לוחם לשעבר במחתרת FARC בסירת גומי במירוולה, קולומביה, 9 בנובמבר 2018. רויטרס
לוחם לשעבר במחתרת FARC בסירת גומי במירוולה, קולומביה, 9 בנובמבר 2018/רויטרס

משוטים במקום רובים: החיים החדשים של המורדים בקולומביה

17.11.2018 / 18:49

לוחמי המחתרת משתלבים מחדש בחברה, וחלקם בחרו להדריך תיירים באחד ממוקדי הסכסוך הממושך. "פעם היו יריות ופיצוצים, ועכשיו רבים מגיעים לראות את המפלים, ההר והנהר"

תשעת המורדים לשעבר, שהחליפו את הרובים, מדי הקרב ותרמילי הציוד במשוטים, קסדות וחגורות הצלה, חנכו את שיט הרפטינג שהם מנהלים בנהר פאט שבמעמקי הג'ונגל של קולומביה עם מבקרים רבים.

לוחמי המחתרת המרקסיסטית לשעבר (FARC) בחרו ברפטינג כדרכם להשתלב מחדש בחברה, כשהממשלה מקדמת את ענף התיירות למנוע הצמיחה העיקרי של המדינה הדרום אמריקנית.

"בזמן הסכסוך, זה היה אזור קשוח. היו יריות ופיצוצים כל הזמן", סיפר המדריך דוברניי מורנו, בן 34, שלחם במשך 13 שנים עם המורדים. "היום, כל כך הרבה השתנה. אנשים רבים מגיעים לראות את המפלים, את ההר, את הנהר".

לקריאה נוספת בנושא
נשיא קולומביה החדש בטקס השבעתו: נשנה את הסכם השלום
הברחת הקוקאין בסך 320 מיליון דולר מסכנת את השלום השברירי בקולומביה

לוחם לשעבר במחתרת FARC בסירת גומי במירוולה, קולומביה, 9 בנובמבר 2018. רויטרס
מורנו עם קבוצת עיתונאים ברפטינג בנהר, החודש/רויטרס

כ-13 אלף לוחמים לשעבר ותומכיהם הלא חמושים נכללים בתהליך האינטגרציה שעליו הוסכם ב-2016 במסגרת הסכם השלום לסיום המלחמה בת 52 השנים. שילובם בחברה הוא גורם מכריע במניעת שובם לשדה הקרב אל שורות ארגוני מורדים קטנים יותר, כמו צבא השחרור הלאומי (ELN), כנופיות פשע וארגונים אחרים המסרבים להתפרק מנשקם.

הסכסוך בקולומביה גבה את חייהם של יותר מ-260 אלף בני אדם. מיליוני אזרחים נעקרו מבתיהם, חוו אלימות מינית או הפכו למשותקים ממוקשים או פצצות. יישום ההסכם השנוי במחלוקת מתקדם לאט, אך FARC הפכה למפלגה והיא מחזיקה בעשרה מושבים מובטחים בקונגרס עד 2026.

לוחם לשעבר במחתרת FARC משוחח עם שוטרים וחיילים במירוולה, קולומביה, 9 בנובמבר 2018. רויטרס
שיט במקום לחימה. מורנו לצד שוטרים וחיילים/רויטרס

לוחמים רבים שבו לבתיהם והתאחדו עם משפחותיהם, אך כ-5,000 מהם נותרו ב-24 אזורים מיוחדים, כמו זה השוכן על גדות נהר הפאטו. הם הפכו את האזורים לעיירות זמניות, הבנויות על פי עקרונות המרקסיזם.

הממשלה הקצתה כ-1.6 מיליון דולר עבור אותם אזורים, המוגנים על ידי כוחות הביטחון. היא החלה ב-300 יוזמות בענפי החקלאות, הבקר, הכנת נעליים, דיג, נגרות וגם תיירות. המורדים, שחלק גדול מהם גדל באזורים עניים וחקלאיים, תרמו את הכספים שקיבלו על מסירת נשקם ליוזמות האלו.

"אנחנו רוצים שלום", אמר מורנו, שנאנק מהחום הכבד. הוא וחבריו אופטיימים לגבי עתידיהם בנהר. "אנחנו מאמינים שקולומביה אחרת היא אפשרת".

מורנו ושמונה לוחמים נוספים עברו 200 שעות הדרכה, שזיכו אותם בהכרה של פדרציית הרפטינג הבינלאומית. הקמת מסלול הרפטינג עלתה כ-20 אלף דולר, והלוחמים לשעבר מבשלים ארוחות ומסיעים תיירים למקום במשך שעתיים מהעיר הגדולה הקרובה ביותר.

"עלינו להמשיך לתמוך ביוזמות האלו, הן יוצרות ביטחון בשלום", אמרה ג'סיקה פאיטה, סגנית ראש משימת השלום של האו"ם לקולומביה, המסייעת לנהל את תהליך האינטגרציה של המורדים לשעבר.

נשיא קולומביה הנבחר, איוואן דוקה, פונה לתומכיו בוגוטה 7 באוגוסט 2018. רויטרס
הבטיח לשנות את הסכם השלום. הנשיא דוקה בטקס השבעתו, אוגוסט/רויטרס

הנשיא איוואן דוקה, שנכנס לתפקיד באוגוסט, רואה בתיירות כלי חשוב לשיקום הכלכלה. התיירות למדינה גדלה בשנים האחרונות, בזמן שהדעות הקדומות לגבי האלימות המתחוללת בשטחה מתקזזות עם סיקור תקשורתי חיובי על היעדים המגוונים שיש לה להציע. "אני רוצה שהתיירות תהיה הנפט החדש של קולומביה וככזאת שתחייה את הפעילות הכלכלית", אמר לאחרונה הנשיא, שבמהלך קמפיין הבחירות הבטיח לשנות את הסכם השלום עם FARC.

הממשלה מעריכה כי ענף התיירות יכול לייצר רווחים של שישה מיליארד דולר בשנה ו-300 אלף משרות. יותר מ-3.3 מיליון תיירים ביקרו אשתקד במדינה, שקו החוף שלה שוכן לים הקריבי והאוקיינוס השקט, קפיצה של 23.9% מ-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully