וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאה שנים להצהרת בלפור והתעצמות איראן: רה"מ המריא ללונדון

1.11.2017 / 23:34

במרכז ביקור נתניהו אירוע לציון מאה שנים להצהרת בלפור, אך גם פגישות כלכליות ומדיניות שיעסקו בחשש מהתעצמות איראנית בסוריה. הביקור צפוי להיות מלווה בהפגנות פרו פלסטיניות

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: פגישת רה"מ ושר ההגנה הרוסי בעניין התבססות איראן בסוריה, לפני כשלושה שבועות)

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הערב (רביעי) לביקור בן ארבעה ימים בבריטניה, במהלכו ייפגש עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, וישתתף באירוע לציון מאה שנים להצהרת בלפור. מדובר בביקורו השני של נתניהו בלונדון מאז בחירתה של מיי, במהלכו יקיים פגישות מדיניות וכלכליות. הפגישות הללו יעסקו בעיקר בסוגיה האיראנית והחשש הישראלי מהתעצמותה של איראן בסוריה, וכן קידום היחסים בין ישראל ובריטניה אחרי ההחלטה על הברקזיט ועזיבת האיחוד האירופי.

הנושא העיקרי במוקד הביקור – ציון מאה שנה להכרזת שר החוץ הבריטי ארתור ג'יימס בלפור על תמיכת בריטניה בהקמת בית לאומי לעם היהודי – הוא סיבה לחגיגה גדולה בישראל, אך הוא גורר גם ביקורת נרחבת ברשות הפלסטינית. בשל כך, ביקורו של נתניהו צפוי להיות מלווה בהפגנות פרו פלסטיניות – בלונדון ובגדה המערבית. בעבר, הרשות איימה לתבוע את בריטניה על פרסום הצהרת בלפור, שגרמה, לטענת הפלסטינים, ל"נכבה" של העם הפלסטיני, ובשבועות האחרונים בכירים ברשות אמרו כי הם מתכוונים לפנות בבקשה רשמית לממשלת בריטניה ולדרוש להתנצל על ההצהרה.

עוד בוואלה! NEWS:
כלי תקשורת בלבנון: מטוסים ישראליים תקפו מחסן נשק בסוריה
קן הטרור של ארצות הברית: העיר שהוציאה את המחבל ממנהטן
פרסום ראשון: המהלך הבא של ח"כ ביטן – נגד עיתון "הארץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו לפני יציאתם לביקור מדיני בלונדון, שדה התעופה בן גוריון 1 בנובמבר 2017. קובי גדעון / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה בעת המראתם ללונדון, הערב/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון / לע"מ

נתניהו תקף היום בחריפות את מחאת הפלסטינים ואמר כי מדובר ב"עזות מצח שאין שנייה לה". באזכרה לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בהר הרצל, אמר נתניהו כי "לא רק שהם לא מוכנים לקבל מדינת לאום יהודית הם אפילו לא מקבלים בית לאומי יהודי". ואולם, גם את בריטניה נראה שהנושא מעמיד במעט מבוכה וניכר מאמץ לאזן בין ישראל והפלסטינים. שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, שצפוי להיפגש עם נתניהו מחר, פרסם השבוע מאמר ב"טלגרף" בו כתב כי הוא גאה בחלקה של בריטניה בהקמת מדינת ישראל, אך קרא להתקדם לפתרון של שתי מדינות.

למרות הלחץ הפלסטיני, שגריר ישראל בבריטניה דייויד קווארי קיים בשבוע שעבר קבלת פנים חגיגית בביתו ברמת גן לציון מאה שנה להצהרת בלפור. יחד עם זאת, האירוע העיקרי בו תצוין הצהרת בלפור - ארוחת ערב חגיגית שיארח הלורד רוטשילד בהשתתפות נתניהו, ראשת הממשלה מיי, צאצאיו של בלפור וראשי הקהילה היהודית – אינו אירוע רשמי של ממשלת בריטניה, אלא אירוע פרטי, ויו"ר האופוזיציה הבריטי, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, לא ישתתף בו.

נאום שנשאה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בוועידת מפלגתה היה רצוף שיבושים. רויטרס
במרכז הפגישות - התבססות איראן בסוריה. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי/רויטרס

הנושא הפלסטיני צפוי לעלות גם בפגישות שנתניהו יקיים מחר עם מיי וג'ונסון, אך מבחינת ישראל הנושא העיקרי לדיון הוא החזית הצפונית והמאמץ לבלום את התחזקותה של איראן, על רקע החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא לאשרר את הסכם הגרעין בין טהראן והמעצמות. בריטניה, שהיא אחת משש המעצמות שחתמו על הסכם הגרעין ב-2015, סבורה שההסכם משיג את מטרותיו, וכי איראן ממלאת אחר ההתחייבויות עליה חתמה. למרות זאת, נתניהו צפוי לדון עם מיי בצעדים נוספים להחרפת הלחץ על איראן בתחומים אחרים כמו תמיכה בטרור ופעילותה הבליסטית.

ביום שישי בבוקר ינאם נתניהו בפני מכון המחקר צ'טהאם, אחד ממכוני המחקר הנחשבים בעולם, ובהמשך ישתתף באירועים כלכליים בבורסה של לונדון, ויום ראשון יוקדש למפגש עם ראשי הקהילה היהודית. יום זה הוא גם יום הולדתה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, שתחגוג במהלך הביקור בלונדון את יום הולדתה ה-59. שרת התרבות מירי רגב, שנחשבת למקורבת במיוחד לראש הממשלה ורעייתו, תצטרף לביקור, ושר התיירות יריב לוין ימלא את מקומו של ראש הממשלה עד לשובו ארצה ביום ראשון בערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully