וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההערכה בישראל: המשבר זמני, ארדואן נמצא במצוקה פוליטית פנימית

16.5.2018 / 10:52

שמונה שנים לאחר משבר המרמרה, היחסים בין ישראל וטורקיה נקלעו שוב להידרדרות. בירושלים מעריכים כי צעדיו האחרונים של בנשיא ארדואן נובעים מצרכיו לבלוט על פני התבטאויות האופזיציה התקיפות נגד ישראל בארצו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הקרב הדיפלומטי שפרץ בין ירושלים ואנקרה ב-48 שעות האחרונות הביא את היחסים המורכבים לעוד שעת משבר. תשע שנים אחרי שארדואן קם בהפגנתיות מהבמה בוועידת דאבוס, שמונה שנים אחרי משבר המרמרה, ושבע שנים אחרי שטורקיה וישראל הורידו את דרג היחסים ביניהן, נראה כי המדינות שוב עלו על מסלול התנגשות.

טורקיה החזירה את השגריר שלה וגירשה את שלנו, ירושלים גירשה את הקונסול הכללי ואז איסטנבול גירשה את הישראלי בתגובה, קרב ציוצים חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה ארדואן שלא בחלו במלים, ופוליטיקאים ישראלים וטורקים שמתחרים ביניהם על המלים הקשות והתגובה הכי חריפה. הסכם הפיוס מ-2016, שהחזיר את היחסים בין המדינות לסדרן אחרי חמש שנות נתק בעקבות משבר המרמרה, לא היה יכול להיראות רחוק יותר.

הידרדרות ביחסים עם טורקיה | לקריאה בוואלה! NEWS:
המשבר נמשך: טורקיה גירשה גם את קונסול ישראל באיסטנבול
החמרה ביחסים: ארדואן גירש את השגריר, ישראל הורתה לקונסול לשוב לאנקרה
עקב המהומות בגבול עזה: טורקיה תחזיר את השגריר בישראל

גינוי בינ"ל לאירועי עזה- ארדואן: "ישראל היא מדינת טרור, והצעדים שהיא נוקטת בהם עזה מוכיחים שהיא מדינת טרור". רויטרס
ממשיך להשתלח בישראל, ארדואן/רויטרס

הסכם הפיוס, במסגרתו ישראל התנצלה על אירועי המרמרה והסכימה לשלם 21 מיליון דולר פיצויים למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו במהלך המשט, מעולם לא היה פופולרי במיוחד. הקבינט המדיני-ביטחוני אמנם אישר אותו ברוב קולות, אך חלק מהחברים בפורום, כמו גם פוליטיקאים בכירים אחרים בישראל, נאלצו לבלוע את הרוק ולהשלים עמו.

טורקיה באופן היסטורי היתה אחת מבעלות הברית הגדולות של ישראל באזור, ועד היום מהווה שותפת סחר מרכזית באזור, אך מנהיגותו האיסלמיסטית של ארדואן והאחים המוסלמים בשנים האחרונות, שמלווה בהחרפה מתמדת בטון כלפי ישראל, פגעה משמעותית ביחסים, ולמרות חידוש היחסים והחזרת השגרירים ב-2016, אפשר בהחלט לומר שזה היה פיוס "קר".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רה"מ נתניהו: "הנשיא טראמפ קיבל החלטה אמיצה ונכונה; נגיב בעצמה על כל פגיעה". לשכת העיתונות הממשלתית
מלחמת ציוצים חסרת מעצורים. ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

כעת, כמעט שנתיים אחרי, כשארדואן ממשיך להשתלח בישראל, לתמוך לגמרי בחמאס ולחרחר ריב בהר הבית, מתנגדי ההסכם מתייצבים כדי להגיד "אמרתי לכם". יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שהצביע נגד הפיוס בקבינט, קרא אתמול לתיירים הישראלים לבטל את נסיעותיהם לטורקיה, והודיע כי הוא פועל להכרה ישראלית בשואה הארמנית וגם באוטונומיה של הכורדים בצפון סוריה. השר גלעד ארדן, עוד מתנגד להסכם, הביע גם הוא תמיכה בהכרה בעצמאות הכורדים, וחברי כנסת משני צדי המתרס הזדרזו היום בבוקר להגיש הצעות חוק להכרה ברצח העם הארמני. שר החקלאות אורי אריאל ושר הכלכלה אלי כהן לא חיכו להוראה מירושלים והודיעו על צעדים ממשיים בתחום משרדיהם, הפסקת הייבוא וביטול סמינרים כלכליים.

פוליטיקה יש גם בירושלים וגם באנקרה, ובעוד ברחבי המערכת הפוליטית משמיצים ומקללים את הפיוס, במשרד החוץ בירושלים מקווים שלא ייטרפו כל הקלפים, ומייחסים את עיקר ההסלמה - לפוליטיקה. גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הסיבה העיקרית להתפרצות של ארדואן בעניין האירועים בעזה היא מצוקה פוליטית פנימית. בחודש הבא ייערכו בחירות לפרלמנט ולנשיאות והאופוזיציה לארדואן נוקטת בטון עוד יותר חריף ממנו כלפי ישראל. במאבק הפוליטי הפנימי של טורקיה, ארדואן חושש שהאופוזיציה תאגף אותו מימין ותערער את שלטונו, וכמו בעבר, מפלטו של הנבל הוא התקפה על ישראל. לכן, בירושלים מעריכים כי המשבר הוא זמני, ומתבססים על כך כי השגריר והקונסול הישראלי, שהתבקשו אתמול לעזוב את גבולות טורקיה, התבקשו לעשות זאת ל"זמן מה" בלבד.

שר החינוך, נפתלי בנט במהלך נאומו בוועידה הארצית של מועצת התלמידים והנוער בבר אילן. ניב אהרונסון
קרא לישראלים לבטל חופשות. נפתלי בנט/ניב אהרונסון

אף אחד לא יודע כמה זמן יימשך המשבר הזמני; לשם השוואה, בשנה שעברה כשפרץ משבר עם ירדן, השגרירות בעמאן נותרה ללא שגריר במשך שמונה חודשים. מתחת לפני השטח קבורים גם האינטרסים האמיתיים שעמדו מאחורי הפיוס: החלומות על צינור גז שייצא גז טבעי מישראל לטורקיה והשאיפות של טורקיה להשתלב בשיקום עזה. לפי דיווח בערוץ 10 אתמול, ישראל הבהירה כי הורדת דרג היחסים תפגע במאמץ הטורקי להשתלב בנעשה בעזה, קלף שיכול בעתיד להניע להחזיר את היחסים למסלול, ועסקי הגז, שבינתיים מתקדמים בעצלתיים, עשויים להיות המניע שימנע הידרדרות והסלמה נוספת ביחסים. כך שבירושלים מעריכים שהסכם הפיוס עם טורקיה אמנם סובל ממחלה קשה, אך הוא עדיין לא על ערש דווי, ומוקדם לקבור אותו סופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully