וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על כיסא גלגלים, מוקף חברים: מתן יצא לטיול שנתי כמו כולם

3.12.2017 / 16:48

סיפורו של מתן דדון, תלמיד בן 15 שמרותק לכיסא גלגלים מיום הוולדו מהווה דוגמה לחיוניות היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. אמו: "במהלך ההכנות היו רגעים שחשבתי לוותר, כי חששתי שמתן יחווה שוב אכזבה"

צילום: מתוך הפייסבוק של מתן דדון, סטילס: באדיבות המשפחה, עריכה: יאיר דניאל

"מתן שלנו נשאר איתנו", צעקו בני כתתו של מתן דדון, בעודם מקיפים אותו, כשנודע להם שיישאר איתם גם ביום השלישי של הטיול השנתי. לכאורה, עבור רבים מאתנו זה בסך הכול עוד יום בטיול, אבל עבור מתן בן ה-15 מדובר בהחלטה משמעותית ביותר.

מתן נולד משותק בשתי רגליו ובשל סיבוך רפואי אף היה צריך לקטוע אחת מרגליו לפני כמה שנים. עד השנה למד במסגרות חינוכיות שונות שבהן לא יצא לטיולים שנתיים, בשל המורכבות הרבה הכרוכה בכך. "יצאתי לטיולים עם ילדים ונערים נכים, כמוני. אלו היו טיולים של יום אחד", אמר לוואלה! NEWS.

השנה הוא החל ללמוד בכתה ט' שבבית הספר "יערת העמק", שבמגדל העמק. תלמיד נכה יחיד בכתה רגילה. "הצטרפותו לבית הספר הביאה אותנו לתת טיפול מיוחד לכל נושא ההנגשה", אמר אילן יצחקי, מנהל בית הספר והוסיף כי "במקביל גם נעשתה הכנה של כל תלמידי בית הספר ונעשו שיעורים בנושא של קבלת האחר והשונה".

עוד בוואלה! NEWS:
גל הכלבת בצפון נמשך - אך הניידת הווטרינרית לא זזה מהחניון במרכז
הצעה בקריסה: קריאות בליכוד לדחות את ההצבעה על "חוק ההמלצות"
המכתב החשאי ששלח ראש ה-CIA לגנרל האיראני

הנער מתן דדון שזכה לראשונה לטייל עם הכתה שלו. באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים, מערכת וואלה! NEWS
"מתן שלנו נשאר איתנו". מתן וחברי כתתו בטיול השנתי במצדה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים

חני עזרן, מחנכת הכתה בה לומד מתן, סיפרה שכדי לשלב אותו בכתתה בדקו גם מה נקודות החוזק שלו. "מתן שר יפה מאוד והחלום שלו היה להצטרף למסגרת של להקה. היום הוא שר במסגרת הלהקה העירונית של מגדל העמק וזו הייתה הגשמת חלום עבורו". היא ציינה כי "השתלבות של תלמיד עם נכות בכתה רגילה מחייבת ירידה להרבה פרטים קטנים שלא חושבים עליהם ביום-יום, והתלמידים עושים עבודה נפלאה".

כשהתקרב מועד הטיול השנתי לדרום הארץ, עזרן ויצחקי החליטו כי למרות הקושי והמורכבות הרבה, מתן יצטרף לחבריו. המהלך הצריך הערכות שכללה מיניבוס מיוחד, סייעים, חדר עם אמצעי הנגשה, מנוף, שני כסאות גלגלים ותכנון של מסלולי טיול מונגשים. ההחלטה לוותה גם בהוצאות כלכליות רבות ולשם כך התגייסו, לצד בית הספר, כמה גופים, בהם עיריית מגדל העמק, מתי"א (מרכז תמיכה ישובי איזורי של החינוך המיוחד) ומיזם "תובנות בחינוך". "החינוך למצוינות בחינוך לצד חינוך לערכים, מעלה את המודעות לחובתנו לדאוג לשוויות הזכויות של בעלי המוגבלויות", תיאר אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הנער מתן דדון שזכה לראשונה לטייל עם הכתה שלו. באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים, מערכת וואלה! NEWS
"חששתי שלמרות הרצון של כולם, בסוף לא אצא עם החברים". מתן והמחנכת שלו במהלך הטיול/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים

מתן סיפר כי מעולם לא ביקר במצדה וזה היה עבורו חלום להגיע לשם עם הכתה שלו. "חששתי שלמרות הרצון של כולם, בסוף לא אצא עם החברים", הוסיף. גם אמו, מימי, דאגה כי הציפיות הרבות יסתיימו במפח נפש. "במהלך ההכנות היו רגעים שאמרתי שאנחנו מוותרים, כי חששתי שזה לא יסתדר ושמתן יחווה שוב אכזבה", שיתפה אמו של מתן, מימי. "אכזבה שכבר חווה במקרים שונים בעבר. גם חששתי שלא יצליחו להסתדר איתו, כי צריך ניסיון ומיומנות. אבל מנהל בית הספר, איציק, והמחנכת, חני, לא ויתרו; הם החליטו שמתן יצטרף לטיול".

על פי הסיכום וההיערכות סוכם שמתן יישן לילה אחד מחוץ לבית ולאחר מכן יחזור למגדל העמק, בעוד שבני כתתו ימשיכו ללילה נוסף. התלמידים ישנו באוהלים למרגלות מצדה, כשמתן ישן בחדר שהוזמן עבורו מראש ובו אמצעי הנגשה נחוצים ואליו התלווה סייע צמוד. בני כתתו נסעו איתו במיניבוס מיוחד, ושאר תלמידי השכבה נסעו באוטובוסים רגילים. עבור מתן גם תוכננו מסלולים מונגשים לכיסא גלגלים ותלמידים שרצו להצטרף אליו, עשו זאת.

בסוף יום הטיול השני, בשעה שמתן היה צריך להיפרד מחבריו ולשוב צפונה, החליטה חני המחנכת כי מתן יישאר עם כתתו לילה ויום נוספים. אולם לשם כך היה צורך לקבל אישורים שונים, שלהם היו בעיקר השלכות כספיות. מנהל בית הספר, ביחד עם העיריה, דאגו לכיסוי ההוצאות. "התלמידים שמחו כל כך כשקיבלו את ההודעה שמתן יישאר איתם והשמיעו קולות צהלה", סיפרה המחנכת, חני אזרן. "מתן היה לכוכב של הטיול. בלילה הוא ישב ושר עם החברים שלו ותלמידים באו וחיבקו אותו", חידדה.

הנער מתן דדון שזכה לראשונה לטייל עם הכתה שלו. באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים, מערכת וואלה! NEWS
"הפך לשווה בין שווים". מתן וחברות במצדה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים

"הטיול הזה גרם לו לאושר", אמרה אמו. "השנה הזאת מעצימה את מתן. הוא מקובל ואהוב ומגשים חלומות, כמו הטיול השנתי והשירה בלהקה. הוא הפך לשווה בין שווים, הביטחון שלו עלה ופשוט כיף לו. הוא לא מוכן לוותר על יום לימודים".

לדברי מנהל בית הספר שלו באותה מידה שבית הספר והתלמידים נותנים, הרי שבזכות מתן בית הספר גם זכה לקבל. "הוא נותן לנו לראות ולעשות דברים שלא ראינו עד היום ושאנשים בריאים לא רואים בדרך כלל ביום יום", סיפר יצחקי. "שילוב כזה הוא כדאי ואפשרי, ולא מדובר רק בתקציבים, אלא בעיקר בלב רחב".

הנער מתן דדון שזכה לראשונה לטייל עם הכתה שלו. באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים, מערכת וואלה! NEWS
"לא מדובר רק בתקציבים, אלא גם בלב רחב". מתן והמלווים/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מחנכת הכיתה והמצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully