וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיסלמים המצרים משחקים את המשחק - וצופים לעתיד

פרופ' אייל זיסר

28.11.2011 / 18:15

הבחירות במצרים הן ניסוי חלקי בלבד בדמוקרטיה, ובזמן הקרוב ימשיך הצבא לאחוז בשלטון. פרופ' אייל זיסר מסביר למה לאחים המוסלמים אין בעיה עם זה, אבל דווקא צעירי המהפכה מתוסכלים

לראשונה זה למעלה מחצי מאה, הלכו היום (שני) אזרחי מצרים לקלפיות, לבחור בית נבחרים חדש. הניסוי הדמוקרטי הזה אינו מלא, אלא מוגבל וחלקי - שהרי רק שליש ממושבי בית הנבחרים הוצעו היו לבחירה. הבחירות ליתר המושבים יתקיימו בשני סיבובים נוספים במהלך שלושת החודשים הקרובים.

יתר על כן, גם לאחר כל הסיבובים, עדיין תיוותר המועצה הצבאית העליונה הסמכות השלטונית במדינה - שהרי במצרים נהוג עדיין משטר נשיאותי, וסמכויות בית הנבחרים מוגבלות מלכתחילה. אלא שהבחירות לנשיאות אינן נראות עדיין באופק, ובינתיים ממלא הצבא את מקום הנשיא.

העובדה שמדובר במהלך חלקי ומוגבל בלבד בדרך לדמוקרטיה לא הפריעה להמוני מצרים לנהור היום לקלפיות ולהשתתף בחגיגה - ואכן, לאחר 60 שנות דיקטטורה וקרוב לשנה לאחר הפלתו של הנשיא חוסני מובארק, יש רבים במצרים הרואים בעצם קיומו של הליך הבחירות באופן תקין ודמוקרטי את האור בקצה המנהרה.

גם החוגים האיסלמיים במצרים רואים אור גדול בעצם קיומן של הבחירות, ולכן קולם לא נשמע בשבועות האחרונים כשפרצו בכיכר תחריר מהומות הדמים. חוגים אלו, ובראשם האחים המוסלמים, מעודדים מנצחונן של התנועות האיסלמיות בטוניסיה ובמרוקו, ומשוכנעים כי יעלה בידם לגרוף את מרבית הקולות, או לכל הפחות חלק ניכר מהם, גם בבחירות במצרים.

בגלל הכלכלה: אין סכנה להסכם השלום

האחים המוסלמים אינם ממהרים לשום מקום. הם ממילא מפנים מבטם אל הטווח הארוך, אל תהליכי העומק העתידים בראייתם לחזק ולבסס את מעמדם עוד יותר ברחוב המצרי. לכן הם מוכנים להשלים - לעת עתה - עם הדומיננטיות של הצבא ועם מצב שבו הדמוקרטיה מונהגת במצרים טיפין טיפין ולאורך תקופה ממושכת ולא בבת אחת.

חיילים משגיחים על תור המצביעים מחוץ לקלפי בקהיר, נובמבר 2011. רויטרס
תור לקלפי בקהיר, היום/רויטרס

דווקא הצעירים חסרי המנוח, שעמדו מאחורי הפלת מובארק, מוצאים עצמם מתוסכלים ובעיקר מלאי חשש. הם חוששים פן הצבא ישמר בידו את השליטה במדינה, וכמובן חוששים שבחירות מלאות, אם יתקיימו יושלמו, יביאו את הניצחון דווקא לחוגים האיסלמיים.

הבחירות החלקיות מתקיימות אפוא במועדן, ובסך הכל עוברות בינתיים בשלום. מבחינה זו, צלחה מצרים את אחד המבחנים החשובים של תקופת המעבר מעידן מובארק לעידן החודש. אבל גם אחרי שייספרו הקולות, יישארו אותן בעיות ישנות ומוכרות, ובראשן הבעיה הכלכלית. גם תחת מובארק התקשתה המדינה ליצור מקומות עבודה ולהאכיל את 86 מיליון התושבים. מאז נפל מובארק אמנם נהנים המצרים מחופש דיבור - אבל הכלכלה הולכת וקורסת. המשטרה השנואה נעלמה מהרחובות, אך עמה נעלמו גם התיירים והמשקיעים הזרים, ובינתיים צוללת הבורסה המקומית ועמה גם שערה של הלירה המצרית.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
נמשכים העימותים במצרים: נערכים ל"הפגנת המיליון". רויטרס
כיכר תחריר בקהיר, בשבוע שעבר/רויטרס

לצד השלמת המהלך הדמוקרטי ולצד הסדרת שאלות עקרוניות כמו מעמדו של הצבא במצרים העתידית, המשימה המרכזית לכל שלטון שייבחר במצרים הוא ייצוב המצב הכלכלי ודאגה להאכיל את מיליוני הפיות הרעבים. מצב שכזה יוביל, יש לקוות, כל שלטון עתידי במצרים להמשיך ולקיים את תהליך השלום עם ישראל, גם אם כרגע עסוקים רבים מהמועמדים, ובעיקר אנשי האחים המוסלמים, בהתקפות ובאיומים על ישראל. הסיבוב הראשון בבחירות תם אבל מלאכת כינון הדמוקרטיה במצרים רחוקה מסיומה.

הבחירות במצרים: עוד כותרות:
בחירות היסטוריות במצרים: הכירו את המתמודדים
היום: דיווחים על ירי, ההצבעה הופסקה במספר קלפיות
טנטאווי לא מוותר: "לא נאפשר ללחוץ על הצבא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully