וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך קרה שנשיא איראן טס דווקא במסוק מתוצרת אמריקנית?

עודכן לאחרונה: 19.5.2024 / 23:49

מעט לפני ה"נחיתה הקשה" נראה איברהים ראיסי ממריא מאזרבייג'אן ב"בל 214", דגם מחוזק של ה"בל 212 אנפה" ששירת שנים בחיל האוויר הישראלי. איך האיראנים מצליחים לשמר צי כזה תחת הסנקציות המערביות? ולמה שיבחרו בכלי שיצרה מנהיגת העולם החופשי? | כל התשובות

באיראן ירדה החשיכה והחיפושים אחר אתר ההתרסקות נמשכים. הערכה: ראיסי לא שרד/רויטרס

בתמונה האחרונה שצולמה אתמול (ראשון), שניות אחרי ההמראה מאזרבייג'אן וכשעה לפני שעבד עימו הקשר, נראה נשיא איראן ממריא במסוק בל 214 בצבעי כחול ולבן. ארה"ב היא אולי "השטן הגדול", אבל גם ב-2024 איראן היא אחת המפעילות הגדולות של המסוק האמריקני.

הבל 214, כמו מטוסי ההרקולס, הפאנטום והאף-14 של חיל האוויר האיראני, הם שריד לימי השאח, שליט איראן שהודח בימי המהפכה האיסלמית ב-1979. משטרו של חומייני אמנם הדיח, כלא ולעתים הרג טייסים שהיו נאמנים לשאח, אבל מטעמי תקציב ובהמשך הסנקציות הבין לאומיות, התאמץ לשמר את כלי הנשק האמריקנים שירש ממשטר השאח.

עבור בבל 214 היו לשאח תכניות גדולות. מדובר בגרסה זהה בגודלה, אך בעלת מנוע חזק יותר, של הבל 212 אנפה ששירת עד סוף שנות ה-90 בחיל האוויר הישראלי. השאח הזמין בארה"ב יותר מ-300 מסוקי בל 212 ו-214 כאלה, כאשר הכוונה הייתה שרובם ייווצרו באיראן. האיראנים אפילו מימנו פיתוח של גרסה דו מנועית חזקה עוד יותר, בל ST214 מתוך כוונה לייצרם בעצמה.

המסוק האיראני לפני ההתרסקות. לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית, אתר רשמי
"השאח לא הספיק לקים את מפעל המסוקים שעליו חלם". המסוק שהתרסק היום במזרח איראן/אתר רשמי, לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית

ב-1975 המריא מפקד חיל האוויר האיראני, הגנרל מנושהאר חוסרודד, לטיסה ראשונה בבל 214 הראשון שסופק לחיל, באירוע חגיגי. ארבע שנים אחר כך הוא חוסל בידי משטר חומניי ביחד עם בכירי החיל בטנה לשחיתות.

אף מסוק בל לא יוצר באיראן עד המהפכה, והיצרנית האמריקאית זכתה למימון פיתוח ה-ST214 שבסוף יצרה בעצמה. אבל איראן הספיקה לקבל את רוב המסוקים שהזמינה, והם חולקו בין חיל האוויר, משמרות המהפכה ותעשיית הנפט המפותחת שלה.

השאח לא הספיק לקים את מפעל המסוקים שעליו חלם, אבל כן הקים מרכז תחזוקה גדול למסוקים האמריקנים שרכש, כולל בל 206 ובואינג צ'ינוק, שהצליח לשמר עשרות מהם בשירות מבצעי עד היום. התעשייה האווירית האיראנית נעזרה בסין וברוסיה בייצור חלק מהחלפים, ובכמה מקרים נתפסו ניסיונות בהחרה של חלקים ואף מסוקים שלמים לאיראן. זאת משום שמדובר במסוק אזרחי בהגדרתו, שמאות ממנו טסים בעולם.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
נשיא איראן איברהים ראיסי לצד מסוקו, 2022. רשתות חברתיות, צילום מסך
נשיא איראן איברהים ראיסי לצד מסוקו, 2022/צילום מסך, רשתות חברתיות

ראיסי ופמלייתו העדיפו את המסוק האמריקני על פני מסוקי המי-17 הרוסיים שרכשה איראן ברבות השנים, אולי משום היותם נוחים ושקטים יותר. ייתכן שבדיעבר הם מצטערים על הבחירה במסוק שכבר 45 שנה מוטס ללא סיוע ובקרה מהיצרנית שלו.

מסוקו של הנשיא התרסק היום, ולפי שעה מצבו טרם נודע. באיראן חוששים לגורלו לאחר ששר הפנים האיראני אישר כי המסוק עבר "נחיתה קשה" בצל תנאי ערפל ששררו במחוז אזרבייג'ן המזרחית. בכיר איראני הוסיף ומסר כי חייו של ראיסי וכן חיי של שר החוץ האיראני בסכנה. שעות לאחר האירוע, דיווחה הטלוויזיה האיראנית כי צוותי החילוץ איתרו את המסוק, אולם בסהר האדום הכחישו והדיווח נמחק.

לפי דיווחים באיראן, לאחר נחיתת החירום, אנשיו של ראיסי הצליחו ליצור קשר עם מרכז הפיקוד, אולם היות ואתר התאונה באזור מיוער צוותי ההצלה מתקשים להגיע אליו. כמו כן, בשל תנאי מזג אוויר, הופסקו החיפושים האוויריים, והצוותים מנסים להגיע לאתר התאונה רק באמצעות רכבים. ממשלת איראן קיימה ישיבת חירום כדי לעקוב אחר חיפושי המסוק.

המסוק האיראני לפני ההתרסקות. לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית, אתר רשמי
"הכוונה הייתה שרובם ייווצרו באיראן". בל 212 של צבא איראן/אתר רשמי, לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית

תפילות המוניות מתקיימות באיראן לשלום הנשיא, בעוד המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי קרא להמונים להתפלל עבורו ועבור פמלייתו. עוד קרא לאזרחים לא לדאוג, "המדינה תמשיך בדרכה".

נשיא אזרבייג'ן, שעמו נפגש ראיסי טרם המראתו, אמר גם הוא כי הינו "מוטרד מאוד" מהחדשות על התרסקות מסוקו והוא מתפלל לשלום של נוסעי המסוק. "כשכנה, ידידה ומדינה אחות, הרפובליקה של אזרבייג'ן מוכנה להציע כל סיוע שצריך", הוסיף. גם בעיראק השכנה, הממשלה הציעה את סיועה לאיראן במאמצי החיפוש אחר ראיסי טרם אותר מסוקו. צבא איראן הורה על הקצת כל משאבי הצבא ומשמרות המהפכה לפעולות החילוץ והחיפוש של מסוקו של ראיסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully