וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד הסתבך כדורגלן העבר בעסקי הקזינו?

אמיר זוהר

11.12.2011 / 14:41

למרות הפעילות האינטנסיבית של היאחב"ל בנתניה והעובדה שריקו שירזי יושב בכלא, נראה שהרולטה של העיר ממשיכה להסתובב. המעצר של כדורגלן העבר רונן בדש בסוף השבוע מעיד על כך

בחודש אפריל 2009, כאשר שי שירזי נעצר בחשד לרצח של ארתור מטטוב, מנהל מועדון הימורים באזור התעשייה החדש של נתניה, נעצר איתו גם אביו ריקו שירזי, בחשד שסייע לבנו לטשטש ראיות לאחר הרצח. בזמן ששירזי ג'וניור נשלח למעצר עד תום ההליכים, שירזי סניור נשלח למעצר בית, והשניים היו נפגשים רק בישיבות של בית המשפט בפתח תקווה.

בכל פעם ששירזי היה מגיע לישיבות של בית המשפט ליוו אותו כ-15 מאנשיו, חלקם כאלה שבמשטרה מגדירים כ"אנשי ארגון פשיעה שירזי". החבורה הייתה מגיעה במכוניות מבהיקות וג'יפים מפוארים, היה קשה להתעלם מההמולה הגדולה שהם עוררו סביבם. שירזי היה תמיד במרכז, מוקף בתומכיו אבל גם בצלמים ועיתונאים שהיו צמאים למוצא פיו. בזמן ההמתנה לדיונים, וגם אחריהם, עציר הבית שירזי ניצל את ההפוגות לישיבה בבית הקפה הסמוך להיכל המשפט המפואר. אנשיו ישבו סביבו במעגל, חלקם הריצו דאחקות, אחרים שתקו בקשיחות. היו ביניהם כמה "נורמטיבים", שעסקו בתדרוך עיתונאים על "החארטות של המשטרה", והיו גם כאלה שנראו עסוקים מאוד, בהסתודדויות, התלחשויות ושיחות טלפון "חשובות".

אחד האנשים שמשך את תשומת לב היה כדורגלן העבר הנתנייתי, רונן בדש. הוא היה מאלה שהיו עסוקים מאוד בשיחות הטלפון ה"חשובות", קירקר מסביב לבוס הזחוח ולבסוף עלה על אחד הג'יפים הלבנים או הכסופים, שהביאו את הבוס הגדול לבית המשפט, ועזב את המקום בנהיגה מהירה, בדיוק כמו חייל שממהר לבצע משימה חשובה עם הג'יפ האוגדתי.

דקירה במזלג

בדש זה, שזכור לחובבי הכדורגל מסרט מרגש של ערוץ הספורט על הקריירה שלו, שהחלה בשכונת מצוקה בנתניה וכללה הבטחה גדולה במדי מכבי נתניה המתחדשת אז של אורי מלמיליאן, איכזב את מעריציו מהשכונות של עירו האהובה. תחילה הוא איכזב אותם על כר הדשא ב"קופסה", שכן הוא השתייך לדור של שחקני בית שאיתם נתניה הגדולה נתקעה כמה שנים בליגת המשנה. מאמנים בליגת העל האמינו בכישרון של בדש הכדורגלן, ואלי אוחנה, אז מאמן בני יהודה, שלף אותו מקבוצתו המדשדשת בליגת המשנה והביא אותו לקבוצה של שכונת התקווה מליגת העל. בדש איכזב שוב, הפעם גם את אוחנה, בעצמו נער שכונות מחוספס, כאשר בארוחת צהריים משותפת של סגל הקבוצה הוא דקר במזלג מתחת לשולחן כדורגלן שהסתכסך איתו על עניין שולי. כאשר העניין יצא לתקשורת, בדש נדרש לעזוב את בני יהודה וחזר לנתניה בבושת פנים.

בהמשך, במקום להצטרף לרשימה המופלאה של כדורגלנים אשר גדלו במועדון הפאר של מכבי נתניה, הוא מצא את עצמו דווקא ברשימה השחורה של כדורגלנים שצמחו באותו המועדון ממש. בראש הרשימה השחורה ניתן למנות את "הבוס", בלם הנוער של מכבי נתניה, אריה (ריקו) שירזי בכבודו ובעצמו, אבל גם את אחיו, שלמה שירזי, מגן שמאלי מהולל של נבחרת ישראל שהיה שותף להברחה גדולה של הרואין. אבל ה-מודל של בדש, ומי שנחשב לחבר הכי טוב שלו, הוא משה גלאם, אף הוא מגן שמאלי מהולל של נבחרת ישראל שהסתבך בפרשות של הימורים לא חוקיים עד שנאלץ לעזוב את הכדורגל חסר כל.

גם בדש, אחרי שנפלט מבני יהודה ולא הצליח להתאקלם שוב במכבי נתניה המתחדשת של גילי לנדאו וראובן עטר, נראה כמי שנותר חסר כל. הוא היה מסתובב ברחובות העיר עם גלאם, אבל גם עם עבריינים זוטרים, והיה שורץ שעות ארוכות בבתי קפה ומועדוני הימורים שהיו קשורים ישירות לשירזי ואנשיו.

מעבדה של מריחואנה

בחודש נובמבר 2009, כמה חודשים לאחר אותן שיחות טלפון "חשובות" בסביבה של שירזי בבית המשפט בפתח תקווה, נעצר בדש יחד עם ויקי עטיה, יד ימינו של שירזי ואחד האנשים הכי קרובים אליו. השניים היו במעקב של אנשי יאחב"ל במשך כמה חודשים, מעקב שבמהלכו הם נראו נכנסים מספר פעמים למחסן גדול בעיר נשר, אשר בדיעבד התברר כי הוא שימש כמעבדה ענקית לגידול מריחואנה בשיטת ההידרו – הרבה מים והרבה תאורה.

כאשר ניתנה ההוראה לפשוט על המחסן נעצרו בדש ועטיה בקרבת מקום וברשותם כמה עשרות גרמים של מריחואנה. במקביל נעצרו ארבעה עבריינים מחיפה, ונגד כל השישה הוגש כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי מרכז, על יצור, הכנה, הפקה והחזקה של סם מסוכן במשקל של 90 קילוגרם. לאחר שנה במעצר, הסניגורים של הנאשמים הגיעו להסכמה על תיקון כתב האישום. שניים מהחיפאים, באמצעות עו"ד ג'קי סגרון, הורשעו בניהול המעבדה ונשפטו למאסר בפועל. בדש, באמצעות עו"ד שרון נהרי, הודה בהחזקת הסמים ונשפט לשנת מאסר ואילו כתב האישום נגד עטיה, הסגן של שירזי, נמחק.

המחלה של נתניה

הימורים בלתי חוקיים היו מאז ומעולם חלק בלתי נפרד מהנוף החברתי בנתניה הישנה, והכוונה היא לאזור השוק והמרכז הישן שבצפון מערב העיר. תרבות ה"קלובים" בנתניה כללה פעם מועדוני הימורים לא חוקיים בכל חנות מכולת זניחה ובין העמודים של השיכונים בשכונות הדיור הציבורי, שם שיחקו דומינו, קלפים וקוביות, אבל גם רולטה. השחקנים הגיעו מכל שכבות האוכלוסיה, מהעיר ומחוצה לה, החל מקבלני שיפוצים, ירקנים, מובטלים וגנבים, ועד לרואי חשבון, עורכי דין, סוחרים מבוססים וקבלני בניין הרפתקנים.

סביב השוק המשגשג הזה אשר מגלגל מיליוני שקלים צמחה כל תרבות הפשיעה המפורסמת של העיר. עבריינים לא הסתפקו בניהול המועדונים, הם גם הזרימו אשראי לשחקנים, ודאגו לגבות אותו בריבית שהפכה אותם למיליונרים, אבל גם גרמה למלחמות השליטה המפורסמות ממדורי הפלילים. במשך 30 שנה שלטו האחים פליקס וצ'רלי אבוטבול ביד רמה בשוק הזה, אך מאז שפליקס אבוטבול נרצח (בשנת 2002) השתנו יחסי הכוחות. שירזי, עטיה ואחרים לא ראו עוד את עצמם מחויבים למשפחת אבוטבול, ובעקביות "הזיזו" מהשטח את פרנסואה אבוטבול המנוח, ובהמשך גם את צ'רלי אבוטבול שעדיין נאבק על מקומו בעיר.

בשבת נערכה פשיטה על מועדון הימורים באזור השוק, נתפסו רולטה וז'יטונים, ומכל האנשים אשר שהו במקום בחרו השוטרים לעצור רק את בדש ועבריין נוסף בשם רפי חזן, שניהם אנשים מובהקים של שירזי, אשר בעצמו נתון במעצר על עבירות אחרות. לפי החשד, שמבוסס על מידע מודיעיני בלבד, אם כי מדובר במידע אשר נהיר היטב גם למהמרים, השניים חשודים בכך שהם ניהלו את משחקי הרולטה במועדון ההימורים שנחשף אתמול באזור השוק.

שני החשודים מכחישים את הטענות שהם מנהלי המועדון, וטוענים כי הם רק נכחו במקום. בכל מקרה, ההחלטה לעצור את השניים, ולשחרר אותם בערבות בתוך מספר שעות, מצביעה על שני תהליכים מטרידים: האחד, למרות הכוחות המיוחדים של יאחב"ל בנתניה, הארגונים מרימים ראש ובמועדוני ההימורים הרולטה ממשיכה להסתובב. השני, ריקו שירזי אולי יושב בכלא אבל ארגון הפשע שלו חי ובועט.

פרשנויות נוספות של אמיר זוהר:
מלחמתו של חיים גבריאלי בעיריית תל אביב
חצו קו: עורכי הדין הפליליים שהסתבכו עם המשטרה
מהכלא בארה"ב לישראל: כך יצא מאיר אברג'יל לחופשי
עמיר מולנר - האיש שפרשת מרגול השיבה לכותרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully