וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספין או מהלך אמיתי? לנתניהו יש דרך ארוכה עד לביטול הבחירות

25.6.2019 / 23:26

למרות התמיכה מצד שותפיו הטבעיים, כדי להצליח במהלך לביטול פיזור הכנסת יהיה על רה"מ לנהל ספירת אצבעות מורכבת אל מול ההסתייגויות המשפטיות מההצעה וההתנגדות הנחרצת של האופוזיציה - ולהקים ממשלת אחדות. בכחול לבן טוענים בתוקף שאין שום משא ומתן. גנץ: "הוא שקרן"

צילום: תאגיד כאן 11, עריכה: עמית שמחה

המערכת הפוליטית נכנסה לטלטלה הערב (שלישי) בעקבות הודעת ראש הממשלה כי הוא שוקל "בכובד ראש" את היוזמה של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לבטל את הבחירות, 85 יום לפני מועד קיומן. בקואליציה הטבעית של נתניהו - חברי הליכוד, כולנו, הבית היהודי והסיעות החרדיות - קפצו על ההצעה כמוצאי שלל רב והביעו תמיכה במהלך לביטול הבחירות, למרות שאותה קואליציה פיזרה את הכנסת לפני פחות מחודש.

מהצד השני - בכחול לבן, מפלגת העבודה, מרצ, חד"ש-תע"ל ובל"ד - הביעו התנגדות נחרצת באותה דרגה, ותקפו את נתניהו בחריפות. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר ש"מה שמנחה את נתניהו הערב זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון", אך לגופו של עניין לא הביע התנגדות לביטול הבחירות. עם זאת, הוא הצהיר שיתמוך אך ורק בממשלה רחבה ללא חרדים, שתורכב מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. גם יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', הביע הסתייגות מהמהלך, שמשמעותו הפוליטית היא כנראה ממשלת אחדות לאומית בכל מקרה: "בחירות חוזרות הן דבר רע למדינת ישראל. אבל ממשלה עם השמאל היא דבר רע הרבה יותר".

בחירות 2019, מועד ב' - עוד בוואלה! NEWS:
בכחול לבן שוללים את ביטול הבחירות: "נתמודד מאוחדים וננצח"
בן גביר הודיע לפרץ: עוצמה יהודית לא תרוץ במסגרת איחוד מפלגות הימין
ליברמן: נתניהו יקים ממשלת מיעוט בתמיכת הערבים מבחוץ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס האזכרה לחללי אלטלנה, בית העלמין נחלת יצחק, תל אביב 18 ביוני 2019. ראובן קסטרו
58 ח"כים בלבד בעד פיזור הכנסת. נתניהו/ראובן קסטרו
בליכוד מעוניינים לגבש הסכמה של כ-80 ח"כים לביטול הבחירות, כדי להקשות על בג"ץ לפסול את החקיקה, ונכון לעכשיו, לאור ההסתייגויות של סמוטריץ', יש לו 58 ח"כים בלבד

כדי להצליח במהלך לביטול הבחירות, יצטרך נתניהו לנהל קרב פוליטי מורכב של ספירת אצבעות: בליכוד מעוניינים לגבש הסכמה של כ-80 ח"כים לביטול הבחירות, כדי להקשות על בג"ץ לפסול את החקיקה, ונכון לעכשיו, לאור ההסתייגויות של סמוטריץ', יש להם 58 ח"כים בלבד. נתניהו לא בהכרח חייב רוב מיוחד של 80 בשביל לחוקק חוק כזה, אך אדלשטיין שפועל מטעמו מעוניין לגבש הסכמה רחבה - וכדי שזה יקרה צריכה להיות הסכמה על הממשלה שתקום אחרי הבחירות - וזו ספירת האצבעות השנייה שמסבכת את המצב. מקורבי נתניהו טוענים כי הוא פועל להקמת ממשלת אחדות, אך בכחול לבן טוענים שלא נעשתה אליהם כל פנייה, לא מטעמו של נתניהו ולא מטעמו של אדלשטיין, וסבורים שמדובר בספין של נתניהו שנועד להפיל עליהם את האשמה לבחירות החוזרות.

אדלשטיין קרא הערב לבטל "את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל". "המשך תהליך הבחירות - הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מיליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות ח"כים מכל הסיעות פנו אלי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות", הוא כתב בטוויטר.

עוד באותו נושא

נתניהו מקדם יוזמה לביטול הבחירות; כחול לבן: "עוד ספין"

לכתבה המלאה
יולי אדלשטיין בהלווית רעיית הנשיא נחמה ריבלין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פלאש 90, הדס פרוש, פול צלמים
פועל לגבש הסכמה רחבה. אדלשטיין/פול צלמים, פלאש 90, הדס פרוש

בליכוד טוענים שיש בידיהם חוות דעת משפטיות שמכשירות את יוזמת אדלשטיין, לפיה הכנסת תתכנס ותצביע נגד פיזורה ואז יחוקק חוק חדש שיסדיר את הקמת הממשלה. היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, טרם הודיע מה עמדתו לגביה, אבל הוא הסתייג מיוזמות ופניות דומות בעבר בשל הטענה שמבחינה חוקתית, פיזור הכנסת נחשב נקודת אל חזור שלא ניתן אחריה לבטל את הבחירות או לכנסה מחדש.

גנץ: "נתניהו משקר", שמולי: "ביטול הבחירות - מעשה לא כשר"

בכחול לבן המשיכו הערב לשלול בתוקף את האפשרות לבטל את הבחירות. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי "הפרסומים הערב מבהירים - נתניהו מפחד מגזר הדין הציבורי, ונתניהו משקר - אין שום משא ומתן עם כחול לבן".

יו"ר סיעת העבודה ח"כ איציק שמולי אמר כי "‏ביטול הבחירות הוא מעשה לא אפשרי משפטית ולא כשר מוסרית ולכן לא יעבור. כיו"ר סיעת העבודה אני מודיע כי בכוונתנו להתנגד לכל מהלך מסוג זה, שמטרתו ההישרדות האישית של נתניהו".

ח"כ בני גנץ ,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"אין שום משא ומתן עם כחול לבן". גנץ/ראובן קסטרו

ישראל ביתנו מסרה כי "מה שמנחה את נתניהו הערב זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון. דווקא נתניהו, שפעמיים בתוך חצי שנה פיזר את הכנסת, התחיל להפנים שאזרחי ישראל לא מקבלים את הגישה 'שאלוהים לשלטון בחרתנו'. ישראל ביתנו תתמוך אך ורק בממשלה רחבה, שתורכב משלוש המפלגות: ישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן".

ביהדות התורה אמרו כי "כפי שהודענו בעבר, הבחירות החוזרות מיותרות ובזבזניות שנגרמו בגלל גחמה של איש אחד. אין לנו כל בעיה להתמודד שוב בבחירות ונדע להוכיח את כוחנו בעזרת השם. אם נידרש לביטול הבחירות - נבחן מי ומי השותפים הפוליטיים במהלך כזה ורק לאחר מכן נכריע".

בניגוד אליהם, יו"ר חד"ש איימן עודה אמר כי "נתניהו יזם בחירות ואנחנו הולכים אליהם בראש מורם. חייבים לשלוח את ביבי וסמוטריץ' לאופוזיציה כדי למנוע את חוקי החסינות, סיפוח, ואפרטהייד".

אביגדור ליברמן במהלך מסע"ת של ישראל ביתנו, בית סוקולב, תל אביב 30 במאי 2019. ראובן קסטרו
"ישראל ביתנו תתמוך אך ורק בממשלה רחבה". ליברמן/ראובן קסטרו

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תקף הערב את הניסיונות לבטל את הבחירות וצייץ בטוויטר כי "מי שייתן יד לביטול פיזור הכנסת יהפוך לשותף, הלכה למעשה, למעשה השחיתות מבית המדרש של נתניהו: שיעבוד המדינה, הממלכתיות והשיטה לתועלת אישית ולהישרדות אישית. מי שיתמוך בחרפה הזו להצלת נתניהו יגורש מהעיר". גם אלוף (במיל') יאיר גולן, שצפוי להצטרף לרשימה חדשה של ברק, אמר כי "‏ממשלת ישראל וחברי כנסת נעדרי עמוד שדרה יצאו למבצע חילוץ להצלת ראש ממשלה החשוד במעשי שוחד והפרת אמונים. הבושה נעלמה. האחריות הציבורית לא קיימת והבית בסכנה".

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט אמר כי על נתניהו וגנץ להתעשת מאחר ש"מדינת ישראל אינה משחק ילדים". "נתניהו גרר את אזרחי מדינת ישראל לבחירות מיותרות בשביל צרכים אישיים, ואז, חודש אחרי מחליט לבטלן, וכעת בני גנץ נלחם בביטול הבחירות? ברמה האישית ביטול הבחירות עבורי זה כמו זכייה בלוטו, אבל הן רעות למדינת ישראל".

"אתם אנשים רציניים", הוסיף בנט. "תקבעו שניכם הערב, שבו כל הלילה, תסכמו על ממשלה נורמלית, ותבטלו את הבחירות המטופשות הללו. אם לא, אנחנו נגיע עם כל העוצמה שיש בנו, בעם ישראל, ונכניס לכנסת אנשים שלא רואים בזה משחק, אלא באים לעבוד למען עם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully