וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ועידת העבודה: "גבאי הופך מפלגה דמוקרטית למפלגה של איש אחד"

9.1.2019 / 10:13

על רקע הצניחה בסקרים, גבאי מבקש לקבוע כי פעולות נגד היו"ר יהיו רק בהצבעה גלויה. בנוסף, נוהג ההצבעות החשאיות ישונה וגבאי גם מנסה להשתלט על הנכסים הכלכליים של המפלגה לקראת הבחירות, באמצעות הכנסת אנשים חדשים לדירקטוריון. "גבאי מחסל את מוסדות המפלגה"

צילום: תאגיד "כאן", עריכה: טל רזניק

בצל המשברים שפוקדים את מפלגת העבודה בתקופה האחרונה והסקרים שמראים כי היא עומדת על שמונה מנדטים בלבד, ביום חמישי הקרוב תתקיים ועידת מפלגת העבודה, שאליה יביא היו"ר אבי גבאי להביא הצעת החלטה לאישור תקנון הוועדה העשירית, שחבריה טוענים כי שתשנה אופייה המסורתי של מפלגת העבודה. מנגד, לקראת הוועדה עולות קריאות להקים התארגנויות, בעיקר על ידי ח"כ איתן כבל, כדי להדיח את גבאי מתפקידו.

בתקנון שאותו מנסה גבאי להעביר הוא למעשה מחליש את אפשרויות ההתנגדות של חברי הועידה אליו. בתקנון נכתב כי כל סמכויות הועידה יהיו בידי יו"ר הוועידה והנשיא שלה. כל פעולות הוועידה ינוהלו על ידי הנהלת המפלגה הממונה על ידו, ובכך הופך גבאי את מפלגת העבודה למפלגה של איש אחד. תקנון זה הוא המשך של השינויים שבוצעו בספטמבר האחרון בתקנון הועידה ה-9 אז העביר גבאי את ההחלטה על ארגז הכלים החדש שלו, לפיו כל סמכויות המזכ"ל יועברו לידיו.

מעבר לכך, לא יהיו יותר הצבעות חשאיות בוועידה, ומי שירצה לבצע פעולות נגד היו"ר יצטרך לעשות זאת רק בהצבעה גלויה. כדי להביא הצעה לוועידה או הצעה חלופית להצעת היו"ר, יידרשו חברי הוועידה להחתים 30% מהצירים המונים כיום 4,000 מקומות לפני צירופים של כ-500 נוספים. סך הכל ידרשו להביא 1,500 חתימות. איסוף החתימות יעשה באופן ידני, והחתימות צריכות להיות מקוריות, ללא שימוש בפקס או מייל - ולטענת חברי הוועידה, זה לא אפשרי בעליל. תקנה חדשה נוספת אומרת שכדי לאשר הצעה בוועידה יצטרך להיות רוב של 51% מחברי הוועידה, גם אם הם לא נוכחים ויקשה לאשר הצעות חדשות.

בחירות 2019 - עוד בנושא:
פיצול בקול הערבי: אחמד טיבי הודיע על פרישתו מהרשימה המשותפת
"אתגר בזמן בחירות": המבקר יבדוק את התגוננות הרשויות ממתקפת סייבר
שריון אחד לנתניהו: תקנון הפריימריז אושר בוועדת חוקת הליכוד

הרמת כוסית לרגל חג החנוכה, בבית הירוק בתל אביב 5 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
"מהלכים שאפילו אהוד ברק לא יזם". גבאי/ראובן קסטרו
"מפלגת העבודה הולכת להיות כאילו רשומה כמפלגה דמוקרטית אבל כל התנהלותה היא מפלגה של איש אחד. השליט הצפון קוריאני יכול לקחת שיעורים אצלו"

רק לשם השוואה, ועידת המפלגה בשנים האחרונות מנתה 1,200 צירים. בהוראת צו השעה הגדילו אותה ל-2,000 צירים ומאז העידו החברים כי לא הצליחו להחתים מספיק צירים כדי לכנס את הוועידה. "אם הוגשה להנהלת המפלגה בקשה לכינוס הוועידה, לוועידה שלא מן המניין יש צורך באיסוף של 28% מחברי הוועדה", נכתב בתקנון. "הדבר יעשה בתנאים הבאים: החתימות כאמור חייבות להיות מקוריות בכתב בלבד ולא בפקס, על ידי המסמך הכולל את פרוט הדרישה לכינוס הועדה". עוד נכתב כי "החתימות יהיו מיוחדות לאותה דרישה".

כבל, המנהל בימים האלה מאבק כדי להחליף את גבאי במועמד אחר, אמר כי "מדובר בתקנון דרקוני, תקנון שאפילו אהוד ברק לא ביקש להכתיר לעצמו, ומפלגת העבודה הולכת להיות כאילו רשומה כמפלגה דמוקרטית אבל כל התנהלותה היא מפלגה של איש אחד. השליט הצפון קוריאני יכול לקחת שיעורים אצלו".

סעיף נוסף המעורר מחלוקת בהצעת ההחלטה נוגע לסוגיית השריונים. גבאי מבקש לשריין את מקומות 2, 10 ו-16 לאנשים שהוא חפץ ביקרם. לא מעט חברי כנסת וחברי מפלגה מתנגדים להצעה בעיקר כי גבאי מבקש לשריין מקומות ולא שמות. החשש בקרב חברי המפלגה והמתמודדים בפריימריז, שאינם יודעים את מי בכוונתו לשריין, שגבאי ימנה את מקורביו שתרומתם למפלגה לא תהיה אפקטיבית על חשבון מקום של חברי הכנסת המכהנים.

עד כה, ניסה גבאי לגייס לשורות המפלגה שמות שהערך הפוליטי שלהם גבוה, אולם אותם אנשים סרבו לפי שעה להצטרף למפלגה. חלק נוסף בהצעה של גבאי, עליה מברכים במפלגה, היא ייצוג גבוה לנשים ברשימה. גבאי מבקש לקיים הבטחת ייצוג לשש נשים עד המקום ה-21, שלוש נשים בעשירייה הראשונה ושלוש נוספות עד המקום ה-21.

עוד באותו נושא

אחרי פירוק המחנ"צ: פעילי עבודה יוזמים מהלך להדחת היו"ר אבי גבאי

לכתבה המלאה

מי ישלוט בבתי ארלוזורוב ובנכסי הנדל"ן של מפלגת העבודה?

מזה כמה חודשים מתנהל מאבק בין גבאי לבין "בתי ארלוזורוב", החברה המחזיקה את נכסי הנדל"ן של המפלגה. גבאי ביקש מספר פעמים כספים וערבויות לטובת הפעילות המפלגתית אך סורב. לפני כחודש בישיבה האחרונה הדבר הגיע לכדי פיצוץ בה נדרש דירקטוריון החברה להכפיף את הניהול הכלכלי של בתי ארלוזורוב למנכ"ל המפלגה, ציון סוקי. דירקטוריון החברה הצביע נגד.

גבאי בתחילה חשב להחליף את הדירקטורים, אולם בעקבות ייעוץ משפטי המטיל ספק בחוקיות המהלך, הוחלט בימים האחרונים להכניס ארבעה דירקטורים נוספים לחברה כדי לשנות את תמהיל הכוחות בדירקטוריון, ולאשר את ההחלטה כדי להכפיף את הניהול הכלכלי של בתי ארלוזורוב למנכ"ל המפלגה.

חברים במפלגה מעריכים כי המהלך האחרון נועד כדי להכריח את בתי ארלוזורוב לשעבד את הנכסים שלה בשביל לקבל כספים לטובת קמפיין הבחירות, אותו קמפיין שמוביל גבאי לראשות הממשלה. קמפיין כזה לא יכול להיות מוערך בלפחות עשרים מיליון שקלים לפי מפתח של כמיליון שקלים למנדט. אם המפלגה תשיג רק שמונה מנדטים, כפי שנראה היום בסקרים, הדבר יביא לפער של כ-12 מיליון שקלים, גרעון אותו תצטרך מפלגת העבודה לשלם בעשירי לאפריל או להגיע לחדלות פירעון.

בכירים במפלגה חוששים כי פעולה כזו תביא למימוש נכסי ארלוזורוב, מה שיוביל לסגירת המפלגה. מבחינה משפטית, אין כיום חבות של העומד בראש מפלגה מסוימת כלפיי נכסי המפלגה, ולכן האקט הגרעוני לא יהיה אחריות אישית שלהם.

ח"כ איתן כבל, בכנס אור ירוק. 28 במרץ 2017. באדיבות אור ירוק, מערכת וואלה! NEWS
יוזם מהלכים להחליף את היו"ר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות אור ירוק

בסביבת גבאי טוענים כי מטרת המהלך היא להוביל להדחת מנכ"ל בתי ארלוזורוב, דני אלימלך, המקורב לאיתן כבל ושומר לעצמו את הנתונים ולא משתף פעולה, כמו גם לחסוך בעלויות של משרדי בית ארלוזורוב וחברי הנהלה ולהעביר אותה לניהול חיצוני.

גורם בבתי ארלוזורוב סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "לפני שנה אבי גבאי והמנכ"ל, ביקשו להעביר כספים על חשבון נכס בירושלים וסורבו בטענה כי הכספים מצויים עדיין תחת פיקדון של בית משפט". עוד הוסיפו, כי הכספים "מיועדים להשקעות עתידיות של החברה כדי לשמור אותה לדורות הבאים. דבר שלא מעניין את גבאי והמנכ"ל. ההתנגדות הביאה למתיחות בעניין הזה", סיכם.

לדבריו, גבאי נוכח לדעת שהוא לא שולט בחברה ובדירקטוריון, ולכן הגיע להחלטה לקראת סוף השנה כי יש למנות את מנכ"ל המפלגה למנכ"ל בית ארלוזורוב ולבצע חפיפה. "כמובן שכל הסיפור הזה לא היה נראה טוב כלפיי חוץ, מנכ"ל המפלגה שימלא לכאורה גם את תפקיד מנכ"ל בית ארלוזורוב - ההחלטה הובאה לישיבת הדירקטוריון ונהדפה. ואז החל מהלך להחליף את הדירקטורים באנשי שלומו של גבאי, אנחנו הסברנו להם כי הם לא יכולים לעשות את זה", הסביר.

אבי גבאי שלי יחימוביץ' ובוז'י הרצוג מצביעים בועידת מפלגת העבודה, 14 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
ועידת מפלגת העבודה בשנה שעברה/ראובן קסטרו

לדברי הגורם, גבאי מצא פתרון והחליט להוסיף חברים לדירקטוריון במטרה לשנות את מאזן הכוחות. "כל המטרה בעצם משתלבת יפה בתמונה הכללית בה אבי גבאי מחסל את מוסדות המפלגה: לקחו למזכ"ל את כל הסמכויות, לאחר מכן הגדילו את הועידה למספר מפלצתי של 4,500, דבר שיקשה על כינוס הוועידה וניהולה, כך למעשה הכוח העיקרי של המפלגה שהוא המוסדות שלה בעצם מחוסל ונשאר שליט יחיד שהוא אבי גבאי שעושה בה כרצונו".

על עניין שיעבוד נכסי מפלגת העבודה לטובת קמפיין הבחירות, הסביר הגורם כי "החוק אומר שאתה לוקח את מספר המנדטים שיש לך היום ומספר המנדטים שאתה חוזה לעצמך ומחלק בשתיים". עוד הוסיף כי "על בסיס זה הוא יבנה את התקציב - ומה שיהיה לו חסר הוא יבנה על שעבוד נכסי בית ארלוזורוב האחרונים".

לדבריו, "אין אחיזה במציאות לטענות של גבאי כי תקעו לו סכין בגב, לא היה יו"ר שזכה לשקט ולתמיכה מקיר לקיר במפלגת העבודה, אמרו לו רק תביא מנדטים. ולראייה - ההסכמה למהלכים שביצע במפלגה. הוא לקח את סמכויות המזכ"ל, קיבל ארבעה שריונים שלא הצליח לאייש למרבה הבושה, ובעצם אף אחד לא אמר לו חצי מילה. אמרו לו להביא מנדטים והוא בכלל ירד לשמונה מנדטים אז פתאום יש לו טענות לכל העולם ואשתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully