וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נגד רוחאני: הטענות שישראל אחראית להפגנות - שקר נלעג

1.1.2018 / 18:22

ראש הממשלה דחה את הטענות האיראניות כי ישראל מלבה את ההפגנות נגד משטר האייתולות, ומתח ביקורת על הממשלות האירופיות ש"שותקות למראה הכאתם של גיבורים איראנים צעירים ברחובות". בשעות הערב התחדשו ההפגנות ברחבי המדינה

צילום: לע"מ, עריכה: יוסי אלטר

איראן סוערת - עדכונים אחרונים

- נתניהו: "איראנים אמיצים נוהרים לרחובות"
- מתחילת המחאה נהרגו 12 בני אדם
- הערב התחדשו המהומות: תחנת משטרה הוצתה
- המפגינים קוראים: "מוות לדיקטטור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב (שני) את הטענות כי ישראל אחראית להפגנות באיראן, וכינה אותן "שקר נלעג". לדברי נתניהו, שייחס את הטענות לנשיא איראן חסן רוחאני, "אני לא אעליב את העם האיראני. מגיע להם יותר. איראנים אמיצים נוהרים לרחובות. הם חותרים לחופש, לצדק, לחירויות הבסיסיות שנשללו מהם במשך עשרות שנים". 

בשעות הערב התחדשו המהומות ברחבי המדינה ובבירה טהראן נפרסו כוחות ביטחון רבים בזמן שהמפגינים קראו "מוות לדיקטטור". בעיר כרמאנשאה שבמערב המדינה ואחד ממוקדי המחאה הבולטים, תועדה ברשתות החברתיות הצתת תחנת משטרה על ידי המפגינים. בעיר אראק שבמרכז המדינה נפצעו לפי דיווחים מקומיים 12 שוטרים ומאה מפגינים נעצרו.

נתניהו האשים כי "המשטר האכזרי באיראן מוציא עשרות מיליארדי דולרים על הפצת שנאה. הכסף הזה יכול היה לשמש לבניית בתי ספר או בתי חולים. אין זה פלא שאבות ואמהות צועדים ברחובות. המשטר פוחד מהם, מעמו שלו. זאת הסיבה שהם כולאים סטודנטים. זאת הסיבה שהם אוסרים על רשתות חברתיות. אולם אני משוכנע שהפחד לא ינצח. כיוון שהעם האיראני הוא חכם, מתוחכם וגאה. היום, הוא מסכן הכל למען החופש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למרבה הצער, ממשלות אירופיות רבות שותקות למראה הכאתם של גיבורים איראנים צעירים ברחובות. זה פשוט לא צודק. אני, לעומת זאת, אינני מתכוון לשתוק. משטר זה מנסה נואשות לזרוע שנאה בינינו. אולם הוא לא יצליח. וכשהמשטר סוף סוף ייפול, ויום אחד זה יקרה, האיראנים והישראלים יחזרו להיות חברים טובים. אני מאחל לעם האיראני הצלחה בחתירתו הנאצלת לחירות".

אלא שחרף דבריו של נתניהו, נשיא איראן אמר היום דברים בטון פייסני יותר וטען כי אין לראות בהפגנות האחרונות איום, אלא הזדמנות ללמוד על בעיותיהם של התושבים. "כל האנשים האלה לא מקבלים פקודות מחו"ל", אמר. "יש כאלה שיצאו לרחובות בגלל הרגשות והבעיות שלהם".

הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה היום כי 12 בני אדם נהרגו מאז תחילת גל ההפגנות ברחבי איראן, עשרה מהם אתמול. לפי הדיווח, כוחות הביטחון הדפו "מפגינים חמושים", שניסו להשתלט על תחנות משטרה ועל בסיסי צבא.

הצתת תחנת משטרה במהלך ההפגנות באיראן:

נשיא איראן רוחאני בנאום לאומה, 31 בדצמבר 2017. PRESS TV, צילום מסך
רוחאני בנאום לאומה, אתמול/צילום מסך, PRESS TV

המחאה החלה בעיר משהד ביום חמישי בשל זינוק במחירים של מוצרי היסוד. היא התפשטה במהרה לערים נוספות ברפבוליקה האסלאמית והחלה לשאת אופי פוליטי נגד שלטון אנשי הדת, באתגר הגדול ביותר למשטר מאז המחאה ב-2009. מאות בני אדם נעצרו והרשויות שיבשו את הגישה לרשתות החברתיות.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס צייץ הערב: "כל עוד דונלד טראמפ הוא הנשיא ואני סגן הנשיא, ארצות הברית לא תחזור על שגיאות העבר המבישות, כשאחרים עמדו מנגד והתעלמו מההתנגדות האמיצה של העם האיראני שלחם נגד המשטר האלים שלו. ההתנגדות האמיצה והגוברת של העם האיראני נותנת לנו תקווה ואמונה לכל אלו שנאבקו עבור החופש ונגד העריצות. אסור לנו לאכזב אותם, ולא נעשה זאת".

מפגינים מפוזרים על ידי המשטרה בטהראן, איראן, 31 בדצמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
מפגינים מפוזרים בתותח מים בטהראן/צילום מסך, טוויטר

הנשיא רוחאני אמר היום לחברי פרלמנט כי "עלינו להתאחד" וכי אין זו סוגיה פוליטית. "זה עכשיו עניין הנוגע לכל הממסד, המהפכה והיציבות הביטחונית שלנו ושל האזור". אתמול הוא אמר כי יש מקום להפגנות ולביקורת נגד הממשלה, אך הזהיר מפני שימוש באלימות.

לנוכח המגבלות שמטילות הרשויות, הדיווחים מאיראן מסתמכים על הרשתות החברתיות. בסרטונים שפורסמו בימים האחרונים נראו מפגינים תוקפים מבנים של כוחות הביטחון וכלי רכב שלהם, לצד צעדות מחאה שלוות. אלו המשיכו לצאת לרחובות במהלך הלילה על אף קריאותיו של רוחאני אתמול.

הפגנות באיראן נגד יוקר המחיה בטהרן, איראן 30 בדצמבר 2017. טוויטר, AP
הפגנה בטהראן, אתמול/AP, טוויטר

במהלך ארבעת הימים האחרונים, צעקו המפגינים "לא עזה ולבנון, אקדיש את חיי לאיראן", בהתייחסות לתמיכה שמעניקה טהראן לארגונים שונים במזרח התיכון, והיו גם שקראו קריאות לזכרו של רזא שאה, בעדות לזעם העמוק השורר בחלקים מהציבור ובשבירת טאבו משמעותי. המלך שלט במדינה בין 1925 ל-1941, והשושלת שלו הופלה במהפכה האסלאמית ב-1979 בהובלת רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית.

המפגינים זעומים על המחירים הגבוהים, על השחיתות ועל האבטלה הגבוה, שזינקה ל-12.4% בשנה החולפת, עלייה של 1.4% בהשוואה לשנה שעברה. כ-3.2 מיליון איראנים, מתוך 80 מיליון תושבים, מחוסרי עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully