וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה במחאה באיראן: הרוג ראשון לכוחות הביטחון מירי מפגין

1.1.2018 / 20:15

המשטרה מסרה כי שוטר נהרג ועוד שלושה נפצעו במחאות בעיר נג'אפבאד, כחלק מגל ההפגנות במדינה. בטהראן יצאו מפגינים לרחובות על אף נוכחות מוגברת של כוחות ביטחון וקראו "מוות לדיקטטור". במערב המדינה, מפגינים שרפו תחנת משטרה

צילום: טוויטר, רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מפגין באיראן ירה למוות הערב (שני) בשוטר ופצע שלושה במהלך המחאות בעיר נג'אפבאד שבאיראן, כך דיווח דובר המשטרה האיראנית בטלוויזיה הממלכתית. האירוע התרחש במסגרת התחדשות גל ההפגנות ברחבי המדינה נגד שלטון האייתולות. ברשתות החברתיות דווח כי בקהדריג'ן שבמחוז איספהאן, נהרגו לפחות חמישה בני אדם מירי כוחות הביטחון עווד דווח כי המפגינים תקפו מבנה של קרן רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית.

בעיר קזווין שבצפון המדינה תועדו מפגינים ברחבי העיר, כשברקע נשמעות יריות והם נמלטים. בעיר סננדג', שבמחוז הכורדי בצפון-מערב המדינה, תועדו מפגינים בורחים מכוחות הבסיג', המיליציה הכפופה למשמרות המהפכה, ואילו בבירה טהראן נפרסו כוחות ביטחון רבים בזמן שהמפגינים קראו "מוות לדיקטטור".

עוד בוואלה! NEWS:
שליחים של איראן, דאעש ליד הגבול: האיומים על ישראל ב-2018
המהומות באיראן: גורמי ביטחון בישראל ממליצים להימנע מהתערבות
ההפגנות באיראן: 12 איש נהרגו מאז תחילת המחאה נגד השלטון

תחנת משטרה הוצתה בכרמאנשאה; מפגין ירה למוות בשוטר ופצע שלושה. צילום: טוויטר, רויטרס, עריכה: יוסי אלטר, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בכרמאנשאה שבאיראן, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום: טוויטר, רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בעיר כרמאנשאה שבמערב המדינה ואחד ממוקדי המחאה הבולטים, תועדה ברשתות החברתיות הצתת תחנת משטרה על ידי המפגינים. בעיר אראק שבמרכז המדינה נפצעו לפי דיווחים מקומיים 12 שוטרים ומאה מפגינים נעצרו. ברשתות החברתיות מדווחים גם על ירי לעבר מפגינים בעיר אהוואז, שבמערב המדינה, וטוענים גם לנפגעים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

העימותים האלימים בקהדריג'ן:

הדיווחים על השוטר ההרוג מצטרפים לדיווחי הטלוויזיה הממלכתית באיראן לפיהם 12 בני אדם נהרגו מאז תחילת גל ההפגנות ברחבי המדינה, עשרה מהם אתמול. השוטר הוא ההרוג הראשון מכוחות הביטחון מאז תחילת המחאה.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס צייץ הערב: "כל עוד דונלד טראמפ הוא הנשיא ואני סגן הנשיא, ארצות הברית לא תחזור על שגיאות העבר המבישות, כשאחרים עמדו מנגד והתעלמו מההתנגדות האמיצה של העם האיראני שלחם נגד המשטר האלים שלו. ההתנגדות האמיצה והגוברת של העם האיראני נותנת לנו תקווה ואמונה לכל אלו שנאבקו עבור החופש ונגד העריצות. אסור לנו לאכזב אותם, ולא נעשה זאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב את הטענות כי ישראל אחראית להפגנות באיראן, וכינה אותן "שקר נלעג". לדברי נתניהו, שייחס את הטענות לנשיא איראן חסן רוחאני, "אני לא אעליב את העם האיראני. מגיע להם יותר. איראנים אמיצים נוהרים לרחובות. הם חותרים לחופש, לצדק, לחירויות הבסיסיות שנשללו מהם במשך עשרות שנים".

עימותים בקזווין שבצפון איראן:

הצתת תחנת משטרה בהפגנות באיראן:

נתניהו האשים כי "המשטר האכזרי באיראן מוציא עשרות מיליארדי דולרים על הפצת שנאה. הכסף הזה יכול היה לשמש לבניית בתי ספר או בתי חולים. אין זה פלא שאבות ואמהות צועדים ברחובות. המשטר פוחד מהם, מעמו שלו. זאת הסיבה שהם כולאים סטודנטים. זאת הסיבה שהם אוסרים על רשתות חברתיות. אולם אני משוכנע שהפחד לא ינצח. כיוון שהעם האיראני הוא חכם, מתוחכם וגאה. היום, הוא מסכן הכל למען החופש.

אלא שחרף דבריו של נתניהו, נשיא איראן אמר היום דברים בטון פייסני יותר וטען כי אין לראות בהפגנות האחרונות איום, אלא הזדמנות ללמוד על בעיותיהם של התושבים. "כל האנשים האלה לא מקבלים פקודות מחו"ל", אמר. "יש כאלה שיצאו לרחובות בגלל הרגשות והבעיות שלהם".

"מוות לחמינאי"
דיווח באיראן: לפחות 12 מפגינים נהרגו במחאות 
נגד השחיתות השלטונית במדינה. רויטרס
נקט טון מפויס. רוחאני/רויטרס

המחאה החלה בעיר משהד ביום חמישי בשל זינוק במחירים של מוצרי היסוד. היא התפשטה במהרה לערים נוספות ברפבוליקה האסלאמית והחלה לשאת אופי פוליטי נגד שלטון אנשי הדת, באתגר הגדול ביותר למשטר מאז המחאה ב-2009. מאות בני אדם נעצרו והרשויות שיבשו את הגישה לרשתות החברתיות.

הנשיא רוחאני אמר היום לחברי פרלמנט כי "עלינו להתאחד" וכי אין זו סוגיה פוליטית. "זה עכשיו עניין הנוגע לכל הממסד, המהפכה והיציבות הביטחונית שלנו ושל האזור". אתמול אמר כי יש מקום להפגנות ולביקורת נגד הממשלה, אך הזהיר מפני שימוש באלימות.

לנוכח המגבלות שמטילות הרשויות, הדיווחים מאיראן מסתמכים על הרשתות החברתיות. בסרטונים שפורסמו בימים האחרונים נראו מפגינים תוקפים מבנים של כוחות הביטחון וכלי רכב שלהם, לצד צעדות מחאה שלוות. אלו המשיכו לצאת לרחובות במהלך הלילה על אף קריאותיו של רוחאני אתמול.

הפגנות באיראן נגד יוקר המחיה 31 בדצמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות באיראן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
הפגנות באהוואז, איראן נגד יוקר המחיה. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות באיראן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully