וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי חץ 3 נעצר ברגע האחרון: "המטרה לא עמדה בתנאי הבטיחות"

מערכת הביטחון החליטה לבטל ניסוי במערכת המיועדת ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה, בשל אי-עמידה בתנאי הבטיחות של הניסוי. לקראת הניסוי שונו מסלולי ההמראות בנתב"ג

צילום: צלמי וואלה!NEWS, סרטוני גולשים וארכיון משרד הביטחון, עריכה: יאיר דניאל

מערכת הביטחון ביטלה הבוקר (שני) ניסוי במערכת "חץ 3", לאחר שהמטרה שאמור היה הטיל ליירט לא עמדה בתנאי הבטיחות של הניסוי. ממשרד הביטחון נמסר כי ניסוי המערכת המיועדת ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה נעצר בשלב מוקדם, וכי כעת נאספים הנתונים ומנותחים בידי מהנדסי הניסוי. לקראת הניסוי שונו מסלול ההמראות בנמל התעופה בן גוריון.

"הבנו שהמטרה לא מתנהגת כמו שרצינו בגלל ענייני בטיחות", הסביר בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית. "מיירט החץ לא נכנס לפעולה, והמערכת לא באה לידי ביטוי, ועצרנו את התהליך בשלב מוקדם. אנחנו לומדים את מה שקרה ברגעים אלה". יו"ר מנהלת חומה, משה פתאל, הדגיש כי "הבטיחות היא מעל הכול. ההליך הבוקר לא משפיע על המערכת בידי חיל האוויר, וזהו ניסוי שנועד לבדוק איומים עתידיים. המשך התהליך ייבחן מיד כשנלמד מה קרה למטרה".

עוד בוואלה! NEWS:
החות'ים טוענים: שיגרנו טיל שיוט לעבר אבו דאבי
שוב מתגרה: צפון קוריאה שיגרה טיל בין-יבשתי שנחת סמוך ליפן
זוהה שיגור מסוריה לעבר שטח פתוח בגולן; ככל הנראה זליגת ירי

ניסוי חץ 3. ירון שניידר, מערכת וואלה! NEWS
הניסוי במערכת "חץ 3", היום/מערכת וואלה! NEWS, ירון שניידר

המערכת מפותחת על ידי ישראל וארה"ב, בניהול מנהלת חומה במפא"ת ומנהלת ההגנה מפני טילים במשרד ההגנה האמריקני. הקבלן הראשי לפיתוח המערכת הינה התעשייה האווירית ומפעל מל"מ, בשיתוף עם חברת בואינג האמריקנית, אלתא, אלביט מערכות, תעש מערכות ורפאל. ראש מנהלת חומה, משה פתאל, הגדיר את הניסוי שאמור היה להתקיים כ"אחד הניסויים המאתגרים ביותר שיבוצעו בישראל".

מטרת הניסוי הייתה ליירט טיל המדמה איום איראני עתידי, בגובה רב ובמרחק של מאות קילומטרים במסגרת הניסוי, אמורים היו להיבחן מערכות חדשות שהוטמעו ב"חץ 3". טיל המטרה ששוגר ממטוס קרב מעל הים התיכון הוא ממשפחת טילי ה"אנקור" של חברת רפאל המדמים טילי אויב.

לניסוי נבחרה מטרה דלת רסיסים, על מנת למנוע נזק כתוצאה מהניסוי. במנהלת חומה הסבירו לפני הניסוי כי הוחלט שמיירט החץ ייצא לדרך רק אם המטרה תתנהג באופן כזה שניתן יהיה ליירטה מבלי לגרום לנזק, שכן חלקי היירוט יכולים להישאר במשך דקות ארוכות מאוד באוויר.

עוד באותו נושא

כיפת ברזל ימית נכנסת לפעילות מבצעית: צפו בתיעוד הניסוי

לכתבה המלאה
ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
ניסוי במערכת "חץ 3"/משרד הביטחון

במנהלת חומה הסבירו כי לניסוי אין השלכות לביצועים של מערכות "חץ 2" ו"חץ 3" הנמצאות בשירות מבצעי במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. ב-2018 צפויה ישראל לבצע ניסויים במערכת החץ 3 באלסקה שבארה"ב. ראש מנהלת חומה משה פתאל הסביר כי מטרת הניסויים היא "ביצוע ניסוי בתנאים של מתאפשרים בישראל", והכוונה ליירט "מטרה קשה בגובה רב".

לפי נתוני מנהלת חומה, משנת 2010 העביר הממשל האמריקני לישראל יותר מחמישה מיליארד דולר לפיתוח והצטיידות במערכות הגנה אווירית. בשנת 2017 עמד התקציב שהועבר לישראל לטובת מערכות הגנה אווירית על כ-600 מיליון דולר, ובשנה הבאה צפוי התקציב לעמוד על 705 מיליון.
בעשור שלאחר מכן, החל מ-2019, יעמוד התקציב על חצי מיליארד דולרים, כחלק מהסכם הסיוע החדש בין ישראל לארה"ב, האוסר על ישראל לבקש הגדלה של התקציב. במסגרת ההסכם, תידרש ישראל לייצר חצי ממערכות ההגנה בארה"ב, מה שמתבצע בפועל כבר כיום.

בתקופה הקרובה צפוי צה"ל למבצע את מערכת "כיפת ברזל" הימית, ולהציב אותה על כלי שיט של חיל הים, במטרה להגן על הנכסים הכלכליים של ישראל בלב ים מפני ירי רקטות. פתאל ציין כי עד כה לא נמכרה מערכת "כיפת ברזל" לאף מדינה זרה, והדגיש כי אין כעת עסקה על הפרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully