וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרג המדיני לצה"ל: להיערך לתרחיש תקיפת ארה"ב באיראן עוד בכהונת טראמפ

25.11.2020 / 15:00

בכירים ישראלים אמרו כי ההנחיה לצבא לא הגיעה בעקבות מידע או הערכה, אלא בעקבות התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון. לדבריהם, אם ממשל טראמפ יפעל נגד איראן, בירושלים צפויים לקבל התראה מראש. החשש: תגובה צבאית איראנית נגד ישראל

בווידאו: נתניהו קורא שלא לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן/צילום: לע"מ

הדרג המדיני הנחה בשבועות האחרונים את צה"ל להיערך לתרחיש של פעולה אמריקנית נגד איראן לפני עזיבתו של הנשיא דונלד טראמפ את הבית הלבן - כך אמרו לוואלה! NEWS בכירים ישראלים שמעורים בנושא. ההנחיה של הדרג המדיני לצבא לא הגיעה בגלל מידע או הערכה כי ממשל טראמפ יפעל נגד איראן, אלא יותר בשל התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון ב-20 בינואר.

שר הביטחון בני גנץ שוחח בשבועיים האחרונים פעמיים עם ממלא מקום שר ההגנה האמריקני כריסטופר מילר, שהחליף את מארק אספר שפוטר על ידי טראמפ כמה ימים לאחר הבחירות לנשיאות. בכירים ישראלים אמרו כי השיחות הללו עסקו גם בנושא האיראני, במצב בסוריה ובמזכר ההבנות הביטחוני בין ישראל לארצות הברית.

בכירים ישראלים אמרו כי אם ממשל טראמפ יפעל נגד איראן ישראל צפויה לקבל התראה מראש. עם זאת, בשל חוסר הוודאות הרב, הצבא הונחה לוודא כבר כעת ששורה של מערכים נמצאים בכשירות. החשש בישראל הוא שבמקרה של תקיפה אמריקנית האיראנים עלולים להגיב צבאית נגד ישראל באופן ישיר, באמצעות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה או חיזבאללה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עושה דרכו לקראת הצהרה בנושא טיפול בנגיף הקורונה במדשאות במדשאות הבית הלבן 15 בנובמבר 2020. רויטרס
ישראל צפויה לקבל התראה מראש. טראמפ/רויטרס

בשבוע שעבר דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי הנשיא טראמפ העלה בפני כמה מבכירי הממשל את האפשרות לתקוף את מתקן העשרת האורניום המרכזי של איראן בנתנז. טראמפ אמר את הדברים בישיבה בחדר הסגלגל לאחר שקיבל עדכון לפיו דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הראה כי איראן הגדילה משמעותית את כמות האורניום המועשר שבידיה. לפי הדיווח, סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו ובכירים אחרים בממשל הניאו את הנשיא מהמהלך בנימוק שהדבר יביא להסלמה אזורית.

כמה ימים אחרי אותו דיווח בניו יורק טיימס יצא שר החוץ פומפאו לביקור בישראל ובמדינות המפרץ. במהלך ביקורו של פומפאו אמרו בכירים אמריקנים בפמלייתו כי מבחינת ממשל טראמפ "כל האופציות עדיין על השולחן" בנוגע לאיראן.

מפציץ B-52 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא מבסיסו בקטאר, 12 במאי 2019. רויטרס
מפציץ B-52 של צבא ארה"ב ממריא מהבסיס האמריקני בקטאר/רויטרס

בעת שפומפאו שהה במפרץ הודיע פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, שאחראי על המזרח התיכון, על תרגיל פתע במסגרתו שוגרו מפציצים אסטרטגיים מדגם B-52. מדובר במפציצים שמסוגלים לשאת את פצצות הענק חודרות הבונקרים שיוצרו עבור תרחיש של הפצצת מתקני הגרעין התת-קרקעיים של איראן.

המפציצים האמריקנים המריאו מארצות הברית וטסו ישירות לבסיס חיל האוויר האמריקני בקטאר. תרגיל הפתע הוצג כמסר לטהראן. בהודעת פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית נמסר כי מטרת התרגיל הייתה "להרתיע גורמים תוקפניים" ולהביע תמיכה בבעלות הברית של ארצות הברית במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully