וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי אישור חוק ההמלצות: הנקמה של האופוזיציה מגיעה

15.1.2018 / 12:52

מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון יוזם הצעת חוק שנועדה לבטל את החוק השנוי במחלוקת. לאחר שהחתים 29 ח"כים על ההצעה - שנועדה לבטל את הסעיפים העיקריים שאושרו בחוק, בכוונתו להביא אותה להצבעה במליאה בתקופה הקרובה. חסון: זה מועד ב' לחברי הקואליציה לביטול החוק

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

חוק ההמלצות שאושר לפני כחודש בכנסת עורר ביקורת חריפה מצד בכירים במשטרה ובפרקליטות, איים על שלמותה של הקואליציה ושיתק את עבודת הכנסת למשך שבוע שלם. רק אחרי שעבר שינויים מהותיים, והוחרגו ממנו חקירותיו של ראש הממשלה נתניהו, הצליחה הקואליציה לגייס רוב כדי לאשר אותו. כעת, האופוזיציה יוזמת הצעת חוק שנועדה לבטל את החוק, ובכוונתה להביא אותה להצבעה במליאה בתקופה הקרובה.

מדובר ביוזמה של מרכז האופוזיציה, יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון, שהחתים על הצעת החוק 29 חברי כנסת מכל סיעות האופוזיציה. זו נושאת את הכותרת "ביטול האיסור המוטל על המשטרה למסור לפרקליטות עמדה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית", ורוב סעיפי ההצעה נועדו לבטל את הסעיפים העיקריים שאושרו בחוק שאושר לאחרונה בכנסת.

עוד בוואלה! NEWS:
עיר במשבר זהות: המאבק על השבת שמסעיר את אשדוד
תיעוד: המרדף המשטרתי במרכז הארץ שהסתיים בירי בשוגג בשוטר
עם פרשים ויותר ממאה חיילים: קבלת הפנים לנתניהו בדלהי

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עם מרכז האופוזיציה יואל חסון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק המרכולים, 9 בינואר 2018. מערכת וואלה!
חסון עם יו"ר הכנסת אלדשטיין במהלך הדיון על חוק ההמלצות במליאה/מערכת וואלה!

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "נגד חוק ההמלצות הוטחה ביקורת ציבורית חריפה. העיתוי והאופן שבהם קודם פורשו כהתקפה חזיתית על המשטרה ומערכת אכיפת החוק מצד בכירים במערכת הפוליטית בניסיון לבלום התקדמות חקירות משטרתיות קיימות או עתידיות בעניינם".

עוד נכתב, כי "החוק אינו משרת את מטרתו המוצהרת – תיקון עוול עבור חשודים ששמם הטוב נפגע בעקבות פרסום "המלצות" משטרה בחקירות שלבסוף מסתיימות ללא כתב אישום. זאת משום שהחוק אינו מטפל ברוב המוחלט של חקירות המשטרה העוסקות בעבירות פשוטות שנעברו על ידי "אזרחים פשוטים", אלא בעבירות מורכבות ובחשודים מיוחסים המשתייכים לאליטה הפוליטית והכלכלית". בהמשך נכתב כי "מסיבות אלה, מוצע לבטל את עיקרי חוק ההמלצות".

ח"כ חסון, המכנה את החוק "מושחת", טען כי בעיניו הוא "מככב בראש רשימת החוקים שיש לבטל". לדבריו, "הצעת החוק שלי בעצם נותנת מועד ב' לאותם חברי קואליציה שנכשלו במועד א' – כל אלה שמאחורי הקלעים אמרו דברים איומים על חוק ההמלצות אבל במליאה הרימו יד בעדו. אם הם שוב ייכשלו במבחן הזה במועד ב', אז מועד ג' יגיע כאשר אנחנו במחנה הציוני נרכיב את הממשלה ונזרוק סופית את חוק ההמלצות לפח האשפה של ההיסטוריה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דוד אמסלם במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ אמסלם במהלך הידון על חוק ההמלצות/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

חוק ההמלצות שאותו מעוניין חסון לבטל עבר שינויים רבים עד לנוסח הסופי שאושר לאחרונה בקריאה שנייה ושלישית ועיון בו מגלה שהוא כמעט לא משנה דבר: החוק מסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לקבוע מי הם בעלי התפקידים במשטרה ובפרקליטות שיורשו לפרסם לציבור את המסמך הרשמי המפרט את התשתית הראייתית שגובשה בסיום חקירה. היועמ"ש יפרסם את הנחיותיו תוך שלושה חודשים מיום אישורו.

מטרתו המקורית של החוק נועדה לאסור את פרסום המלצות המשטרה בכל החקירות שהיא מנהלת, בעיקר על מנת לחלץ את נתניהו מפרסום ההמלצות בעניין החקירות המתנהלות נגדו, בתיקים 1000 ו-2000. גם בקואליציה לא אהבו את החוק וחברות הכנסת רחל עזריה ומרב בן ארי הובילו נגדו מרד בתוך סיעת כולנו. אלה גרמו לחוסר יציבות בקואליציה וכשנתניהו הבין שלא יהיה לו רוב במליאה, הוא ביקש מח"כ דוד אמסלם (הליכוד) להחריג מהחוק את חקירותיו שלו. בן ארי ועזריה לא סיפקו תגובה האם הן תומכות באופן עקרוני בהצעת החוק של חסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully