וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על העולם להכיר בכך": 92% הצביעו בעד עצמאות הכורדים מעיראק

27.9.2017 / 17:30

תוצאות רשמיות מההצבעה הראו כי רוב מוחץ של תושבי החבל האוטונומי רוצים להיפרד מהממשל בבגדאד. מנהיג החבל ברזאני הכריז כי "מיליונים רוצים עצמאות" אך הפרלמנט של עיראק הורה לשלוח כוחות לאזורי המחלוקת

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

92% מהמצביעים במשאל העם במחוז הכורדי בעיראק הצביעו בעד עצמאות - כך עולה מתוצאות רשמיות שפורסמו היום (רביעי) על ידי ועדת הבחירות המרכזית, יומיים לאחר ההצבעה שהעלתה את סף המתיחות האזורית והתקיימה חרף הלחץ הבינלאומי, כולל מצד ארצות הברית, בעלת בריתה של הכורדים. מנהיג החבל מסעוד ברזאני אמר אתמול כי על העולם להכיר בתוצאות ובדרישתם של מיליונים לעצמאות.

על אף שמשאל העם אינו מחייב, הכורדים רואים בכך מנדט לנהל משא ומתן עם ממשלת עיראק על היפרדות החבל מהמדינה. בבגדאד, מנגד, מסרבים לכך בתוקף בטענה כי ההצבעה לא הייתה חוקתית - במיוחד לנוכח העובדה שהיא התקיימה לא רק בתוך הגבולות המוכרים של המחוז האוטונמי מאז הפילה ארצות הברית את סדאם חוסיין ב-2003, אלא גם בשטחים שנויים במחלוקת שכבשו הכורדים מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

אחד האזורים האלו הוא כרכוכ, מחוז עשיר בנפט שבו חיים גם תושבים ממוצא ערבי וטורקמני. הפרלמנט בבגדאד הסמיך היום את ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי לשלוח כוחות להשתלט מחדש על האזור הנפיץ.

לקריאה נוספת:
78% הצבעה במשאל העם הכורדי; עיראק וטורקיה מזיזות כוחות
למרות האיומים: הכורדים בעיראק עורכים משאל עם על עצמאותם
איראן וטורקיה לכורדים בעיראק: "משאל העם יגרום לכאוס אזורי"

כורדים חוגגים ביום משאל העם בעיראק, ספטמבר 2017. רויטרס
המשאל הרתיח את המדינות השכנות. כורדים חוגגים ביום משאל העם בעיראק/רויטרס

עבור הכורדים, שפזורים בשטחיהן של עיראק, טורקיה, איראן וסוריה, זאת ההזדמנות הגדולה ביותר להגשים את שאיפתם למדינה עצמאית אחרי שהמעצמות הותירו אותם ללא בית לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית לפני כמאה שנה. הממשלות בבגדאד, באנקרה ובטהראן ובדמשק חוששות שהמהלך יתדלק את הרגשות הבדלניים גם בקרב הכורדים החיים בשטחן. בעקבות זאת, הן חיזקו את שיתוף הפעולה ביניהן בימים האחרונים.

טורקיה, שמנהלת מאבק במורדים כורדים בתוך שטחה זה ארבעה עשורים, איימה בצעדים חריפים נגד הכורדים בעיראק, שעמם שמרה על קשרים קרובים עד לאחרונה. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר אתמול כי תושבי החבל "ירעבו" אם מנהיגיהם לא ייסוגו מהמהלך.

אחרי סגירת הקלפיות שלשום, החלו צבאות עיראק וטורקיה בתמרון משותף בסמוך לגבול עם כורדיסטן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מצביעים במשאל העם של הכורדים 25 בספטמבר 2017. רויטרס
הממשל מסרב לנהל מו"מ על התוצאות. מצביעים במשאל העם, שלשום/רויטרס

ארצות הברית ומדינות מערביות רבות חוששות כי ההצבעה תערער את המצב השברירי ממילא במזרח התיכון, בתקופה שבה המאבק הכלל אזורי בדאעש נמצא בשלביו האחרונים. גם רוסיה קראה לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של עיראק, ומלבד ישראל, שום מדינה לא הביעה תמיכה רשמית במהלך של הממשל בארביל.

(עדכון ראשון: 7:44)

מצביעים במשאל העם של הכורדים 25 בספטמבר 2017. רויטרס
מצביעים במשאל העם, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully