וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המצלמות נפל בקריאה ראשונה; עודה צילם את נתניהו וסולק מהדיון

58 חברי כנסת בלבד הצביעו בעד החוק השנוי במחלוקת, בעוד שלאישור במליאת הכנסת נדרש רוב של 61. במהלך דברים שנשא נתניהו בדיון המקדים, יו"ר הרשימה המשותפת שלף את מכשירו הסלולרי והוצא מהמליאה. בתגובה חברי הליכוד קמו לעברו בצעקות: "אתה טרוריסט"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביעד בללי

חוק המצלמות נפל בקריאה ראשונה - כל הפרטים

  • 58 ח"כים הצביעו בעד הצעת החוק, בעוד נדרש רוב של 61
  • האופוזיציה כולה החרימה את ההצבעה; דרעי ופולקמן נעדרו
  • הליכוד: חוק המצלמות נפל בגלל אדם אחד - אביגדור ליברמן
  • עודה שלף סלולרי לעבר ראש הממשלה והורחק מהאולם

חוק המצלמות שמקדמת הממשלה, שנועד לאפשר למשקיפים המזוהים פוליטית לצלם מצביעים בקלפיות, נפל היום (רביעי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 58 חברי כנסת הצביעו בעד, ולא היו מתנגדים ונמנעים מאחר והאופוזיציה כולה החרימה את ההצבעה. יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ רועי פולקמן נעדרו מההצבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מהאולם לפני ההכרזה.

בתום ההצבעה נמסר בתגובה מהליכוד כי "חוק המצלמות נפל בגלל אדם אחד - אביגדור ליברמן - שחבר ללפיד-גנץ ולמפלגות הערביות כדי לאפשר זיופים וגניבת קולות. זאת הממשלה שגנץ ולפיד יקימו: ממשלת שמאל עם ליברמן, אחמד טיבי ואיימן עודה כשרים בממשלה".

איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו ועודה, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

בפתח הדיון ביקש נתניהו משר המשפטים אמיר אוחנה את המכשיר הסלולרי שלו, נפנף בו ואמר: "איך אפשר להתנגד לצילום במכשיר הסלולרי, כזה, אם אנחנו מחזיקים ומצלמים בו בכל מקום?". ראש הממשלה תקף את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וטען כי הוא "מפיל סדרתי של ממשלות ימין". לדבריו, "אם הוא לא היה מתנגד למצלמות, היה לנו רוב למנוע זיופים". בסיום אמר: "היום מניעת המצלמות תעזור לכם. בקלפי היא תעזור לנו".

נתניהו זכה לקריאות ביניים במהלך דבריו. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה קרא לעברו: "אתה שקרן". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שאל את עודה אם הוא רוצה להתנצל על דבריו, אך האחרון סירב. עודה אמר לנתניהו: "זה הכול לסטורי", וחברי הליכוד בתגובה קמו לעברו בצעקות "אתה טרוריסט". לאחר מכן הוא הורחק מיד מאולם המליאה שבו התקיים הדיון. אדלשטיין אמר לאחר התקרית כי "התנהגותו הביריונית של ח"כ איימן עודה במליאת הכנסת, תוך איום פיזי על ראש הממשלה, היא מבישה ומבזה. לא אתן יד להתנהלות כזו בכנסת ישראל".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) התייחס בדבריו גם כן לעימות עם עודה. "ח"כ עודה ניגש בהפגנתיות וניצל את החסינות, ומתחכך בראש הממשלה בניגוד לרצונו. זו תקיפה אלימה. מבקש וקורא לכל גורמי הכנסת לבדוק את הסוגיה הזו ולתת את הדעת עליה. לא על המחנה הדמוקרטי ולא על העבודה, אני תמה. ברור שהם יעזרו לערבים. הם צריכים את המנדטים שלהם. אבל איווט ליברמן? לאן הגענו? איך יכול להיות שאיווט ליברמן העלה את אחוז החסימה והתאחדתם בגללו. עד שירדתם במנדטים, הוא שוב פיזר את הכנסת ואז התאחדתם שוב בגללו. מי שמדבר כמו שמאל ומגעגע כמו שמאל, הוא ליברמן".

איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. צילום מסך
עודה ונתניהו במהלך הדיון, היום/צילום מסך

במהלך דבריו, ראש הממשלה גינה את תגובותיהם של יו"ר כחול לבן בני גנץ וח"כ יאיר לפיד על הסרטון בו הוא נראה מפונה מהבמה בכנס בחירות באשדוד אמש במהלך אזעקת צבע אדום. "שמעתי את צהלות השמחה של לפיד וגנץ, לא ידעתי איפה צהלו יותר, בעזה או אצל לפיד וגנץ? שמחה כזאת זו בושה וחרפה". נתניהו לגלג על האוזן של גנץ, הזכיר את התגובה האמריקנית על כוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן ובהודה ושומרון ואמר: "במקרה והאוזן של ה-M16 לא שומעת, במקרה ולא קולטים, יש פה משמעות עצומה".

לפיד נשא אף הוא דברים בדיון ויצא נגד ראש הממשלה. "את מה שאתם רואים פה היום אפשר לסכם בארבע מילים: יותר מדי שנים בתפקיד. את מה שראיתם אתמול על הבמה באשדוד אפשר לסכם באותן ארבע מילים: יותר מדי שנים בתפקיד. את כל מערכת הבחירות המשונה הזו אפשר לסכם בארבע מילים: יותר מדי שנים בתפקיד. נתניהו איבד קשר עין עם החיים האמיתיים. התיקים הפליליים שלו, זה תיקים של מישהו שכבר לא ממש מבדיל בין מותר לאסור. המושג 'הגיע הזמן לרדת מהבמה' מעולם לא קיבל המחשה כזו".

"הפכתם לעדר של בוטים"

שר המשפטים אוחנה אמר בפתח המליאה כי "שקיפות מונעת שחיתות. אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר תיעוד המתחולל הוא ערובה לטוהר הבחירות. מצפים מיושבי הבית כולם לתמוך בהצעת החוק. מי שיוצא נגדה, יוצא נגד אזרחי ישראל. היועצים המשפטיים הנכבדים אמרו את דברם נגד קידום הצעת החוק. האם בזה נסתם הגולל? נבחרי ציבור נכבדים, הפכתם לעדר של בוטים, אתם מכפיפים ראשכם למול ההבל הזה בהכנעה".

עוד הוסיף כי "מקובלת עלינו הטענה כי ברגיל מוטב היה לחוקק בדרך המלך, אבל אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות חסרת תקדים. מספר קטן של קולות היה עשוי לשנות את חלוקת המנדטים באופן שהיה עשוי למנוע בחירות נוספת. אי אפשר להסתתר מאחורי מילים גדולות: או שאתה בעד טוהר הבחירות, או שאתה נגד. אם אנחנו אומרים שהיועמ"שים הם אלה שיכתיבו, אנחנו מפקיעים את הריבונות שהציבור הפקיד בידינו לדרג בלתי נבחר, שאמור עם כל הכבוד לייעץ, ואנחנו מועלים בתפקידנו".

עוד בוואלה!

צה"ל: מטוסי חיל האוויר תקפו 15 מטרות חמאס ברצועה

לכתבה המלאה
איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עודה מורחק מהאולם במהלך הדיון על חוק המצלמות, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, אמר כי חוק המצלמות הפך את הכול לבוטה. "הקונסטלציה הפוליטית הצילה אותנו מחוק שהיה מכתים את ספר החוקים. מצב של סימון של אנשים. דווקא הייתי רוצה חוק מצלמות; מצלמות שיצלמו פחד וחרדה של הילדים ביישובי עוטף עזה. הקשישים שנאנקים בשל חוסר יכולת להתקיים בכבוד. הנכים שנאלצים לצאת לרחוב. החולים ששוכבים בבתי החולים במסדרונות. הזוגות הצעירים שלא מצליחים לגמור את החודש. הלוואי והיינו ממציאים את חוק המצלמות של החברה הישראלית. אנחנו נמצאים במצב חירום חברתי. צריכה להישמע כאן אזעקת צבע אדום חברתית. כיפת הברזל הצילה את ראש הממשלה כמה וכמה וכמה פעמים, אולי גם תציל אותנו מכהונה נוספת שלו".

אמיר אוחנה בהצבעה במליאה בקריאה ראשונה - חוק המצלמות, 11.09.19. צילום מסך
"נבחרי ציבור נכבדים, הפכתם לעדר של בוטים". אוחנה, היום/צילום מסך

להצעת החוק לא צפוי רוב בעקבות התנגדותו של ליברמן שהפך השבוע את עמדתו, והודיע כי מפלגתו תתנגד לכך שהמצלמים בקלפיות יהיו מזוהים פוליטית. ליברמן הסביר כי לא ייתכן ש"המיליציה הפרטית של נתניהו" תתעד מצביעים בקלפי ועל נציגי ועדת הבחירות לתעד את המתרחש בקלפיות. כדי להימנע מאי נעימות - הח"כים של ישראל ביתנו יחרימו את הדיון וההצבעה על החוק במליאה. כמו כן, חברי הכנסת של כחול לבן יגיעו לדיון, אך ייעדרו מההצבעה על חוק המצלמות.

נתניהו תקף היום את יו"ר ישראל ביתנו וקרא לו להגיע להצבעה. "ליברמן הודיע שיתנגד לחוק, לא יבוא להצבעה ובכך יפיל את החוק", אמר ראש הממשלה. "אם ליברמן וסיעתו יבואו להצביע, יהיה הרוב הדרוש להעביר את החוק ברוב של יותר מ-61 ח"כים. אני קורא לליברמן להתעשת, לא לחבור ללפיד-גנץ אחמד טיבי ואיימן עודה, להגיע לכנסת ולהצביע בעד החוק החשוב הזה שימנע זיופים וגניבת בחירות".

ליברמן ענה בתגובה לדברי נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, תפסיק לשקר, לזייף ולעבור על החוק". לדבריו, "שני הגורמים היחידים שיש להם עניין בליבוי אש, באמצעות הצעת חוק זיוף הבחירות שהגשת לכנסת, הם הרשימה המשותפת ואתה. אין לך שום כוונה לפקח על הבחירות, יש לך עניין לפוצץ את הבחירות. אתה לא מתכוון להציב מצלמות, לא במאה שערים ולא בבני ברק, אלא לשבש את הבחירות בקלפיות שישראל ביתנו חזקה בהן, באמצעות מצלמות, באמצעות בריונים ובהפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת המפלגה בגני התערוכה, תל אביב  30 ביולי 2019. ראובן קסטרו
"אדוני ראש הממשלה, תפסיק לשקר, לזייף ולעבור על החוק". ליברמן/ראובן קסטרו

בתוך כך, היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, הפיץ הבוקר חוות דעת ליושב ראש הכנסת ולחברי הכנסת שלפיה הרוב הדרוש בהצבעה היום בקריאה הראשונה בהצעת חוק המצלמות הוא רוב של 61 חברי כנסת לפחות. בליכוד שוקלים לעתור לבג"ץ נגד החלטת היועץ המשפטי לכנסת. גורמים בליכוד אמרו לוואלה! NEWS כי אפשר לערער על הפרשנות המשפטית של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון שמחייבת רוב של 61, שכן מדובר ברוב חדש ולא רוב רגיל. עתירה לבג"ץ בנושא, גם אם תידחה, תמשיך את העיסוק הציבורי בחוק המצלמות עד הבחירות גם אם החוק לא יעבור במליאה. הגורמים הוסיפו כי טרם התקבלה החלטה סופית בנושא הגשת העתירה אך האפשרות נשקלת.

ח"כ דוד ביטן, שנשלח על ידי ראש הממשלה להגיע להסכמה עם יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר במטרה להסיר את החוק מסדר היום, נכשל במגעים מולו. מלצר הבהיר כי הוא מתנגד לשינויים מהמתווה שהציע לפיו 3,000 מפקחים מטעם ועדת הבחירות יתעדו בחלק מהקלפיות ברחבי הארץ. הוא מסר לח"כ ביטן כי לוועדת הבחירות יש אמצעים כדי להסיר חשד לזיופים ואי סדרים.

איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות באולם במליאת הכנסת ב-11 בספטמבר 2019. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ההצבעה על חוק המצלמות, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

הצעת החוק אושרה בתחילת השבוע בממשלה, למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וגורמים משפטיים נוספים. גם הכנסת צפויה לדון היום בהצעת החוק למרות התנגדות היועמ"ש לכנסת. הצעת החוק קובעת כי לכל חבר ועדת קלפי, משקיף, מזכיר או נציג ועדת הבחירות יותר לצלם ולהקליט, לרבות ההצבעה וזיהוי המצביעים - אבל לא מאחורי הפרגוד.

ההצעה קובעת גם כי המתעד או הגוף ששלח אותו יוכלו לשמור על עותק מהתיעוד עד לתום המועד להגשת ערעורי הבחירות. לאחר המועד, על המתעד או הגוף ששלח אותו להשמיד את התיעוד, אלא אם הגישו ערעור או תלונה למשטרה. ההצעה קובעת כי עבירה על הוראות החוק, כמו הפרעה לבחירות, תהיה עבירה שדינה שנתיים מאסר.

ביום שני, נרשמה לליכוד מבוכה, לאחר שבוועדה המסדרת בכנסת לא הצליחו להשיג להצעת החוק פטור מחובת הנחה כדי לקדם את הצעת החוק בהליך מזורז. תוצאת ההצבעה הייתה שוויון בין התומכים והמתנגדים, בעקבות התנגדות ח"כ יוליה מילנובסקי מישראל ביתנו והיעדרותו של ח"כ רועי פולקמן. האחרון אמר לוואלה! NEWS כי "כולם הבינו שמדובר בהצגה של הליכוד". עם זאת, הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת, והיום יתקיים הדיון בעניינה.

(עדכון ראשון: 08:30)

עיקרי תזכיר חוק המצלמות. עיבוד תמונה
עיקרי תזכיר חוק המצלמות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully