וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשף שיניים – והתנפל": התן נשך את אבישג בת ה-4 בסלון ביתה

7.11.2017 / 10:21

תן שנכנס לבית בני משפחת אזולאי ונשך את בתם גרם לבהלה בבית שאן, בנשיכת התן ה-34 מתחילת השנה. התושבים, המסתגרים בבתים בפחד מפני תקיפות ומחשש להידבקות בכלבת, משוכנעים שהכל היה נראה אחרת אם הדבר היה קורה במרכז: "הרשויות מחכות שיקרה אסון?"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניב מעוז ושניר דבוש

חגית אזולאי עמדה ביום חמישי האחרון אחר הצהריים במטבח ביתה והכינה אוכל לילדיה. חמשת הילדים שיחקו בסלון הבית. "פתאום שמעתי נהמות מאחורי גבי. הסתובבתי וראיתי תן בתוך הבית", סיפרה חגית כחמישה ימים לאחר התקרית שבה הותקפה בתה. "התן חשף את שיניו ונהם, המבט שלו היה מפחיד. תוך שניות הוא התנפל על אבישג ונשך אותה ביד וברגל. אבישג אחזה בכרית שהיא אוהבת והגנה על פניה. התן חטף מידיה את הכרית, ואז רץ החוצה".

הילדה המבוהלת נלקחה לבית חולים העמק שבעפולה, שם קיבלה זריקות לחיסון נגד כלבת. אתמול קיבלה סדרת זריקות נוספת. חגית ובעלה משה עדיין נסערים מהאירוע ומספרים כי אבישג, בת ארבע, ואחיה מתקשים להתאושש מההתקפה המפחידה. ביום ראשון הגיעו התשובות מהמעבדה, שכצפוי אישרו כי התן התוקף היה נגוע בכלבת.

בחודש האחרון בית שאן וסביבתה הפכו למוקד לתנים נגועים בכלבת. סיפורה של אבישג הוא מקרה הנשיכה ה-34 מאז תחילת השנה, כולם בצפון הארץ. בכל המקרים היו אלה תנים שתקפו בני אדם וחיות משק.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: שמרון והמקורב לרה"מ נחקרו - ועומתו עם גנור
סעודיה: שיגור הטיל מתימן - צעד מלחמתי של איראן
פיצוץ המנהרה: ישראל שדרגה את ההרתעה - וחמאס מרסן את הג'יהאד

אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
גילתה תושייה והגנה על פניה באמצעות כרית. אבישג אזולאי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

פרופ' יורם יום-טוב, מומחה לחיות בר, אמר לוואלה! NEWS כי מעבר לחשש מפני הדבקה, קיימת גם סכנה מפני תנים נגועים בכלבת בשל התנהגותם הפראית והשתוללותם, שעלולה לגרום לפציעות חמורות. לדבריו, "המקרה הזה יכול היה להיגמר הרבה יותר גרוע".

ברחוב יוסף טרומפלדור שבשכונת שפרינצק בעיר, הרוחות סוערות מאז אותו הערב. התן שיצא מבית משפחת אזולאי המשיך להתפרע עוד שעות ארוכות, ונשך בנוסף גם כלב. יוסי גנון, שכן של המשפחה, סיפר כי התן "עשה אצלי ביקור במרפסת. הוא ניסה לנשוך, והצלחתי לגרש אותו".

רק אחרי כחמש שעות פגש התן, לרוע מזלו, את דודו בוהדנה. "כל השכונה הייתה בבהלה. אנשים הסתגרו בבתים", סיפר בוהדנה. "אני חיכיתי לו, לא פחדתי. הפקחים חיפשו אותו בערוץ נחל חרוד ואמרתי להם שהוא בטוח ממשיך להסתובב בשכונה, וכך היה. הוא בא מולי ורצה להתנפל עליי. נתתי לו מכה עם טוריה וכך נגמר העניין". הוא מוסיף: "גדלתי פה בשכונה, על גבול הטבע והשטחים הפתוחים, אני לא מפחד מתנים".

עוד באותו נושא

גל מקרי הכלבת בצפון: התן שנשך ילדה בבית שאן התגלה כנגוע

לכתבה המלאה
תיעוד: תן שנצפה מסתובב חופשי ברחובות עורר סקרנות רבה אצל תושבי השכונה. עריכה: שניר דבוש, מערכת וואלה! NEWS
"הכול שומם ושקט, חוץ מיללות התנים". תן שנצפה מסתובב חופשי ברחבי בית שאן/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: שניר דבוש

אבל בוהדנה הוא כנראה היחיד שאינו חושש מגל הנשיכות. לאחרונה תושבי השכונה מסתגרים בבתיהם וחוששים לצאת. "איך ששוקעת השמש אנשים נכנסים לבתים ולא יוצאים", מתאר גנון את שיגרת החיים החדשה באזור. "גן המשחקים שליד הבית שלי מתרוקן בבת אחת. הנכדים שלי חוששים לבוא לבקר אותי. הם טוענים שהם מפחדים מהתנים".

נורית אמסלם, שכנתם של בני הזוג אזולאי, מספרת כי בערב שבו ננשכה בת השכנים היא צילצלה למשטרה והזעיקה את כל הגורמים הרלוונטיים. "האירו את הנחל באורות חזקים וביצעו סריקות אחרי התנים, ומאז שקט", היא מתארת. "אנחנו לא רואים שנעשית כל פעילות מיוחדת. להקות התנים ממשיכות להגיע סמוך לבתים. איך שיורדת החשיכה הם עומדים ליד הבתים ומייללים. אני לא מבינה, מחכים שעוד אנשים יינשכו, שיקרה אסון?".

את החיים תחת איום התנים החולים היא מגדירה "סיוט". לדבריה, "ילדים לא יוצאים לחוגים ואנשים הפסיקו לטייל בנחל. מדי שבת היו מטיילים כאן מאות בני אדם. הכל הפך להיות שומם ושקט, חוץ מהיללות של התנים בלילות. אני הכנתי ליד הדלת מכוש, אחרי מה שקרה אצל השכנים שלי".

תן בטבע. GettyImages
התושבים דורשים צעדים להגנתם. תן/GettyImages

רחוב טרומפלדור בשכונה גובל בערוץ נחל חרוד. לכאורה חלום של רבים - לגור ליד שטח פתוח, חורשת עצים וערוץ נחל. רשות ניקוז הירדן הדרומי עורכת בימים אלה עבודות נרחבות במקום שהופך לפארק יפה מטופח. אבל למעשה האיזור נכבש בידי התנים והכלבים המשוטטים, ומחלת הכלבת שרבות מאותן חיות נושאות, מפחידה רבים. שבוע לפני שננשכה הילדה אבישג, ננשך בתחומי הפארק החדש תושב העיר.

אלא שהמשפחות אזולאי, אמסלם, גנון ושאר תושבי השכונה חשים מופקרים על ידי הרשויות. התושבים דורשים נוכחות קבועה של פקחים והקמתה של גדר זמנית שתגן עליהם מפני חדירת הגדר לתחום השכונה, עד לחלוף גל הכלבת המשתולל. "את מי בית שאן באמת מעניינת?", שאל בתסכול דוד דיין, תושב השכונה. "אם זה היה בתל אביב או בהרצליה, כל המדינה היתה מזדעקת והבעיה היתה כבר נפתרת", משוכנע גנון.

רשות הטבע והגנים: פועלים לדילול מבוקר של אוכלוסיית התנים

מרשות הטבע והגנים נמסר: "לאחרונה נמצאו מספר תנים נגועים בכלבת באזור עמק בית שאן והסביבה, שחלקם, על פי דיווחים שהתקבלו, באו גם במגע עם תושבי האזור וחיות אחרות. לאור כך חברו הגורמים הרלוונטיים בהם משרד החקלאות, השירותים הווטרינרים במועצות המקומיות ובעיריות באזור ורשות הטבע והגנים, למען הגברת המאמצים והפעולות בשטח לצמצום התופעה בהם: הגברת סיורים ותצפיות באזור וכן דילול אוכלוסיית התנים באזור באופן מבוקר ועל פי צורך".

לטענת הרשות פעולות אלו נעשות כהכנה למבצע חיסון כלבת נרחב באזור, וכן באזורים אחרים בארץ, שיחול היום ויכלול פיזור אווירי של מאות אלפי תרכיבי חיסון נגד המחלה בפתיונות המיועדים לחיות הבר. עוד נמסר כי "מבצע חיסון זה מתבצע בכל שנה בתקופה זו, אך השנה יתוגבר בהתאם, תוך שיתוף פעולה אזורי. רשות הטבע והגנים קוראת לציבור לדווח באמצעות מוקדי העירייה או מוקד הרשות שמספרו 3639* על כל מקרה חריג של תן או חיית בר אחרת שבאה במגע עם אדם וכן לפנות במקביל ללשכות הבריאות לקבלת טיפול רפואי".

מרשות ניקוז ירדן דרומי, שבאחריותה ערוץ נחל חרוד, נמסר שכרגע לא מתוכננת הקמת גדר זמנית בין הנחל לשכונה וכי "גם לא נעשתה אלינו פניה כזאת".

תן אמריקאי. David McNew, GettyImages
"מבצע חיסון מתוגבר". תן/GettyImages, David McNew

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully