וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפם, הג'ינג'ית והאב הגאה: מתפקדי העבודה יבחרו יו"ר בצל "אפקט ברק"

2.7.2019 / 6:30

המועמדים לראשות העבודה לא חסכו מלים קשות וסכינים חדות במהלך הקמפיין, וכעת חברי המפלגה יכריעו בקרב הבין-דורי בין פרץ שטוען כי יגייס קהל חדש לבין שמולי הפופולרי ושפיר הלוחמנית. ברק ממתין בקו הסיום לראות מי המנצח, וכיצד ישתלב עם תוכניתו לעמוד בראש רשימת שמאל

צילום: תאגיד כאן 11, עריכהף תומר לוי

כ-65 אלף מתפקדי מפלגת העבודה יבחרו היום את היו"ר הבא שלהם ויכריעו אם עמיר פרץ, סתיו שפיר, או איציק שמולי יחליפו את אבי גבאי כיושב הראש הבא של העבודה. זהו מאבק בין דורי לוהט - בין פרץ הוותיק שכבר הנהיג את המפלגה לפני 13 שנה, לבין שמולי ושפיר, שניהם בני פחות מ-40, שהתחילו את דרכם הפוליטית במחאת רוטשילד ב-2011, ומאז הפכו לחברי הכנסת הכי פופולריים במפלגה.

אחרי הבחירות האחרונות, בהן העבודה ירדה לשפל היסטורי של 6 מנדטים, שאלת השאלות היא מי יוכל לשקם את המפלגה ולהתחיל להחזיר אותה לימיה כמפלגת שלטון. אך השאלה הפוליטית הבוערת שמרחפת מעל הפריימריז בעבודה היא שאלת האיחודים וחיבורים, ובעיקר - מי ואיך ידע לשתף פעולה עם ראש הממשלה אהוד ברק, שבחר לעשות את הקאמבק הפוליטי שלו ברשימה עצמאית ולא לחזור הביתה לעבודה. מאז שברק הודיע על התוכניות החדשות שלו הפריימריז נצבעו בצבע "ברקי" בוהק כששלושת המועמדים נדרשים להשיב כיצד ישתפו איתו פעולה או לחילופין, ימנעו ממנו לשתות את המנדטים שעוד נותרו למפלגה ולהוריד אותה מתחת לאחוז החסימה.

עוד בוואלה! NEWS:
איש העסקים שחבר למפלגתו של ברק: "צריכים לבטל את חוק הגיוס"
שפיר: שמולי מוכן למסור את העבודה למען מקום במפלגה של ברק

עמיר פרץ בכינוס ועידת מפלגת העבודה - אישור הקדמת הפריימריז לתפקיד יו"ר המפלגה, גני התערוכה, ת"א, 23 ביוני. ראובן קסטרו
הנהיג את המפלגה לפני 13 שנה. פרץ/ראובן קסטרו

למען הדיוק, יש ארבעה מתמודדים על ראשות העבודה - פרץ, שמולי ושפיר ופעיל מפלגה פחות מוכר בשם דוד לנדסמן, אבל שלושת הבולטים שבהם ניהלו בשבועיים האחרונים קמפיינים אינטנסיביים ולא חסכו אחד מהשני מלים קשות וסכינים. הקמפיין הבולט ביותר היה קמפיין השפם של פרץ, שרץ על טיקט המנהיג הוותיק והמנוסה שיכול לגייס קהלים חדשים, בהתבסס על התוצאות שהעבודה בראשותו הביאה ב-2006. הוא גייס מאחוריו שורה ארוכה של חברי כנסת ובכירים במפלגה בהווה ובעבר, ונהנה מתמיכת המנגנון המפלגתי ובעיקר ההסתדרותי, מה שמקנה לו יתרון משמעותי בגזרת המתפקדים המאורגנים.

כמעט כל המועמדים ברשימת העבודה הביעו תמיכה בפרץ - בהם מרב מיכאלי, רויטל סויד, עמר בר לב, איתן כבל, וחיליק בר, וכך גם יו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד, יו"ר קק"ל דני עטר ויו"ר המשמרת הצעירה תומר פינס, ושדרת בכירים לשעבר במפלגה כמו עוזי ברעם, אברהם בייגה שוחט ואופיר פינס. כמו כן, ח"כ שלי יחימוביץ הודיעה כי היא לא מתכוונת להביע תמיכה רשמית באף אחד מהמועמדים - צעד שמסייע בעיקר לפרץ, שכן אם יחימוביץ ומחנה התומכים שלה היה מתייצב מאחורי שמולי או שפיר זה עשוי היה להכריע את הכף לטובת אחד מהם.

עוד באותו נושא

נעה רוטמן נכדתו של רבין מצטרפת למפלגתו החדשה של אהוד ברק

לכתבה המלאה

"העבודה תגדיל את כוחה". הסרטון שפרסם פרץ

איציק שמולי  בפאנל של העבודה - 28/6. ראובן קסטרו
קיבל זריקת חיזוק מראש עיריית תל אביב. שמולי/ראובן קסטרו

בינתיים, שמולי ושפיר קיבלו תמיכה ממועמדים אמיצים בודדים שהעזו לצאת נגד המנגנון, והיו עסוקים בעיקר בירי בתוך הנגמ"ש של מאגר הקולות הצעירים והחופשיים שבו הם מתחלקים. שמולי, שהגיע במקום הראשון בפריימריז הקודמים ברשימה ונחשב לחבר הכנסת הפופולרי ביותר בעבודה, קיבל זריקת חיזוק מראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שהביע בו תמיכה, ומהדור הצעיר גייס את התוספת החדשה למשפחה - בנו הקטן נבו, שהצטלם עם חולצת "מאמין באבא" בהתאם לססמת הקמפיין "מאמינים בעבודה". שפיר התהדרה בשיערה האדמוני הלוחמני ובישורת האחרונה ניגנה חזק על הקלף המגדרי: אחרי הדחתה של תמר זנדברג מראשות מרצ, אין עוד אף מפלגה בישראל שבראשה עומדת אשה.

שמולי, בן טיפוחיו של פרץ, מתחרה במי שהיה בעל הברית המרכזי שלו במפלגה, אך גם הציר מול שפיר טעון ורגיש, בהתחשב בעובדה שהשניים בעצם לא ממש מדברים כבר מימי רוטשילד. ובעוד בסקרים הפנימיים של פרץ ושמולי הם שניהם יצאו המובילים, שפיר - בשני המקרים, הגיעה במקום השלישי, נוגסת במאגר הקולות החופשיים הפוטנציאלי של שמולי, שנמצא בקרב ראש בראש מול עמיר. הוא הציע לה לפרוש כדי לא לפצל את הקולות, אבל היא דחתה את ההצעה בתוקף, ובמקום זאת איתגרה אותו שוב ושוב להתייצב לעימות; אחר כך היא הציעה לו להתמודד במשותף, והוא סירב, ובמקום זאת הציע לה לאחד כוחות, אך לערוך סקר בין שניהם כדי שייקבע מי הוא זה שצריך לעמוד בראש. בזמן שפרץ הלך חזק על קלף הניסיון והוותק, העקיצות הילדותיות של שמולי לשפיר חשפו את פער הדורות בין המתמודדים.

ח"כ סתיו שפיר באירוע של מפלגת העבודה בסמינר הקיבוצים ב-28 ביוני 2019. ראובן קסטרו
ניגנה חזק על הקלף המגדרי. שפיר/ראובן קסטרו

זהות המנצח מבין השלושה תוכרע במידה רבה על פי אחוזי ההצבעה; ככלל, אחוז הצבעה גבוה יעיד על היענות גבוהה מצד הבוחרים החופשיים, שאינם משתייכים לאחת מקבוצות הכוח המאורגנות במפלגה, וישחק לטובת שמולי ושפיר; באותה מידה אחוז הצבעה נמוך ישפר את הסיכויים של פרץ שיש לו מפקד מאורגן ושולט בקבוצות כוח אחרות במפלגה. בכל מקרה, במידה ואף אחד מהמועמדים לא יזכה ב40% מהקולות, שני המובילים יעברו לסיבוב שני, שייערך בשבוע הבא; בשל הפיצול בין שמולי ושפיר, לא מן הנמנע שפרץ יזכה כבר בסיבוב הראשון אבל אם ההכרעה תעבור לסיבוב שני - מצבו הרבה פחות בטוח. בבחירות הקודמות לראשות המפלגה ב-2017, פרץ ניצח את גבאי בסיבוב הראשון - והפסיד בסיבוב השני, ובמטה שלו חוששים מאוד בסיבוב חוזר.

מי שעוקב בדריכות אחר זהות המנצח בעבודה הוא יו"ר המפלגה הקודם אהוד ברק. ברק שקל תחילה להתמודד על ראשות העבודה אך החליט לוותר על העבודה הקשה והעסקנות של הפריימריז לטובת הקמת רשימה משלו, שדרכה היא מתכוון בהמשך להשתלב ולהתאחד עם מפלגת העבודה. ברק נמצא בקשר עם כל שלושת המועמדים, אך פרץ נחשב למועמד הכי פחות אטרקטיבי מבחינתו וניצחון שלו עשוי לסבך את התוכניות של ברק לעמוד בראשות רשימת שמאל שתאחד בינו לבין העבודה ובין מרצ.

הפוסט שפרסם בן זוגו של שמולי

אהוד ברק, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
ברק/ראובן קסטרו

כך, בעוד שמולי ושפיר יצאו בהצהרות חיוביות כלפי ברק וצפויים לוותר על המקום ה-1 לטובת רשימה מאוחדת בראשותו, פרץ כבר הכריז כי הוא לא מתכוון להיות מספר 2 שלו, והמשא ומתן בין השניים צפוי להיות מורכב יותר ולהיתקל במהמורות אישיות מורכבות יותר. לא ברור כיצד ישפיע "אפקט ברק" על ההצבעה, והאם הזיהוי של שמולי ושפיר עם היוזמה שלו תשחק לטובתם או לטובת פרץ.

בזמן שהמתמודדים רבים על הפריימריז, ברק החל לנגוס בעבודה וגייס לצדו עריק ראשון מהמפלגה - יאיא פינק, שהוצב במקום ה-9 ברשימת העבודה בבחירות הקודמות ואחד הפעילים הקרובים ביותר ליחימוביץ, הודיע בתחילת השבוע כי הוא מצטרף לרשימה החדשה של ברק שכוללת גם את אלוף במיל' יאיר גולן, עורכת הדין יפעת ביטון ואיש העסקים קובי ריכטר.

הסרטון שפרסמה שפיר לקראת יום ההצבעה

אתמול הודיעה גם נעה רוטמן, נכדתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, על כניסתה לחיים הפוליטיים והתמודדות ברשימת ברק החדשה; בתגובה או שלא, פרץ ביקר אתמול באנדרטה לזכר רבין והדגיש שאנשי מחנה רבין במפלגה נמצאים איתו. לפי התוכנית של ברק, הוא מעונין לחבור לעבודה ולמרצ לרשימה משותפת שבראשה יעמוד, ורק אחרי שייבחר היו"ר החדש יוכל להתקדם בתוכניתו. בינתיים, הנוכחות שלו השתלטה על סדר היום של הפריימריז, ובמקביל - הוא חיזק את הנוכחות של סמלי העבודה ברשימה שלו.

הסרטון שפרסם שמולי לפני הבחירות לראשות המפלגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully