רומח. דובר צה"ל
רומח/דובר צה"ל

יום הדין של כוחות היבשה: מפקד זרוע היבשה נערך לתמרון עמוק ורחב בלבנון

עודכן לאחרונה: 5.11.2022 / 13:05

בזמן שחיל האוויר נערך לתקיפה באיראן, אלוף תמיר ידעי נושא עיניו למלחמה הבאה בארץ הארזים. באמצעות רכישת אמצעי לחימה חדשניים, מערכות נשק טכנולוגיות ושיתופי פעולה רב-זרועיים, מפקד זרוע היבשה מתכונן לקרב בקרקע. הצצה נדירה ליכולות שצה"ל יפעיל נגד חיזבאללה

באוגוסט האחרון, כשברקע הכותרות בכלי התקשורת בישראל עוסקים בשאלת תוכנית חיל האוויר ואגף המודיעין לתקיפת מתקני הגרעין באיראן, מפקדי החטיבות מאוגדות החוד של צה"ל עלו זה אחר זה לקומה ה-12 בבניין מרגנית בבסיס הקריה בתל אביב והתקבצו סביב שולחן הדיונים של מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי. מידת הדחיפות והחשיבות שניתנו להתכנסות העלו את המתח באוויר.

צה"ל עומד בפתחו של אתגר בקנה מידה היסטורי, אמר אלוף ידעי בפתח דבריו. לשם כך, הוא נדרש לצמוח מצבא מקומי המגן על גבולות המדינה, לכוח אזורי המשתתף בבלימת מעצמה אזורית ואגרסיבית. בדבריו כיוון לאיראן, שדוחפת בכל הכוח ובנחישות להקמת בסיסי כוח צבאי בלבנון, סוריה, תימן, עיראק, רצועת עזה וביעדים נוספים כדי לאיים, בין היתר, על מדינת ישראל.

השינוי בצה"ל והמוכנות השלמה לאיום האיראני לא יגיעו מתוספת משאבים, הסביר אלוף ידעי, אם כי משינוי הנחות היסוד. בזמן שאגף המודיעין יכין מטרות נגד פרויקט הגרעין, חיל האוויר ייצא לתקוף בעומק איראן ומערכי הגנה האווירית יידרשו ליירט איומים כבדים מאיראן ועיראק ולבנון, יידרשו בצבא היבשה לצאת לאחד התמרונים המורכבים והעמוקים בתולדותיו, כשהעיניים יהיו נשואות בעיקר לעבר לבנון, שם יידרש צה"ל לעצור את אלפי השיגורים מדי יממה לעבר העורף הישראלי.

לשם כך, על צבא היבשה לפתח עצמאות במודיעין ובאש ולהיות משמעותית פחות תלותי ביכולות מטכ"ליות שיופנו לעבר התקיפה באיראן. "משימתכם תהיה להכריע את צבאות הטרור בגבולות ובעומק, בסיוע מודיעין-אוויר מוגבל יותר, כחלק מההתמודדות ארוכת הטווח עם איראן", אמר ידעי למפקדים.

האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל. דובר צה"ל
"להכריע את צבאות הטרור בגבולות ובעומק". אלוף תמיר ידעי/דובר צה"ל
האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל. דובר צה"ל
"אני לא מכיר דרך שבה אתה יכול להכריע אויב מבלי שתבצע בקצה תמרון". אלוף ידעי/דובר צה"ל

אחרי מסגור האיומים השונים והאסטרטגיה המתהווה של צה"ל, ידעי הציג בפני מפקדי החטיבות את מיטב הפיתוחים ואמצעי הלחימה. את רובם הם כבר הכירו, המסווגים שבהם יגיעו בשנה הקרובה לצה"ל בהיקפים גדולים. ידעי הניח דגש לא רק על שמות אמצעי הלחימה, מערכות הנשק והטכנולוגיות, השילוביות וההתקדמות המצופה מהם לאימונים ולהטמעתם, אלא הבהיר כי, איתם ובלעדיהם, יהיה עליהם להכריע את המלחמה הגדולה. בלטו מאוד טנקי הברק עם יכולות פורצות דרך, רובוטים, ומגוון כלי טיס לא מאוישים.

בריאיון בלעדי לוואלה! סיפר אלוף ידעי על היערכות זרוע היבשה ל"יום הדין" - היום בו ינחה הדרג המדיני את צה"ל לתקוף את פרויקט הגרעין, ויחייב את אוגדות החוד לתמרן לעומק שטח האויב כדי לשלול יכולות ולשתק אלפי שיגורי רקטות וטילים מלבנון. ידעי הסביר למח"טים שהדרך לעצמאות היא צמצום התלות ביכולות המטכ"ליות, או במילותיו שלו "לשחרר את "המשאבים התל-אביבים" ולהעביר יכולות לדרגי השטח. האלוף התריע כי צה"ל בונה את כוחו לא רק לאיום מלבנון אלא לאיום המתפתח בסוריה, שיתבסס על לקחי מלחמת אוקראינה-רוסיה ומודל חיזבאללה בלבנון.

מה המסר שלך למח"טים ולמפקדי אוגדות החוד?

"הנחת העבודה שמעגל ראשון (לבנון) ומעגל שלישי (איראן) חד הם. בכל דיון בנושא איראן, דנים גם בחיזבאללה, כי הם תמיד יאתגרו אותך. לכן חייבים להכין תמרון יבשתי. זו לא שאלה. אין הרתעה בלי איום אמין, בלי יכולת אמינה נגד ירי התמ"ס של חיזבאללה. לכן, התפקיד שלנו זה לא האם יפעילו אותנו, אלא לדאוג שאנחנו נביא תוצאה של 100% ברגע שיקראו לנו".

יש שיח סביב האמון בתמרון היבשתי. מה דעתך עליו?

"התמרון הוא אינו המהות, הוא אמצעי, כשם שיש אמצעים אחרים. לא מתמרנים כדי לסדר בעיות מוטיבציה, לא מתמרנים כדי לרצות מישהו. בסוף, מתמרנים רק כשצריך. מדובר בלשלוח חיילים לקרב. אתה שולח אותם רק שכלו כל הקיצים, לפחות לעניות דעתי. אני לא מכיר דרך שבה אתה יכול להכריע אויב מבלי שתבצע בקצה תמרון".

מפקד זרוע היבשה טוען כי בשנים האחרונות מצליחים בצה"ל להביא "יכולות פנומנליות בתשלובת מודיעין ואש, שמבוססות על יכולות טכנולוגיות, מודיעיניות, וחיל אוויר מעולה. לסיפור הזה מצטרפת רגל הגנתית שהיא דרך הקרקע, בגבולות. סידרנו את זה בצורה טובה, יש שיאמרו טובה מאוד. תוסיף לזה יכולת הגנה אווירית שהיא גם ברמה פנומנלית ייחודית בעולם".

נגמ"ש איתן. משרד הביטחון
רמת מיגון שמאפשרת תנועה מהירה יותר בשטחים מורכבים. נגמ"ש איתן/משרד הביטחון
פנדה, חיל ההנדסה. דובר צה"ל
דחפור "פנדה", שמבצע משימות באופן אוטונומי/דובר צה"ל

הוא ממשיך, "מבצעי האכיפה, כמו שומר החומות, משיגים לך הפוגות זמניות בין אירוע לאירוע. הם יכולים לסדר לך פרקי זמן של שקט, חצי שנה, שנה, שנתיים, שלוש. בינתיים האויב לומד, מסתגל ובונה את כוחו, בין אם זה יכולת התקפית או יכולת הישרדות אל מול אותה יכולת פנומנלית של צה"ל. לכן המבצעים מוצלחים, אבל הם לפרקי זמן מוגבלים. אנחנו גם תוצר של מבנה החברה בישראל, על מה אנחנו מוכנים לשלוח את בנינו לקרב.

"המחיר שאתה נדרש לשלם כל פעם עולה, בין אם זה זמן או כסף. האירוע הכי גדול שלנו מול עזה היה בצוק איתן, 51 ימים. הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי, בכניסתו לתפקיד, הכיר בפער ההולך ומצטמצם והוא גם הכיר שהאופטימיזציה של תשלובת אש ומודיעין יש לה גבול מסוים. גם אם תשפר אותה היא עדיין תהיה תחת תקרת זכוכית".

במבצע עלות השחר פרצת גבולות מבוססות טכנולוגיה.

"עשינו מבצע מעולה. באמת. מהלך פתיחה וסגירה מדהים. הפגנת יכולות מודיעין ואש מסובכות. בסוף בסוף, בדבר שמציק לנו הכי הרבה, שזה טילים ורקטות ההצלחה שלנו מוגבלת. בעזה יש הצלחה לכיפת ברזל של 97% יירוט וזה נגמר אחרי 55 שעות ליתר דיוק. בצפון אתה תתמודד עם 1500 רקטות ביום. כנראה שאחוזי ההצלחה לא יעמדו על 97%. אתה תתחיל להתכתב עם החוסן הלאומי של מדינת ישראל".

לכן הרמטכ"ל השקיע מחשבה ומשאבים בתמרון היבשתי, בניגוד לביקורת?

"גם. מחד, כוכבי שיפר משמעותית את תשלובת האש והמודיעין, ומאידך זה לא מושלם. הרמטכ"ל מדבר על תמרון שולל תלול מסלול ולא משהו אחר".

איך נגיע למצב שתתמרן לעומק לבנון?

"אני טוען שכשמפקד מרחב בחיזבאללה נערך למלחמה הוא אומר לעצמו, 'אלה, יודעים כל דבר עליי'. הדבר היפה ביותר הוא חיבור המודיעין לאש, כלומר אם הוא ייסע לא נכון באיזו סמטה הוא יפגוש טיל. לכן, או שהוא נכנס למחבוא תת-קרקעי או שהוא מוצא את עצמו במרתף של בית חולים, והוא מטיל עלייך את כל המגבלות שצבא מהסוג שלנו לא רוצה להיפגש בהן. גם שחיזבאללה מפעיל את האש, הוא לא באמת נלחם איתך. הוא יושב בדירה ומפעיל באמצעות חוט את הרקטות בפרדס סמוך, או לחילופין שם לך טיימר. הדרך היחידה לקחת את היכולת הזו ממנו היא רק תמרון שיביא אותנו קרוב אליו, מה שיחייב אותו לצאת ולהילחם, או לחילופין ימנע ממנו את היכולת להפעיל את האמל"ח שלו".

אז למה הביקורת על סוג ואיכות התמרון?

"אנשים מדמיינים תמרון בנוסח יום כיפור, ואני מדבר על תמרון מסוג אחר. העוצמה של התמרון היום היא לא כמות האוגדות שלנו, היא לא כמות החטיבות שלנו ולא הגדודים. העוצמה נובעת מהיקף הכוחות היכולות והאיכות שאנחנו מביאים לקצה. זה לא ביחס למה שהיה ביום כיפור, אלא ביחס לימים שבהם אני הייתי מג"ד או מח"ט. שני עולמות אחרים".

מי שמנתח אותך עושה זאת בתבניות של מלחמת יום הכיפורים ומלחמת שלום הגליל?

"לצערי".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בשטח, סיכום מבצע עלות השחר 09 באוגוסט 2022. דובר צה"ל, אתר רשמי
"שיפר משמעותית את תשלובת האש והמודיעין". כוכבי/אתר רשמי, דובר צה"ל
תותח רועם. דובר צה"ל
תותח רועם/דובר צה"ל

במהלך הריאיון הציג ידעי את אותו השקף שהראה גם למפקדי החטיבות באותו חודש אוגוסט, בו פירט על האמל"ח המתקדם, מערכות הנשק, הטנקים, הנגמ"שים והטילים המסווגים, שחלקם נקלטו בצה"ל וחלקם יקלטו בשנה הקרובה. בין היתר - דחפור שמבצע משימות באופן אוטונומי, להקות רחפנים תוקפים, תותח שמוגדר כמכונת אש ועוד.

"מה אני מביא לתמרון היבשתי? את הטנק הכי טוב בעולם, עם ההגנות הכי טובות בעולם. אני מביא לקצה טיל טקטי חדש על גבי רכב שטח, שפוגע במטרות רחוקות יותר. לח"ירניקים יהיה גם טיל מפצח קל וגם לאו. יהיה בגדוד גם טיל מסוג גיל 2, מרגמה 120 מ"מ מדויקת, עם יכולות אופקיות שלא היו בעבר; תקן של קצין סיוע אש שמכיר את היכולות והשפה; צוות סופה (אנשי חיל האוויר וחיל התותחנים, שיודעים לדבר עם מטוס קרב ולתקוף 16 פצצות תוך דקה על יעד אחד - א"ב); חדר פיקוד קדמי, שהם אלופי העולם במערכת דיגיטלית ובהפעלת אש; אנשי תקשוב בשטח. בסוף, לכל גדוד תהיה מודעות מצבית 100% - כל מפקד כיתה ידע בדיוק איפה שאר הגדוד נמצא. אז, תיפתר הבעיה של מיקום כוחותינו ביחס למיקום אויב, כדי לא לעכב תקיפות".

אתה מפקד זרוע היבשה, אבל בשקט-בשקט הקמתם אווירה עצמאית לתמרון.

"נבנה פה כוח גדול בתחום הקרוב לקרקע, שמתחיל מגבהים נמוכים של להקות חשיפה ונגמר אי שם בגבהים של עד 3000 רגל (לא כולל מל"ט הזיק). חילקנו את השמיים למה לא דרוש אישור, מה דורש תיאום עם חיל האוויר, ומה בתחום של חיל האוויר. אני כבר מזמן מבין שאני כבר לא יכול לעשות את הדברים במימד האופקי. אני אשים מאות כוחות וטנקים, אתה לא תראה כלום. לכן, אני שם לך כמפקד מימד אנכי שהוא שלך, כדי שאתה תשתמש בו. הרי 90% מהמאמץ שלי הוא להגביר את החשיפה של האויב. רואה ותוקף אותו בקבועי זמן רלוונטיים".

אלוף תמיר ידעי מכוון לדבריו לשימוש של זרוע היבשה במזל"ט רוכב שמיים. "קנינו עוד עשרות, לכל גדוד יש רוכב שמיים משלו, מזל"ט דוהר שמיים, לכל חטיבה יש כמה כלי טיס. זאת אומרת שהוא יודע להחזיק רצף של איסוף מודיעין בעצמו ללא תלות של אף אחד אחר. 24 שעות מעליו. יצאנו לדרך עם כלי טיס 'ענני סערה' (שכבר תועדו על ידי הפלסטינים פועלים מעל עזה), אלו הם כלי טיס לא מאוישים שיודעים לחקור, לציין בלייזר מטרות, לאסוף מודיעין. לא ארחיב על כלי טיס לא מאוישים נוספים כמו הזיק. יש כבר היום להקות של רחפנים שפועלים יחד, יש היום ארבע שכבות של 'גודיס' (כינוי לאמל"ח מסווג ואיכותי - א"ב) ולמרות זאת, המסר שלי למג"דים ולמח"טים הוא שגם אם המערכות הללו לא יבואו, הם צריכים להכריע את המלחמה ולנצח.

"אני הגעתי במלחמת לבנון השנייה לבינת ג'בל (כשהיה מח"ט גולני - א"ב) עם מפה אחת שהייתה מעודכנת לשנת 99'. היום המ"מ הולך עם טאבלט, שמעודכן לפני יום, עם תמונת מצב, מטרות ותמונת אויב שמתעדכנות בזמן אמת. אתה קולט?".

רחפן מאביק פרו. דובר צה"ל
רחפן "מאביק פרו" בשימוש צה"ל/דובר צה"ל
המעוז. דובר צה"ל
"עד סוף השנה יהיו מאות כאלה בצה"ל". רחפן "מעוז" התוקף/דובר צה"ל

אחד מהפרויקטים שמתגאים בו בזרוע היבשה הוא אד"ן - אמ"ן (אגף המודיעין) לדרג הנפרס. "זו התארגנות של כל גופי המודיעין: איסוף חזותי, גיאולוגים, קצינים מ-8200, חבר'ה שיושבים מאחורה ומחוברים לחטיבה שלהם במלחמה", מתאר ידעי, "שילוו אותם בכל מה שהם יעשו לפני התמרון ליעד בלבנון. האד"ן יודע לבנות מודיעין, לייצר מטרות, לספר את כל הסיפור על האויב שבחיים לא היה סיכוי שיירד מאגף המודיעין למטה, ואת כל זה הוא מקבל בזמן אמת. אנחנו נדע לתקוף את הכול לפני".

בזרוע היבשה שואפים להביא בשורה חדשה לצה"ל. צוותים מסוימת במגלן, דובדבן ואגוז התחמשו ברחפני "מעוז" התוקפים. "ביצענו הכשרות בזק כדי שישתמשו בהם ביהודה ושומרון", מסביר ידעי, "אבל עכשיו זה יכול להיכנס סדרתית לכל צה"ל". לדבריו, עד סוף השנה יהיו מאות רחפנים כאלו בצה"ל, "אבל אני חתום על אלפים", מציין.

בחיל התותחנים "יש דרמה רצינית", מספר מפקד זרוע היבשה. "כל המערך הרקטי שלנו, ה-MLRS הישנים, הופכים לרקטה מדויקת עם קצבי אש אחרים. בקרוב יגיע ה'רועם', התותח חדש. בסוללה יהיו 18 חיילים. הוא טוען אוטומטי. עושה דברים מדהימים ומביא לי 144 פגזים בדקה. זו חתיכת יכולת". חטיבת הנח"ל קיבלה שבעה נגמ"שים מסוג "איתן", עם רמת מיגון שתאפשר לו תנועה מהירה יותר בשטחים מורכבים. "בעתיד נניח עליו תותח 30 מ"מ", מבטיח ידעי. "למג"דים אני אומר, "אתם יותר חזקים מכולם ביחד, ואתם תנצחו עם 'מעוז' ובלי 'מעוז'. התפקיד שלי הוא לעשות הכול ולתת לך את כל מה שאתה רואה בשקף, מהר ככל האפשר".

לדברי מפקד זרוע היבשה, גדודי החי"ר "חזקים בסדרי גודל אחרים" מבעבר, "גם בהיקף ואיכות האנשים". "היום, בכל גדוד יש לפחות 30% חיילי ליבה", מסביר, "באמל"ח יש קפיצה גדולה. למשל, אמצעי ראיית לילה. תזכור שבתחום המודיעין יש להם יכולת דמיונית לייצר מטרות עצמאית".

מה עם היקף האימונים?

"הנה לך גרף האימונים הכי גדול אי פעם בזרוע היבשה. רק השנה יש לנו תוספת של 300 מיליון שקל. לאחרונה סיימנו במקביל שני תרגילי אוגדות. בכל סוגי התרגילים תרגילי חטיבה, מרכזי האש ומפקדות, אנחנו בעלייה ומשתפרים באיכות האימון. בקרוב מאוד שריונרים יגיעו לתל אביב להתאמן על סימולטורים של טנקים כמו טייסים. תיכנס לפלוגה בשעה שמונה ויתאמנו על עשרה טנקים (סימולטור) עד 02:00 בלילה בקרב פלוגתי על הגזרה האופרטיבית שלהם".

פעילות צה"ל ביהודה ושומרון 12 בספטמבר 2022. דובר צה"ל
"אתה יודע להגיע היום לכל נקודה שם". צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל
רכבים אוטונומי של הרבמ"ד: rook (לבן)
רקס או lr3 (ירוק). דובר צה"ל
רכבים אוטונומיים של צה"ל/דובר צה"ל

איך אתה מסכם את המצב אחרי שנתיים של קורונה שפגעו באימונים?

"אנחנו טובים, ומוכנים לבינת ג'בל הבא, ונבטיה הבא, ושג'עאיה. טוב משהיינו מוכנים בעבר. אחרי שאמרתי את זה, אני אומר בצורה ברורה שיש לנו עוד דרך לעשות ביכולת לקיים תמרון שריד ומוגן. ככל שמדובר באוגדות הרב-זירתיות, מצבנו טוב. ככל שאתה יורד במדרג, שם יש לנו דרך לעשות. תסתכל על ההיקף. תראה כמה כלי טיס אני קונה, יש לי חתיכת גורמי איסוף. מנגד יש לי חתיכת גורמי תקיפה. מ-120 מ"מ מדויק, רקטות מדויקות טילים מסווגים".

מה עם יחידת רפאים שמביאה יכולות פורצות דרך בחשיפת אויב מסתתר?

"נצטרך לשלש ולרבע את היכולת שלה. כדי לעשות את מה שהם עושים אתה לא יכול להעתיק, אתה צריך להיות איש מקצוע. אחרי ייצור הרעיון והשיטה, אתה רוצה לתעש אותם. אני רוצה אותם בכל אוגדה. זה מכפיל כוח. להקות החשיפה שלהם יהפכו בעתיד ללהקות תקיפה".

אלוף ידעי מדגיש את פעילות הכוחות ביהודה ושומרון, במיוחד בהשוואה לימי 'חומת מגן'. "אתה יודע להגיע היום לכל נקודה שם. במהלך החודשים האחרונים נעצרו 2,800 חשודים פלסטינים. זה לא ימ"מ, זה הגדודים", מציין מפקד זרוע היבשה. כשנשאל האם התגבורים בשטחים פוגעים בגרף האימונים, משיב כי הנושא עולה לדיון עומק במטכ"ל פעם בחודש. "יש לנו קווים אדומים", מדגיש, "הגדרנו תו תקן כדי לא לאבד כשירות. יש אימונים תוך כדי תעסוקה מבצעית".

לוחמות בטנקים, 27 באוקטובר 2022. דובר צה"ל
"הוכיחו פעם אחר פעם את היכולות שלהן". לוחמת בטנק/דובר צה"ל

מפקד זרוע היבשה חושש מזליגת כוח האדם מצה"ל. "כשהמשק בתנופה והמשכורות גבוהות, מהנדס יכול להרוויח פי 2 בחוץ. בלחימה אין בעיה כזו, היא נמצאת בקרב תומכי הלחימה, הטכנולוגיה והמטה המבצעי. אני פועל בנושא בשיפור סביבת העבודה, תמריצים, דואג לאיכות הפיקוד, תנאי שירות, מענקי מפקד, שירגישו משמעותיים. אני רוצה שידעו שאנחנו רוצים אותם והם חשובים לנו מאוד".

בהמשך לשילוב הנשים בלחימה בטנקים, ידעי מאמין כי צה"ל "מצבאות העולם המתקדמים ביותר בשילוב נשים לוחמות באופן האפקטיבי והיעיל ביותר". הוא מציין, "כ-86% מתפקידי צה"ל פתוחים כיום לנשים, הנשים משרתות כיום במגוון רחב של תפקידי לוחמה מהשירות בחיל התותחנים ועד לחיל הגנת הגבולות". הוא מפרט כי הלוחמות "הוכיחו לאורך הזמן, פעם אחר פעם את יכולותיהן הגבוהות ותרומתן המשמעותית וההכרחית למאמץ המבצעי. בשנת 2023 יחלו מיונים לקראת פיילוט ייחודי בתפקידים ביחידות העילית 669 וביחידת יהל"ם".

קורות החיים שלך עמוסים מאוד. צברת כבר שלושה תפקידי אלוף. אתה רואה את עצמך כסגן רמטכ"ל שני? או כרמטכ"ל בעתיד?

"מעולם לא דיברתי עם אף אחד על קידומי האישי, ומעולם לא סירבתי לאף תפקיד. כרגע, אני שקוע עד צוואר במה שאני עושה עכשיו. יש לי משימה חשובה ומאתגרת. אם מישהו בתום תפקידי יחשוב שיש לי עוד מה לתרום, אמשיך לעשות בשמחה רבה. על זה אמרו חכמים, 'רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום'".

מה הלקח העיקרי שלך ממלחמת אוקראינה-רוסיה?

"מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמות התשה. אם נדרש, היא חייבת מלחמות קצרות ומכריעות. צריך לנסח היטב הנחות יסוד ותגדיר תכלית ברורה. נציע לכולם להניח שמלחמה זה לא מעשה קוסמות. מבצע סייבר מטובל בארבעה טילים ומבצע בעומק בדרך כלל יצליח, אבל אתה צריך להניח שזה יגרור אותך למלחמה מפוארת. זה המקצוע הצבאי. כוחות העילית שלהם נפלו. הנחות היסוד שלהם קרסו. הפעלה בסיסית מאיך שנראים טורי שריון, לוגיסטיקה, חיפוי, והדבר הנוסף - הדומיננטיות ודיוק האש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully