הפגנה בעד ונגד המהפכה המשפטית, בת ים. ראובן קסטרו, אורי סלע, עיבוד תמונה
הפגנה בעד ונגד המהפכה המשפטית, בת ים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, אורי סלע

המחאה תשפיע? מבחן "הערים הליכודיות" בבחירות לרשויות המקומיות

עודכן לאחרונה: 12.8.2023 / 13:16

בצל ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, מפלגת השלטון עומדת בפני אתגר ב-31 באוקטובר. "בין ימין לימין, הרפורמה פחות משפיעה", לפי תושבת בת ים. בב"ש מעריכים שנייטרליות ראש העיר עשויה לפגוע בו ובאשדוד מתחזק המועמד הליברלי. ובקריית אתא? "מה שלא יהיה - כאן יצביעו ליכוד"

פחות משלושה חודשים נותרו עד לבחירות לרשויות המקומיות שנערכות אחת לחמש שנים. הבחירות הפעם, כך נראה, יהיו משמעותיות וכל זאת בצל המחאה ברחובות נגד המהפכה המשפטית, אך האם הערים הליכודיות המובהקות יושפעו גם כן מהלך הרוח ברחובות?

במערכה הנוכחית, מועמדים בערי ימין מתייחסים פחות למהפכה המשפטית. נגיעה במחלוקת, הם מניחים, לא תניב תוצאה חיובית, או שפשוט אינה נדרשת על ידי התושבים. רוח הפילוג מורגשת בצמצום טווח המכנה המשותף שבו הם יכולים להתבטא. בערים המזוהות יותר עם השמאל, כמו גבעתיים, הרצליה ותל אביב, המתמודדים דווקא מעצימים את נקיטת העמדה מול הממשלה במטרה לגרוף את קולות המפגינים. שם, ניטרליות פירושה חולשה.

"התחושה היא חד משמעית שתהיה השפעה למה שקורה במדינה על הבחירות המקומיות. ההבדל יהיה במינון מעיר לעיר", מסביר מתמודד לראשות עיר ש"צבועה" בצבעי ימין. "בערים עם ריכוזי שמאל גדולים יותר ההשפעה תהיה גדולה יותר, כי לאנשים יש עמדה יותר מובהקת על הרפורמה ורבים יותר ייצאו הפעם להשתתף בבחירות. בערים אחרות, שבהן לרוב הליכוד מגיע למקום הראשון, תהיה השפעה יותר מינורית. אצלנו פחות מרגישים את זה עד עכשיו. המועמדים לא מדברים על זה. בקרב התושבים יש קונצנזוס שרוצים שהעניינים יירגעו, אבל מעבר לזה זה לא בשיח הציבורי. בסיבוב בעיר הם מדברים איתי על הופעות, תרבות, עניינים עירוניים".

קלפי בחירות בירושלים, 23 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
קלפי בחירות בירושלים, 23 במרץ 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

בת ים: שניים מזוהים עם הימין והשלישי מזוהה עם עצמו

אחת הערים הליכודיות המובהקות היא בת ים. מחוץ למספרה ברחוב בלפור בעיר יושבות שלוש נשים בשנות ה-40 לחייהן. עבורן, הן מספרות, לא רק שהסערה סביב תוכניות הממשלה לא משפיעה על המרוץ המקומי, אלא לא נוכחת כלל בשגרה. "יכול להיות שאני אישמע שטחית, אבל לא נכנסתי לזה יותר מדי. יכול להיות שזה משפיע על אנשים מחוץ לבת ים, אבל פה פחות. אולי זה סוג האוכלוסייה", אמרה אחת מהן. "אני הרגשתי את זה רק בהפרעה לנסיעות באוטו", צחקה חברתה. "לא יודעת אם המועמדים מתייחסים לנושא, אני לא מתייחסת".

במירוץ הקרוב בבת ים יתמודד ראש העיר המכהן צביקה ברוט מול שני קודמיו - יוסי בכר ושלומי לחיאני, שסיים קלון של שבע שנים בעקבות הרשעה בעבירות הפרת אמונים. שני הראשונים מזוהים עם הימין הפוליטי, בהם ברוט שהוא איש ליכוד, ולחיאני מזוהה בעיקר עם עצמו. "השמאל כאן חלש יותר, אז המועמדים המובילים לא יהיו שמאלנים. אם בוחרים בין ימין לימין הרפורמה פחות משפיעה", אמרה אחת מנשות המספרה.

אילן, תושב בת ים, 1 באוגוסט 2023. אורי סלע
"אם ראש עיר שמאלני - מן הסתם לא תבחר בו". אילן מבת ים/אורי סלע

אילן, שנפגש עם חבריו במכולת בהמשך הרחוב, מסביר את המצב מעט אחרת. "אני חושב שיש אפקט בהקצנה של השיח, פעם לא היה משנה אם ראש העיר שמאלני או ימני. לא היו מסתכלים על זה. עכשיו אם אתה יודע שראש עיר שמאלני - מן הסתם לא תבחר בו", הוא מודה, אך מסייג: "יש עדיין הרבה שמבדילים בין המקומי לארצי. אם ראש עיר טוב לתושבים, מי שיודע לעשות את ההפרדה - לא מסתכל על שמאל וימין".

צביקה ברוט ראש העיר בת ים. צילום  - ראובן קפוצינסקי, אתר רשמי
יזכה בקדנציה נוספת? ראש העיר בת ים צביקה ברוט/אתר רשמי, צילום - ראובן קפוצינסקי

הקרב של מארגן המחאה בבירת הנגב

דרומה משם בבאר שבע - אין מי שיאיים על ראש העיר רוביק דנילוביץ' וכרגע גם אין מועמדים מולו. ראש העיר לא מתבטא נגד או בעד הרפורמה המשפטית. לאחרונה הוא הוציא הודעה יחד עם ראשי רשויות מהנגב לשמור על אחדות. בעוד על הראשות אין קרב, הפגנות המחאה שאליהן מגיעים אלפים עוררו גם את הרשימות למועצת העיר.

עידו אטייאס מראשי המחאה בעיר, החליט להתמודד למועצת העיר. "אנחנו רואים התעוררות של המחנה הדמוקרטי בכל הארץ, בבאר שבע, ההתעוררות הזאת מפתיעה פי כמה", הוא אומר לוואלה!. "אין לי ספק שבעקבות ההפגנות בבאר שבע נצליח להביא את קול המחאה גם למועצת העיר באר. ראש העיר נמצא במרכז המפה הפוליטית ועל דרך האמצע - הוא יהיה מאותגר מהכיוון השמרני והמטרה שלנו להביא איזון מהכיוון הליברלי".

מנגד, סגן ראש העיר ואיש ליכוד ותיק שמעון בוקר שמתנגד לחסימת הכבישים בעיר ויצא אף להפגין נגד סגירת מרכז הקניות ביג בעיר ואף קרא למפגינים "לחזור לקיבוצים", כלשונו, סבור שהתושבים התומכים ברפורמה יבטאו את תמיכתם גם בבחירוות הקרובות לרשויות המקומיות. "אני מייצג את מפלגת הליכוד בעיר, וההפגנות בבאר שבע יגרמו לאנשי ימין להצביע גם בבחירות המקומיות. אני בעד חופש המחאה וההפגנות, אבל אסור למפגינים להפר את החוק. אני בעד הרפורמה המשפטית ואני חושב שרצוי שהיא תעבור בהסכמה לאומית", אומר בוקר. "הרשימה של המפגינים לא תעבור את אחוז החסימה כי תושבי באר שבע, רובם, הם אנשים ימניים והפעם מפלגות הימין יקחו מנדטים למועצת העיר באר שבע. תושבי באר שבע לא אוהבים את החסימות של הכבישים בעיר".

בבירת הנגב סבורים כי הקרב בין התומכים למתנגדים ישאוב מנדטים מרשימתו של ראש העיר דנילוביץ'. "במשך שנים הייתה באר שבע סמל לסטטוס קוו - בין ימנים לשמאלנים, דתיים לחילוניים ואפילו יהודים ומוסלמים", מסביר רותם שרון, כתב אתר החדשות המקומי "באר שבע נט". "משהו נפגם במרקם העדין הזה בשנה האחרונה, ואני מעריך שנראה את ההשלכות של זה גם בבחירות הקרובות".

לדברי שרון, "רוביק עצמו ממשיך לשבת על הגדר - מצד אחד הוא חושש לאבד את קולות הימין ששולטים בעיר. מצד שני, תדמית הליברל שצמח ממפלגת העבודה עדיין חשובה לו. מה שיוצא שמעבר לכמה אמירות מפייסות, הוא לא הביע דעה קונקרטית והמצביעים מבחינים בזה. הם רוצים מישהו שתומך נחרצות או מתנגד נחרצות. הפועל היוצא - נושאים כמו ההזנחה בשכונות הישנות, גובה הארנונה, הפשיעה הגוברת בעיר ומצב החינוך נדחקים לאחור. ומי מפסיד? אנחנו התושבים, שנשארו ללא מענה לבעיות האמיתיות של העיר".

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, מדורה בשדרות רגר, באר שבע. 18 ביולי 2023. סלון המחאה ומחאת הסטודנטים, אתר רשמי
הפגנה בבאר שבע נגד המהפכה המשפטית/אתר רשמי, סלון המחאה ומחאת הסטודנטים
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'. מרים אלסטר, פלאש 90
יושב על הגדר. ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ'/פלאש 90, מרים אלסטר

במקרה של אשדוד, הליכוד לא שולט שם ביד רמה אלא המפלגות החרדיות בעיקר. עם זאת, העיר נחשבת לעיר ימין מובהקת כשראש העיר יחיאל לסרי יחד עם חוזקן של המפלגות החרדיות - ש"ס ואגודת ישראל - עומדות בראש. יש מספר רב של מתמודדים לראשות העיר כשאחד מהבודדים שמגיע להפגנות המחאה, שמושכות מדי מוצאי שבת כמה אלפי אנשים, הוא אלי נכט, המתמודד לראשות העיר אשדוד בתמיכתו של יו"ר המחנה הממלכתי חבר הכנסת בני גנץ, אך גורמים פוליטיים בעיר סבורים כי ההשפעה של המחאה על הבחירות לראשות העיר היא מועטה.

"מספר שתיים של נכט הוא דוד אסייג, פעיל ציבור באשדוד וממארגני הפגנות המחאה בעיר. מי שתומך בנכט במעמד פתיחת קמפיין הבחירות הוא לא אחר מאשר בני גנץ", סיפר עיתונאי מקומי. "למרות זאת, נכט ממעט לדבר בעניין המהפכה המשפטית ומתמקד באשדוד ולפי שעה נראה שהוא לא מאבד מכוחו ואף צובר תומכים נוספים. גם מקורבים לנכט אומרים שהוא היחיד שמביע את דעתו באופן פומבי במחאות, אך תושבי אשדוד יבחרו בו רק בגלל התוכניות שלו לקידום העיר ושיפורה.

המחאה בעד המהפכה המשפטית באשדוד. פלאש 90, פלאש 90
מחאה בעד המהפכה המשפטית באשדוד/פלאש 90, פלאש 90

"עיר של ליכודניקים"

בצפון, קריית אתא על 60 אלף תושביה היא עיר ליכודית באופן מובהק. בבחירות הכלליות לכנסת ה-25 שהתקיימו בנובמבר אשתקד הצביעו בקריית אתא לליכוד 42.77% כמעט פי שניים לעומת 23.41% לליכוד מכלל הבוחרים בישראל. בבחירות המקומיות האחרונות שנערכו ב-2018, איש לא התמודד מול איש הליכוד יעקב פרץ בן ה-62, ראש העיר של קריית אתא מאז 1996 שזכה בכ-78% מהקולות.

יעקב פרץ נחשב בליכוד כקרוב לבנימין נתניהו ומזוהה עמו והשניים מחלקים מחמאות זה לזה בכל הזדמנות. ב-2011 החליטה מועצת העיר בראשותו של פרץ להעניק אזרחות כבוד בקריית אתא לראש הממשלה. אבל למרות הקשר ההדוק והמחאה השוטפת את הארץ נגד הממשלה בראשות נתניהו והרפורמות שהיא מובילה, בקריית אתא לקראת הבחירות המקומיות ב-31 באוקטובר עסקים כרגיל.

יעקב פרץ ראש העיר קריית אתא. צילום ראובן קפוצינסקי, אתר רשמי
ראש העיר קריית אתא מאז 1996. יעקב פרץ/אתר רשמי, צילום ראובן קפוצינסקי

"אני לא רואה שום השפעה של המחאה על הבחירות המקומיות שלנו", אומר לוואלה! עו"ד ציון שמעון בן ה-41, נשוי ואבא לשלושה שהוא יליד קריית אתא ותושב העיר מאז הולדתו. "יש לנו את יעקב פרץ, ראש העיר המצוין שרוב התושבים מאוד מרוצים ממנו ולמחאה בנושאים לאומיים אין קשר לנעשה פה. ביום יום, התושבים שיילכו להצביע עסוקים בנושאים של רמת פשיעה, של שירותים מוניציפאליים ושל קידום ופיתוח העיר ובעיקר החינוך. שיעור הזכאים לבגרות הוא בין הגבוהים בארץ: 89.7% וברוגוזין, התיכון המוביל, 94% זכאים לבגרות. טענות כאלה ואחרות נגד מפלגת השלטון, לא שראש העיר משתייך אליה, אינן מקרינות על הבחירה המוניציפלית כהוא זה. אנחנו, התושבים בעיר, מחפשים מי שיכול להתמודד עם האתגרים המקומיים בלבד ויוכל להמשיך לשפר אותה עבורנו. את האנשים בעיר, המחאה לא כל כך מעניינת ובטח לא בהקשר של הבחירות המקומיות. אולי במרכז זה הארץ זה יותר רלוונטי בין היתר כיוון שראשי ערים שם לקחו עמדה בנושא. אצלנו זה לא קרה".

גם י' בן ה-70, גמלאי אגד שנולד בעיר, לא חושב שלמחאה תהיה השפעה על הבחירות. "זאת עיר של ליכודניקים. כאן מה שלא יהיה - יצביעו ליכוד ויצביעו לראש העיר", הוא אומר ומציין כי יצביע להילה רובין שלם, שתתמודד נגד ראש העיר מהליכוד כעצמאית. הוא ביקש לאזכר אותו מבלי לזהות אותו בשמו, אפילו לא שמו הפרטי, מחשש שיבולע לו, אבל אומר שיודע להעריך את היתרונות הגלומים להערכתו בראש העיר המכהן.

"הוא מכיר את התושבים, יודע לגעת גם בחילונים וגם בדתיים ובמסורתיים והוא צבר ניסיון רב אחרי כל כך הרבה שנים. הוא הביא לעיר את איקאה, מביא לנו לכאן בית חולים, חיבורים לכביש 6, כביש של 7.5 ק"מ של 'סובב קרית אתא' . בקיצור, יודע את העבודה. התושבים מרוצים ממנו, אבל אני רואה גם דברים לא טובים". הוא מביע את דעתו ומסכם: "אולי זה דווקא טוב שהמחאה בארץ זה עניין נפרד. זה יצא ככה שזה באותו זמן של לפני הבחירות המקומיות, אבל אין קשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully