וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קבלת המנדט: גנץ קיים סבב שיחות עם ראשי הסיעות

עם קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא, גנץ שוחח עם כל ראשי הסיעות מלבד בל"ד, וקבע להיפגש עם מפלגות המרכז-שמאל. בליכוד אמרו כי גנץ ייפגש עם נתניהו בימים הקרובים. ראשי הסיעות האחרות בגוש הימין-חרדים דחו את הצעותיו להיפגש בטענה שהם מנהלים מו"מ כחלק מהגוש

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: אסף דרורי

המו"מ יוצא לדרך - עדכונים אחרונים:

  • נתניהו שוחח עם ראשי הסיעות מכל הקשת הפוליטית בכנסת, מלבד בל"ד
  • ראשי הסיעות בגוש המרכז-שמאל קבעו להיפגש עמו בהקדם
  • ראשי הסיעות בגוש הימין-חרדים סירבו להיפגש עמו
  • בליכוד אמרו שגנץ ייפגש עם נתניהו בימים הקרובים

מיד אחרי קבלת המנדט מנשיא המדינה ראובן ריבלין, בכחול לבן החלו בעבודה: המועמד להרכבת הממשלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ, שוחח הערב (רביעי) עם 14 ראשי סיעות בכנסת והזמין אותם לפגישה כדי להתחיל במשא ומתן על קווי היסוד של הממשלה. סבב השיחות כלל את כל הקשת הפוליטית המיוצגת בכנסת מלבד בל"ד - מהרשימה המשותפת ועד הסיעות החרדיות, כולל ראשי המפלגות שמרכיבות את הסיעות המשותפות מבפנים, וכמובן גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הליכוד. גנץ אמר אחרי סבב השיחות כי הוא "יעשה הכל על מנת לממש את המנדט שניתן לו ולהרכיב ממשלת אחדות ליברלית ורחבה, ולהימנע מבחירות מיותרות ויקרות".

ככלל, ראשי הסיעות בגוש המרכז-שמאל נענו להזמנה של גנץ וקבעו להיפגש איתו בהקדם. ואילו כל ראשי הסיעות בגוש הימין-חרדים הציגו חזית מאוחדת וסירבו להיפגש עם גנץ או עם צוותי המו"מ שלו ישירות, אלא לנהל את המגעים רק דרך נציגי הליכוד בשם כל בלוק ה-55. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לגנץ שיחזור אליו לגבי פגישה, ובליכוד אמרו שהפגישה תתקיים בימים הקרובים.

מסירת המנדט מהנשיא ריבלין לידי ח"כ גנץ.. TPS, אתר רשמי
קיבל את המנדט מהנשיא והחל במגעים. גנץ בבית הנשיא, היום/אתר רשמי, TPS

בינתיים, בכחול לבן הודיעו על תחילת עבודת צוותי המו"מ, שיחלו בפגישות ביום ראשון בצהריים בכפר המכביה - והפגישה הראשונה צפויה להתקיים עם נציגי הליכוד. בהמשך נקבעו פגישות מו"מ גם עם נציגי ישראל ביתנו, מפלגת העבודה והמחנה הדמוקרטי.

גנץ קיבל "לא" מוחלט מגוש הימין-חרדים בהמשך להסכמות שהושגו היום בפגישה של ראשי הגוש עם נתניהו בה סוכם לשמור על חזית אחידה של בלוק ה-55 במשא ומתן ולא לקיים מגעים יחידניים של הסיעות השונות עם גנץ. יו"ר שס אריה דרעי, ראשי יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני, ראשי הימין החדש נפתלי בנט ואיילת שקד, יו"ר הבית היהודי רפי פרץ ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' - הבהירו לגנץ בשיחות כי מבחינתם המשא ומתן מטעמם ינוהל רק על ידי צוות המשא ומתן של הליכוד.

עוד בוואלה!

גנץ קיבל את המנדט מריבלין: "אעשה כל מאמץ להקים ממשלת פיוס לאומי"

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
ייפגש עם גנץ .ליברמן/רויטרס
עמיר פרץ ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
ייפגש עם גנץ בהקדם. עמיר פרץ/ראובן קסטרו

מהצד השני, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ ויו"ר המחנה הדמוקרטי נענו להזמנה של גנץ וסיכמו להיפגש איתו בהקדם. גנץ שוחח גם עם ראשי הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, אחמד טיבי וח"כ מנסור עבאס, וגם עמם הוא צפוי להיפגש בימים הקרובים. עודה אמר כי "כל האופציות על השולחן אם נראה אלטרנטיבה אמיתית של שלום ושיוויון".

עם זאת, הוא לא שוחח עם יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה. מוקדם יותר הערב גנץ אמר כי בממשלת האחדות הליברלית שהוא מבקש להקים, "יהיה מקום רק למי שלא רואה בגזענות את מורשתו, ולמי שהאלימות היא חלק מדרכו פעולתו". בשנים האחרונות מספר חברי כנסת מבל"ד הורשעו בעבירות פליליות ועבירות נגד ביטחון המדינה, בהם מייסד המפלגה עזמי בשארה שנמלט בישראל לאחר שנחשד בריגול וח"כ באסל גטאס שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים.

השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
השיבו בשלילה. סמוטריץ' ובנט/ראובן קסטרו
סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"כל האופציות על השולחן". ראשי הרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

מישראל ביתנו נמסר לאחר הענקת המנדט לגנץ כי למפלגה "אין ברית או מחויבות לא לכחול לבן ולא לליכוד. המחויבות היחידה שלנו היא לציבור הבוחרים שלנו. לכן נעשה הכול כדי למנוע סבב בחירות נוסף ולהקים ממשלת אחדות שתורכב מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. לאחר אישור התקציב וגיבוש קווי יסוד ניתן יהיה לצרף את יתר המפלגות".

בנט הודיע כי שיחתו עם גנץ התקיימה "ברוח טובה" וכי חיוני שתחילה ייפגש עם נתניהו ויקדם הקמת ממשלת אחדות רחבה על בסיס מתווה הנשיא, "שכן זו האפשרות היחידה להקמת הממשלה". כמו כן, בנט הוסיף כי "חשוב לבוא למו"מ בלב פתוח ולא לפסול את נתניהו, החרדים או המתיישבים" והבהיר שהוא "חלק מגוש הימין ומחויב לגוש". השניים סיכמו כי יעמדו בקשר לאחר פגישת גנץ-נתניהו.

בשיחתו עם יו"ר האיחוד הלאומי, סמוטריץ' איחל לגנץ בהצלחה במלאכת הרכבת הממשלה. סמוטריץ' אמר כי בשיחתם הוא "הביע את תקוותו להקמת ממשלת אחדות רחבה, שלא תוכל אמנם לקדם סוגיות שנויות במחלוקת אבל תתמקד באתגרים הרבים שניצבים לפתחה של מדינת ישראל ושאפשר להגיע לגביהם להסכמות רחבות". עוד הוסיף סמוטריץ' כי "מפלגות הימין באות למו"מ בידיים נקיות ומתוך כוונה להצליח לכונן ממשלת אחדות לאומית ציונית רחבה ללא פסילות - לא של אנשים, לא של ציבורים, ולא של מפלגות".

פגישת נתניהו עם ראשי סיעות הימין, בלוק הימין, 23 אוקטובר 2019. לע"מ, עיבוד תמונה
ענו בנימוס, אך השיבו בשלילה. ראשי סיעות הימין/עיבוד תמונה, לע"מ

בנאום שנשא לאחר קבלת כתב המינוי, הצהיר גנץ כי יפעל למען הקמת ממשלת אחדות. "בממשלת האחדות הליברלית שאותה אני מבקש להקים, יהיה מקום לכל מי שהאינטרס הלאומי עומד לנגד עיניו. יהיה בה מקום לכל מי שהוא פטריוט ישראלי, למי שקיומה של המדינה עומד תמיד לנגד עיניו", אמר.

גנץ המשיך ופירט כי "יהיה בה מקום רק למי שלא רואה בגזענות את מורשתו, ולמי שהאלימות היא חלק מדרכו פעולתו. איני מתכוון לבזבז זמן על שיקולי אגו. אני לא מחפש רק שותפים פוליטיים. אלא שותפים לדרך של אמת, לעבודת צוות, למנהיגות אמיצה ואפס ספינים ריקים וחלולים".

מה צפוי הלאה?

בראש צוות המשא ומתן של כחול לבן עומד עורך דין יורם טורבוביץ', ששימש בעבר ראש הסגל של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בעוד שבליכוד ממשיכים להציג חזית אחידה עם הבלוק, ומסכימים לנהל מגעים רק בשם הגוש כולו, בכחול לבן מעוניינים לנהל משא ומתן עצמאי מול הליכוד. בנוסף לכך, הליכוד וכחול לבן חלוקים בשאלת הרוטציה על ראשות הממשלה - גם גנץ וגם נתניהו דורשים להיות ראשונים ברוטציה, וגם לא מסכימים על פרטי מתווה הנבצרות של הנשיא ריבלין, שיחייב את נתניהו לצאת לנבצרות במידה ויוגש נגדו כתב אישום. לכן, לפי ההערכה במערכת הפוליטית, המגעים הללו ייתקלו במבוי סתום.

בהיעדר התקדמות בנתיב ממשלת האחדות או יצירת בקעים בגוש, בכחול לבן יכולים לנסות להקים ממשלת מיעוט - עם מפלגת העבודה, מרצ ואולי גם ישראל ביתנו, שתזכה לתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת ובכך תגייס את הרוב הדרוש לאישור הממשלה בכנסת. ממשלת מיעוט היא מופע חריג יחסית בפוליטיקה הישראלית, ומעולם לא הוקמה מיד אחרי הבחירות, אך בליכוד חוששים שלשם מכוונים גנץ וליברמן. בסביבת נתניהו סבורים שהשניים חותרים להשביע ממשלת מיעוט, ולו רק לזמן קצר, כדי להזיז את נתניהו מראשות הממשלה ולהגיע לבחירות הבאות מעמדה של כוח. בכחול לבן וישראל ביתנו מצהירים שהמטרה שלעיניהם היא רק ממשלת אחדות, אך הם מסרבים לפסול או להתחייב שלא תוקם בסופו של דבר ממשלת מיעוט, ולו רק כקלף מיקוח לצרכי המו"מ מול הליכוד.

נציגי סיעת יהדות התורה ליצמן וגפני נכנסים לבית הנשיא להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה, 23 בספטמבר 2019. רוני כנפו
ליצמן/רוני כנפו
הרב משה גפני בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
גפני/שלומי גבאי

אחרי קבלת המנדט מהנשיא, גם השליטה בסדר היום של הכנסת עברה לידי כחול לבן, שתקבל מידי הליכוד את ראשות הוועדה המסדרת. ח"כ אבי ניסנקורן צפוי ככל הנראה להתמנות לתפקיד מטעם כחול לבן, ולקבל מח"כ מיקי זוהר את ראשות הוועדה, האמונה על אישור סדר היום של הכנסת עד השבעת ממשלה, מה שיאפשר לכחול לבן לקדם דיונים ומהלכים פרלמנטריים בזמן החזקת המנדט.

במידה שגנץ לא יצליח להרכיב ממשלה בארבעת השבועות הקרובים, עליו להחזיר את המנדט לנשיא. אז תיפתח תקופה של 21 יום שבו כל ח"כ יכול לגייס 61 חתימות של חברי כנסת אחרים לבקשה מנשיא המדינה להטיל עליו את הרכבת הממשלה. אם אותו ח"כ יקבל את המנדט, יעמדו לרשותו 14 יום לנסות להרכיב ממשלה, ואם לא יצליח - הכנסת תתפזר אוטומטית והבחירות ייקבעו תוך 90 יום. כך שבמידה וייכשלו כל המאמצים להרכבת הממשלה, הבחירות ייערכו בתחילת מרץ.

(עדכון ראשון: 22:18)

איילת שקד במהלך עצרת מפלגת ימינה 18 בספטמבר 2019. אהוד אמיתון/TPS, אתר רשמי
שקד/אתר רשמי, אהוד אמיתון/TPS
יו"ר ש"ס אריה דרעי באירוע הקבלת פני רבו שנערך על ידי המפלגה בירושלים. קים צילום אירועים, אתר רשמי
דרעי/אתר רשמי, קים צילום אירועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully