וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו אדום בוהק: ישראל עברה משלב האיומים לשלב המעשים

2.12.2017 / 12:26

תקיפת חיל האוויר בסוריה, על פי דיווחים זרים, נועדה כנראה להעביר מסר לאסד, לפוטין, לטהראן ולחיזבאללה: אם ניסיונות איראן להתבסס בסוריה יימשכו – ישראל לא תעמוד מנגד. ספק אם התקיפה באמת תעצור את האיראנים, וייתכן שישראל תנסה להעביר עוד כמה "מסרים"

עריכה: ניב מעוז

אם נכונים הדיווחים שיצאו מסוריה ולבנון בדבר תקיפה ישראלית הלילה (שבת) של יעד באזור העיר אל-כיסווה, כ-13 קילומטרים מדרום-מערב לדמשק, שלאחרונה דווח כי איראן מקימה בו בסיס צבאי, הרי שנראה כי ישראל עשתה צעד דרמטי בכל הקשור לנוכחות האיראנית בסוריה. במילים אחרות, היא עברה משלב ההצהרות והאיומים לשלב המעשים.

לא פעם בחודשים האחרונים נשמעו בכירים ישראלים מבהירים כי ישראל לא תוכל לקבל נוכחות איראנית צבאית בשטח סוריה. עד כה לא היה ברור עד כמה יש כיסוי ל"קווים האדומים" הללו. כעת מסתמן שהקו האדום הזה בוהק מתמיד וישראל מיישמת את איומיה אחד לאחד.

התקיפה של היעד באל-כיסווה נעשית בשלב ראשוני (הכול על פי פרסומים בכלי התקשורת הזרים השונים), עוד לפני שחיילים איראנים/יועצים/אנשי משמרות מהפכה איישו את המקום. בבסיס הזה נעשו עבודות הרחבה לאחרונה ונראה שבישראל הבינו למה אמור היעד הזה לשמש. ומכאן שהתקיפה נעשתה גם כמסר לנשיא בשאר אסד, לטהראן וחיזבאללה וכמובן לנשיא הרוסי ולדמיר פוטין - אם ניסיונות ההתבססות האיראניים בסוריה יימשכו, ישראל לא תעמוד מנגד.

לקריאה נוספת:
נזהר מחיבוק דוב: אסד דחה הקמת בסיסים איראניים בסוריה
מיליציות בחסות איראן לא ייעלמו מעצמן: כשליברמן דרש הגדלת תקציב
ברוסיה הבהירו לישראל: המרחק של האיראנים מהגבול - זמני

בסיס צבאי איראני שהוקם ליד אל-כיסווה שבסוריה. (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC), מערכת וואלה! NEWS
הבסיס שעל פי הדיווחים הותקף הלילה בסוריה/מערכת וואלה! NEWS, (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC)
הבסיס הצבאי האירני שנבנה בסמוך לאל-כיסווה בסוריה. (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC), מערכת וואלה! NEWS
הבסיס הצבאי האירני שנבנה בסמוך לאל-כיסווה בסוריה/מערכת וואלה! NEWS, (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC)

מסרים ברוח זו הועברו בצינורות דיפלומטיים בחודשים האחרונים ואפילו נראה שחלחלו במידה מסוימת. אסד עדיין מהסס אם לאשר לאיראנים להקים נמל ימי ובסיס אווירי על אדמת סוריה כמו גם להרחיב את ההשקעה הכלכלית האיראנית בסוריה. אך בכל אופן, נראה שבמקרה של אל-כיסווה, המסרים הדיפלומטיים לא הועילו וישראל נזקקה לצעד בוטה יותר כדי להבהיר את כוונותיה.

תקיפת בסיס איראני באזור דמשק, סוריה, 2 בדצמבר, 2017. טוויטר, צילום מסך
אזור התקיפה בפאתי דמשק, הלילה/צילום מסך, טוויטר
צילום בסיס חדש החשוד כאיראני בין דמשק לגבול עם ישראל 16 בנובמבר 2017 (חדש). ImageSat International (ISI), מערכת וואלה! NEWS
המחנה האיראני בפאתי דמשק בתצלום לווייני/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International (ISI)

לפני כחודש, בתחילת נובמבר, הותקף יעד צבאי סורי ליד חומס. לא ברור אם יש קשר בין התקיפות וייתכן שהיו תקיפות נוספות מצד ישראל לאחרונה שלא פורסמו עד כה, אפילו על יעדים הקשורים באיראן. אולם זו ללא ספק הפעם הראשונה שבה הותקף יעד "איראני" שנחשף בתקשורת כבר לפני כמה שבועות. כלי התקשורת הסוריים הרשמיים טענו שהמקום הוא בסיס צבאי סורי לכל דבר, אולם הפרסומים המוקדמים לגבי ייעודו של הבסיס לא מתירים כאן מקום רב לדמיון ולניחושים.

נשיא סוריה אסד ונשיא רוסיה פוטין במהלך פגישתם במוסקבה, 20 בנובמבר 2017. רויטרס
המסרים הדיפלומטיים לא הועילו וישראל נזקקה לצעד בוטה יותר. פוטין ואסד/רויטרס

ועדיין, ספק אם מישהו בישראל באמת חושב ומאמין שהתקיפה הלילה, שבוצעה ככל הנראה משמי לבנון, תספיק כדי לעצור את האיראנים או תגרום לאסד להתרחק דרמטית מטהראן. איראן נחושה בשלב הזה לקדם את הפרויקטים שהיא מתכננת בסוריה ואסד מסכים לחלקם לפחות. ניתן לשער שישראל תנסה להעביר עוד כמה "מסרים" במעשים ובתקיפות כדי לגרום לנשיא הסורי לשקול מחדש את מדיניות הדלת הפתוחה לאיראנים שהפגין בסוריה. ועד אז, בדרך הארוכה הזו, הפוטנציאל של הסלמה מול סוריה, חיזבאללה ובעלי בריתם, רק יילך ויגדל, יילך ויעלה.

תקיפת בסיס איראני באזור דמשק, סוריה, 2 בדצמבר, 2017. טוויטר, צילום מסך
ירי התגובה הסורי ממערך ההגנה האווירית, הלילה/צילום מסך, טוויטר

לא פעם נהוג לתאר את הקלילות שבה האיראנים מצליחים להשתלט על אזורים שונים במזרח התיכון ללא מאמץ כמעט. זה לא המקרה הפעם. ישראל כך נראה, מערימה קשיים לא פשוטים בפני השתלטות איראנית על סוריה. ויתרה מכך, החדשות שמגיעות הבוקר מתימן מהוות מכה גדולה למאמץ האיראני להשתלטות על תימן. שם כוחותיו של הנשיא לשעבר עלי עבדאללה סאלח פתחו במתקפה גדולה עם החות'ים, בעלי בריתם של האיראנים ומצליחים להביסם. אין כל ודאות שמדובר בסופה של המערכה בתימן עבור האיראנים, אבל אלה בהחלט עוד חדשות לא טובות לטהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully