וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך עבדאללה: "העברת השגרירות לירושלים בעלת השלכות מסוכנות"

30.11.2017 / 11:21

מלך ירדן התריע בוושינגטון מפני אפשרות העברת שגרירות ארה"ב בישראל, שעליה יצטרך הנשיא טראמפ להחליט בשבוע הבא: "צריך לתת הזדמנות לתהליך השלום". בירושלים מעריכים כי טראמפ עשוי לאשר את המהלך. הבית הלבן: הדיווחים מוקדמים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

עבדאללה מלך ירדן התריע אתמול (רביעי) כי העברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים היא "בעלת השלכות מסוכנות". עבדאללה, שאמר את הדברים במפגש עם חברי קונגרס אמריקנים בוושינגטון, הוסיף כי צריך לתת הזדמנות "להצלחת תהליך השלום כדי להקים מדינה פלסטינית שתחיה בשלום לצד ישראל".

דבריו של המלך נאמרו ברקע ההחלטה שצריך לקבל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בתחילת השבוע. טראמפ יצטרך להכריע אם הוא חותם שוב על הצו הנשיאותי המעכב את החקיקה מ-1995 הקובעת כי השגרירות תעבור לירושלים.

גורמים מדיניים בירושלים העריכו בימים האחרונים כי טראמפ עשוי לשנות את המדיניות ולא לחתום על הצו, בעקבות לחץ רפובליקני ואוונגליסיטי. עם זאת, גורם בכיר בבית הלבן אמר אתמול לוואלה! NEWS כי הדיווחים על החלטה שהתקבלה מוקדמים. "אין לנו שום דבר להודיע", אמר.

מלך ירדן עבדאללה עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. AP
המלך עבדאללה עם סגן הנשיא מייק פנס בבית הלבן, אתמול/AP

החוק להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים אושר בקונגרס כבר ב-1995, אך יישומו בפועל נדחה מאז בעקבות החלטות עקביות של ממשלים שונים לחתום על צו הדוחה את יישומו, בעיקר בשל לחץ כבד ממדינות ערב. במהלך קמפיין הבחירות שלו לנשיאות בשנה שעברה, התחייב טראמפ כי יעביר את השגרירות לירושלים, אך לאחר הבחירות מנהיגי ערב הסעודית וירדן לחצו עליו שלא ליישם את הבטחת הבחירות, ובתחילת יוני חתם על הצו הנשיאותי שדוחה את החוק בחצי שנה נוספת.

בחודש שעבר טראמפ אמר כי הוא "מעוניין לתת צ'אנס לשלום" לפני שיעביר את השגרירות, אך במקביל מחוקקים רפובליקנים מגבירים את הלחץ לעשות זאת בכל זאת, בין היתר בניסיון לצבור תמיכה בקרב בוחרים נוצרים אוונגליסטיים. סגן הנשיא מייק פנס אמר השבוע באירוע 70 שנה לשחזור ההצבעה בכ"ט בנובמבר כי הנשיא "בוחן איך ומתי להעביר את השגרירות לירושלים", ואתמול דווח בחדשות 2 כי בירושלים מעריכים כי ההחלטה עשויה ליפול כבר השבוע, ואולם פקיד בכיר בבית הלבן דחה את הדיווח כ"מוקדם".

שגרירות ארצות הברית. AP
שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

מוקדם יותר החודש התקיים דיון מיוחד בנושא העברת השגרירות בתת הוועדה לענייני ביטחון לאומי בבית הנבחרים, שבו הייתה תמיכה דו-מפלגתית במהלך. באותו דיון אמר ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני חברה ומדינה ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "העברת השגרירות רק תקרב את האפשרות לפתרון מדיני".

גם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ קרא השבוע לממשל לקבל החלטה על העברת השגרירות בהקדם בנאום מול פנס. "אני פונה אליך בשמי ובשם ממשלת ישראל, הגיע הזמן שארה"ב תכיר בירושלים, בירתו הנצחית של העם היהודי במשך 3,000 שנה, כבירתה של מדינת ישראל. הגיע הזמן למלא את הבטחת הנשיא טראמפ ואת חזון הנביאים ולהעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים", אמר כץ. פנס צפוי להגיע בחודש הבא לביקור ראשון בירושלים מאז השבעת הממשל בתחילת השנה, במסגרתו הוא עתיד לנאום בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully