הפגנות בפריז נגד העלאת מחירי הדלק 24 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
הפגנות בפריז נגד העלאת מחירי הדלק 24 בנובמבר 2018/רויטרס, רויטרס

שדה קרב בשאנז אליזה: מקרון קרא למפגיני המס על הדלק "להתבייש"

נשיא צרפת גינה את האלימות שנרשמה במחאה נגד הרפורמה שלו ואמר כי אין מקום לאלימות במדינה. הכאוס בבירה נמשך עד לשעות הערב, ושר הפנים מאשים את מנהיגת הימין הקיצוני בליבוי המהומות

נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה אתמול (שבת) את ההפגנות האלימות בפריז נגד העלאת מחירי הדלק. "מי שתקף שוטרים - התביישו לכם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אין מקום לאלימות ברפובליקה". הוא שיבח את כוחות הביטחון על "האומץ והמקצועיות" שהפגינו. "מי שתקף אזרחים ועיתונאים - שיתבייש", הוסיף הנשיא, שהפופולריות שלו צנחה בחודשים האחרונים בשל שורת רפורמות בכלכלה וסקנדלים שבהם היה מעורב ממשלו.

לקריאה נוספת בנושא
"מקרון הגנב": אלפים מפגינים בפריז נגד העלאת המס על הדלק
מחאת "האפודים הצהובים" משתקת את צרפת, והתמיכה במקרון צונחת

הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018. רויטרס
מפגינים ניסו לפרוץ מחסומים. שדרות השאנז אליזה, אתמול/רויטרס

תנועת המחאה, המכונה "האפודים הצהובים" על שם לבוש המפגינים המוחים על האמרת מחירי הדלק, התחילה במקור סביב הרפורמה של מקרון בתחום. בשבועיים שחלפו מאז שהחלה, היא התרחבה נגד העלייה ביוקר המחיה, במיוחד באזורים הכפריים, ונגד חלקים נוספים במדיניות הנשיא.

יותר ממאה אלך איש השתתפו ב-1,600 מוקדי מחאה ברחבי צרפת אתמול. רובן המכריע של ההפגנות היו שלוות, אך בבירה פריז, שם היו כ-8,000 מפגינים, נרשמו עימותים אלימים. כ-5,000 שוטרים נפרסו בבירה והקימו מתרסים בשדרות השאנז אליזה כדי למנוע מהמפגינים להגיע למבנים מרכזיים, כמו לשכת הנשיאות והפרלמנט.

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

חלק מהמפגינים, שזוהו עם ארגונים אנרכיסטיים, ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה. הם הציתו שריפות, הפילו שלטי רחוב, הקימו מתרסים, השליכו אבני שפה לעבר השוטרים וקראו סיסמאות נגד מקרון. הכאוס בבירת צרפת נמשך עד לשעות הערב, אז המשטרה פינה את רוב האזור. לפי הרשויות, 19 איש נפצעו בעימותים בפריז, בהם ארבעה שוטרים. לפחות 40 אנשים נעצרו.

הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018. רויטרס
אנשי "האפודים הצהובים" משקיפים על שוטרים בפריז, אתמול/רויטרס

במקומות אחרים בצרפת הקימו המפגינים מחסומים בדרכים והאטו את התנועה, אך היקף ההפגנות היה נמוך בהרבה בהשוואה לשבוע שעבר. בשבת שעברה כ-280 אלף איש השתתפו במחאה, כששני אנשים נהרגו ועוד יותר מ-600 נפצעו.

לפי דיווחים בתקשורת הצרפתית, כמה אנשי תקשורת הותקפו בערים טולוז ובזייר שבדרום המדינה. שר הפנים כריסטוף קסטנר האשים את המפגינים בכך שהם הושפעו על ידי מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן. זו, בתגובה, תקפה אותו בחזרה ואמרה כי הוא אינו אמין.

הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018. AP
הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018/AP

הפגנות אלה באו בתגובה למסים שהטיל מקרון על דיזל ובנזין במטרה לעודד אנשים לעבור להשתמש בכלי רכב ידידותיים יותר לסביבה. בנוסף למסים, ממשלת צרפת מציעה תמריצים לרכישת מכוניות ירוקות או חשמליות. זאת לא הפעם הראשונה שבה פורצות מחאות חברתיות במשמרת שלו והוא כונה בעבר "הנשיא של העשירים" בשל הורדת המסים על בעלי ההכנסות הגבוהות והקלת המגבלות על פיטורי עובדים.

הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018. AP
הפגנות בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, נגד העלאת מחירי הדלק שמקדם הנשיא מקרון, 24 בנובמבר 2018/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully