וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורס למצרים את החאפלה: אבו מאזן נדבק בחיידק הסקפטיות

3.10.2017 / 16:48

ברקע החלטה שלא להסיר את הסנקציות מעל עזה עד למפגש בקהיר, אבו מאזן מבהיר כי עד שחמאס לא יתפרק מנשקו, אחדות בין הפלגים לא תתממש. בריאיון לטלוויזיה המצרית הביע יו"ר הרשות ספקנות גם לגבי הקמת המדינה הפלסטינית בעתיד הקרוב

עריכת וידאו: ניר חן

הממשלה הפלסטינית בראשות רמי חמדאללה התכנסה הבוקר (שלישי) בעזה לאחר שלוש שנים של היעדרות מהרצועה. בתום הצילומים החגיגיים ולחיצות הידיים קיבלו חבריה את החלטתם הראשונה: הסנקציות שהטילה הרשות הפלסטינית על הרצועה לא יוסרו – לפחות עד לאחר המפגש בקהיר בין הפלגים שצפוי להתקיים בשבוע הבא. במילים אחרות, ברשות הפלסטינית רוצים להבין תחילה מה חמאס מציע, ורק אחר כך לדבר. אין ארוחות חינם. מי שהוביל את המדיניות הזו הוא לא אחר מאשר יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בזמן שברצועה מנסים אנשי המודיעין המצרי לנהל פסטיבל אחדות, אבו מאזן שפך הלילה מים צוננים בפני המשתתפים: חמאס, מצרים ואפילו בכירי הפתח שנרתמו לחגיגות. בריאיון לערוץ CBC המצרי אמר לכל המעורבים בסוגיה: חברים, הדרך לפיוס עוד ארוכה והיא עוברת בנקודה אחת קריטית - הנשק של חמאס. מדובר באותו נשק שהארגון בעזה מבהיר השכם וערב כי לא יסכים למסור אותו או להתפרק ממנו. אבו מאזן אומר במפורש שלא יסכים למודל של חיזבאללה בעזה ולא יאפשר ששום גוף יחזיק בנשק. "מדינה אחת, שלטון אחד, נשק אחד", אותה סיסמה שדגל בה מאז ומתמיד. "כפי שאני מכניס לכלא אנשי פתח שמחזיקים בנשק, כך יהיה בכל הארגונים", אמר.

הדברים הללו אינם יכולים להתפרש לשתי פנים. אבו מאזן אומר לחמאס, למצרים ולציבור הפלסטיני שפיוס של ממש ואחדות לא יתממשו, אם חמאס יתעקש לשמור את הנשק שלו ברשותו. ובתרגום חופשי מערבית – לא הולך לקרות בקרוב.

לקריאה נוספת:
ראש ממשלת הרשות ברצועה לקראת פיוס עם חמאס: "נבנה את עזה מחדש"
אבו מאזן: "מדינה פלסטינית? לא בקרוב; לא נאפשר מודל חיזבאללה בעזה"
שליח ארה"ב למזרח התיכון: "על הרשות לחדש את תפקידה בניהול עזה"

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה מגיע לרצועת עזה לצורך שיחות פיוס עם נציגי חמאס, 2 אוקטובר 2017. רויטרס
רמי חמדאללה בביקורו בעזה, אתמול/רויטרס

אין מדובר רק בתוכן הדברים שאמר אבו מאזן בראיון לעיתונאית הבית של השלטון המצרי למיס אל-חדידי. שפת הגוף, הטון, הנימה והמילים בהן בחר אבו מאזן, משדרים שהפיוס בעיניו אינו מטרה ריאלית. כשנשאל מה טרפד את הסכם הפיוס הקודם מ-2014, השיב ללא היסוס: "הם חטפו את שלושת החיילים...", ואז מיהר לתקן "הילדים", בהתייחסו לחטיפה והרצח של שלושת הנערים בגוש עציון ביוני 2014 בידי אנשי חמאס.

הוא הדגיש שוב ושוב ואמר "הערבית שלי ברורה מספיק, נכון?", כשדיבר על העברת הסמכויות בעזה והתנאים שהוא דורש למימוש הפיוס. הוא רוצה את השליטה במעברי הגבול – וזו כנראה תהיה נקודת הפתיחה של הרשות. כשנשאל אם חמאס יסכים לכך, השיב שהמבחן יהיה בשטח.

עוד בוואלה!

הרולטה לא עוצרת: דווקא הקזינו מחזיר את השפיות לעיר החטאים

לכתבה המלאה
אבו מאזן נאם באו"ם: להקציב מסגרת זמן לסיום הכיבוש. רויטרס
נדבק בחיידק הסקפטיות. אבו מאזן באו"ם בחודש שעבר/רויטרס

אחר כך נדרש אבו מאזן להתייחס לסנקציות הכלכליות שהטילה הרשות על עזה. בשלב זה, הוא שוב מיהר להאשים את חמאס שהקים ממשלה משלו, "וועדה מנהלית" שהייתה מבחינתו הקש ששבר את הגב. הוא הדגיש שרק כשהממשלה שלו, בראשות רמי חמדאללה, תקבל את כל הסמכויות ברצועת עזה "בדיוק כפי שהיא עושה בגדה", אז יוסרו הסנקציות. גם כאן עצר ושאל: "הערבית שלי ברורה נכון? רק כשהמצב יהיה כמו שהוא בגדה", תוך שהוא מתייחס לסמכויות הממשלה. בערבית אומרים "בוקרא פי אל-משמש", כלומר – זה לא יקרה בקרוב ואבו מאזן יודע זאת היטב. לכן, כשנשאל מה יאמר לאיסמעיל הנייה בביקורו בעזה, נראה היה שהתאפק מלהשיב לכך בבוטות.

אבו מאזן כבר בן 82. ייתכן שגילו או אולי ניסיונו גרמו לו להידבק בחיידק הסקפטיות. הוא נזהר בדבריו בכל הקשור לאפשרות של אחדות לאומית, וכך גם בנוגע לקיומן של בחירות. הוא ציין כי הוא אינו בטוח כי אלו יתקיימו בקרוב, ואף אמר שגם הקמתה של מדינה פלסטינית אינה צפויה בטווח הנראה לעין. אלו אמירות מפתיעות ממי ששיווק לעם הפלסטיני בכל הזדמנות שבקרוב תקום מדינה פלסטינית. יחד עם זאת, הוא התייחס בכבוד גדול למצרים ולחלקה בפיוס.

קהל תומכים פוגשים את ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה לפני כניסתו לשיחות על הסכם פיוס עם p,ח, עזה, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
ביקור הממשלה הפלסטינית בעזה, אתמול/רויטרס

באשר למצרים – צפייה בריאיון, כמו גם בכל המתרחש ברצועה ביומיים האחרונים, מקנים תחושה שמדובר כלל באירוע פנים מצרי. הטלוויזיה המצרית מציגה את הנשיא עבד אל פתח א-סיסי לא רק כארכיטקט המהלך אלא כמנהיג האזורי העליון שבא לפייס בין שני ילדים קטנים שלא חדלים מלהתקוטט. המודיעין המצרי הטיל את כל יהבו על הסוגיה הזו ולאחר שנשלח אתמול לרצועה הגנרל סאמח כאמל, האחראי על התיק הישראלי פלסטיני במודיעין המצרי, היום אמור להגיע בכבודו ובעצמו השר לענייני מודיעין, ח'אלד פאוזי. הוא צפוי בתחילה לבקר ברמאללה ומשם הוא ימשיך לעזה. בשבוע הבא כבר יארח בקהיר את צמרת שני הארגונים לדיון יותר קונקרטי בפרטים.

הגנרל כאמל שימש כנציג של המודיעין המצרי בתל אביב במשך כמה שנים. הוא מכיר היטב את מגבלותיהם של כל הצדדים – כולל ישראל – בסוגית האחדות. הפלסטינים צריכים לקוות שיש באמתחתו שפנים שלא נשלפו עד כה, מאחר שעל-פי העמדות שהציגו אבו מאזן מצד אחד וחמאס מצד שני, גם המאמצים הנוכחיים צפויים להסתיים בקול תרועה רמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully