות להיות מוטלות על כמה בנקים אירניים", נמסר היום בהודעה מטעם הבנק, "אז כצעד מקדים, החלטנו להשעות את כל קשרינו עם אותם בנקים".

בכך מאשר הבנק דיווחים קודמים של מקורות בשורותיו לסוכנות רויטרס ולעיתון "וול סטריט ג'ורנל", לפיהם ארה"ב למעשה הכריחה את הבנק לשים קץ ליחסים עם הבנקים האירניים, כחלק ממסע הלחץ העולמי על אירן להפסיק את תוכנית הגרעין שלה. מדובר ללא ספק בהחלטה פוליטית בדרגים בכירים, שכן הבנק נמצא בחלקו בבעלות ממשלתית של דובאי, ובראש הדירקטוריון שלו עומד בנו של אמיר דובאי, מוחמד בן ראשד אל מכתום. ככל הידוע, זהו הבנק הראשון בעולם שנענה ללחץ האמריקאי ומפסיק את קשריו על אירן.

המכה לאירן היא ככל הנראה משמעותית. לפי נתונים שהציג ה"וול סטריט ג'ורנל", בנק "נור" היה הערוץ העיקרי שדרכו הצליחה אירן עד כה לעקוף את הסנקציות ולשווק נפט לעולם: כ-60% ממכירות הנפט האירניות התקיימו דרכו, בהיקף שנתי של כ-80 מיליארד דולרים. ככלל, דובאי הייתה בשנים האחרונות שותף סחר קרוב של אירן, ובנסיכות מתגוררת אוכלוסיה לא מבוטלת של אנשי עסקים אירנים.

"בנק נור האיסלמי" בנסיכות דובאי, נובמבר 2009. רויטרס
80 מיליארד דולרים מנפט אירני בשנה. סניף של "בנק נור האיסלמי"/רויטרס

הצעד האחרון מצטרף לשורה של עיצומים כלכליים בינלאומיים שהוטלו על טהרן במספר סבבים בחמש השנים האחרונות, והחריפו מאוד בחודשים האחרונים - בין היתר בחרם האמריקאי על הבנק המרכזי של אירן, ובאמברגו הנפט של האיחוד האירופי. עוד לפני כן, ביוני 2011, אימץ משרד האוצר האמריקאי חוק המעניש בנקים ממדינות זרות שיבצעו רכישות "של נפט או מוצרים אחרים" באירן. זהו החוק שהביא לחלטת הבנק מדובאי.

על רקע הקשיים הגוברים במסחר בינלאומי, נקטה אתמול אירן צעד מרחיק לכת, כשהודיעה כי תסכים לקבל משותפי הסחר שלה תשלום בזהב, במקום בדולרים. "אירן אינה מגבילה עצמה לדולרים", הסביר נגיד הבנק האירני המרכזי, מחמוד בהמאני, לסוכנות הידיעות הממלכתית IRNA. "כל מדינה שתבחר בכך, תוכל לשלם לאירן בזהב. אנחנו נקבל זאת ללא הסתייגויות".

הלחץ הכלכלי על אירן - כותרות אחרונות:
עוד לחץ על אירן: גם סין והודו יקצצו יבוא נפט
השפעת הסנקציות: אירן לא מצליחה לשלם על אורז
הסנקציות מתהדקות: מכליות לא מעמיסות נפט אירני
אירן מתריסה: מפסיקה למכור נפט לבריטניה וצרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully