וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבוי הסתום של חמאס: סינוואר נבהל מהפצצות צה"ל והרגיע את השטח

16.5.2018 / 7:52

תקיפות חיל האוויר בעומק הרצועה הבהירו למנהיג חמאס בעזה שעליו לחשב מסלול מחדש. שר הביטחון שידר מסר לפיו אם האלימות תגלוש מהרצועה - כל הקלפים על השולחן. עם זאת, לא ברור עדיין כיצד הארגון ינהג ואילו שפנים ישלוף מהכובע בניסיונותיו להיחלץ מהמצב אליו נקלע

צילום: דובר צה"ל, רויטרס עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: חיל האוויר תקף יעדים בצפון רצועת עזה בתגובה להפרות הסדר בגבול, שלשום)

חמאס הוריד פרופיל אמש (שלישי) בהפגנות סמוך לגדר המערכת עקב החלטת שר הביטחון אביגדור ליברמן על תקיפות בעומק השטח הפלסטיני נגד יעדי חמאס. מדובר בשלב קריטי לפני מימוש מדיניות סיכולים ממוקדים. תקיפת יעדי חמאס על ידי חיל האוויר בשילוב היקף ההרוגים הבהילו את הנהגת חמאס שהחליטה להוריד את היקף האלימות והמשתתפים על הגבול. מוקדם לקבוע שחמאס נכשל, כיוון שנראה כי צפויות "הפתעות" מצדם.

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר הבין שהאש מתקרבת אל לב ליבו של חמאס, מה שחייב אותו לחשב מסלול מחדש. סינוואר יודע שהגבול בין ההפגנות האלימות שנועדו לסייע בהשגת מטרות הארגון למלחמה הוא דק ביותר.

מניין ההרוגים הפלסטינים מאש צה"ל עמד על כ-60 בני אדם בהפגנות מהימים האחרונים. עבור חמאס מדיניות האש של צה"ל, שירדה לאחריות מפקדי הגדודים בשטח הייתה בגדר הפתעה. חמושים, מסיתים וכאלה שניסו לחצות גדר היו על כוונת הצלפים.

עוד בוואלה! NEWS:
הרוג שני בעימותים ברצועת עזה; צה"ל: 24 מההרוגים אתמול - מחבלים
חמאס במסר לצה"ל: נרגיע את האלימות בתמורה להפחתת התקיפות
מטענים ורימונים: כוח מגלן סיכל אתמול 8 מחבלים שניסו לחדור דרך עזה

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה ה-16 במאי 2018. דובר צה"ל
יותר מ-60 הרוגים בעימותים עם כוחות צה"ל בגבול עזה, אמש/דובר צה"ל

במערכת הביטחון מעריכים כי כמות ההרוגים הפתיעה את הנהגת חמאס וכי כי הנתונים משרתים את ארגון הטרור בסיקור התקשורתי הבינלאומי. חמאס "מראה" בתקשורת כיצד צה"ל לכאורה מתנהל סביב מחאה עממית, אך עם זאת הבינו שבשלב מאוחר יותר יידרשו לתת הסברים - כיצד שלחו אזרחים לגבול, חלקם אף תמורת תשלום והחזירו יותר משישים מהם בארונות קבורה.

חמאס טען בכלי התקשורת הבינלאומיים כי פעוטה מתה משאיפת גז מדמיע. בתגובה לטענה זו, עלה לשידור דובר צה"ל בערבית רב סרן אביחי אדרעי שהדף את טענות הפלסטינים, דבריו הגיעו לכותרות, גם בכלי תקשורת בישראל.

בצה"ל צריכים לשקול להעלות את אדרעי בדרגה אחת לפחות, לדרגת סגן אלוף, על תרומתו המוצלחת למערכת ההסברה הבינלאומית של ישראל, שמוגדרת כזירה חשובה. בנוסף יש לשריין סביבו תקנים לפעילות רחבה יותר עם תקציב שיעצים את כוחו במרחב הולך ומתפתח, מדובר בנכס עבור צה"ל ומדינת ישראל בפרט.

האסטרטגיה והמדיניות שהוביל שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ברורות ועקביות. ליברמן אישר מדרגות פעולה והעביר מסר - אם האלימות תגלוש ותחצה קווים אדומים, כל האופציות על השולחן. צה"ל תקף בעומק השטח כפי שהבטיח, ההתנהלות מגיעה ללא התלהמות ועם קור רוח.

ייאמר לזכותם של ליברמן ואיזנקוט כי ביקרו פעמים רבות בשטח, נפגשו עם מפקדים בפיקוד דרום, שמעו תובנות והגדירו תשובות ברורות לכל השאלות שעלו. לא נותרו יותר מדי שטחים אפורים ב"צעדת השיבה", ומה שהיה נראה אינו ברור קיבל תשובה מהיועצים המשפטיים, על כך יש להדגיש את תרומתו של הפרקליט הצבאי שרון אפק.

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה ה-16 במאי 2018. דובר צה"ל
הצמרת הביטחונית הנחתה קו ברור לפיו אם האלימות תחצה קווים אדומים - כל האופציות על השולחן, גבול הרצועה אמש/דובר צה"ל

ההפגנות האלימות בגבול רצועת עזה מתרחשות כשברקע קיימת מתיחות עצומה מול איראן, שטרם הסתיימה ועשויה להפתיע את צה"ל בנקמה. עוד אסור להתעלם מהמתח ביהודה ושומרון, קיים החשש שמא ידבק האזור באלימות של רצועת עזה ולשם כך אישר שר הביטחון חבילת הקלות לפלסטינים בגדה המערבית. אלו כללו פתיחת מעברים, הסרת חסמים לשיפור תנועת כלי הרכב וכפועל לשיפור הכלכלה. התוצאות באו לידי ביטוי בשטח, רק כאלף איש לקחו חלק בהפגנות בעשרה מוקדים ובחיכוך עם צה"ל נפצעו עשרה מפגינים אלימים בלבד.

הצד השני של המטבע נראה לגמרי אחרת, נכון שלכאורה חמאס לא באמת הצליח לממש את האסטרטגיה שלו ו"לפרוץ את המצור" או לפחות את הגדר. בנוסף חמאס ספג יותר משישים הרוגים, אלפיים פצועים ונותר בבידוד מדיני ללא פתרון, אך עדיין בכוחו לפגוע בעומק שטחה של ישראל ולהוציא את האזור מאיזון.

חמאס במצוקה אסטרטגית כבר תקופה ומחפש קרש הצלה, אותו חותר להשיג בכל מחיר. הוא תלוי בלא מעט משתנים, כמו קיום ההפגנות בכל סוף שבוע תוך מימוש מלחמת התשה נגד צה"ל, יצירת משבר הומניטרי חריף, פשרה מול הרשות הפלסטינית בתיווך מצרי או במצב קיצוני הליכה להסלמה רחבה עד כדי מלחמה.

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה ה-16 במאי 2018. דובר צה"ל
מפגינים בהפסרות הדר בגבול רצועת עזה, אמש/דובר צה"ל

סינוואר "הלך על כל הקופה" כשבחר בשיקום רצועת עזה תוך ריסון הזרוע הצבאית של הארגון כמו גם שאר ארגוני הטרור בעזה ונכשל בכך. לאחר מכן הטיל את כוחו ולא מעט משאבים על הפגנות במסגרת "צעדת השיבה" ולפי המצב כרגע, גם בהן הוא נכשל וכעת עליו לבחור נתיב. אם ההפגנות לא יביאו פתרונות, התוצאות נראות די ברורות, הוא יעלה את חמאס למסלול התנגשות חזיתית כדי לחייב את ישראל למצוא עבורו פתרון למשבר כלכלי אליו נקלע.

בנקודה הזו ממשלת ישראל צריכה להגיב במהירות, לפני שתמצא עצמה במצב בו הסיפור העזתי מתפוצץ. חמאס עוד לא אמר את המילה האחרונה ותהליך הטרור העממי צפוי לכלול עוד תהפוכות והפתעות רבות. המושג "מלחמה" בכל מה שקשור לרצועת עזה לא תלוש מהמציאות, ומוקדם לקבוע שחמאס הפסיד לחלוטין במאבק עם ישראל.

התפרעויות אלימות והבערות צמיגים; חוליית מחבלים ניסתה לחדור את גדר המערכת. דובר צה"ל
מפגין בגבול רצועת עזה/דובר צה"ל
הלוויתה של התינוקת שנהרגה משאיפת עשן מההפגנות בגבול רצ"ע. רויטרס
הלווית הפעוטה שחמאס טען כי מתה משאיפת עשן/רויטרס
ND שמונה עשר פלסטינים נהרגו ו-512 נוספים נפצעו בעימותים בין כוחות צה"ל למפגינים על גבול רצועת עזה. רויטרס
גבול רצועת עזה, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully