וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: הוארך בארבעה ימים מעצרו של ראש לשכת רה"מ לשעבר

דוד שרן, שהיה ראש לשכתו של נתניהו, נעצר במסגרת חקירת תיק 3000 ובית המשפט האריך את מעצרו עד יום חמישי. שרן חשוד כי קיבל כספי שוחד בזמן היותו עובד ציבור. בין העצורים הנוספים שמעצרם הוארך: מפקד השייטת לשעבר

צילום: מאצ'י הוף

גילויים חדשים בפרשת הצוללות - כל הפרטים

* הבוקר עוכבו לחקירה שישה חשודים בפרשה, ביניהם דוד שרן - לשעבר ראש לשכת רה"מ
* שרן שותק לפי שעה בחקירתו
* מעצרו הוארך עד ליום חמישי בשעה 16:00, גם מעצרם של ארבעה חשודים נוספים הוארך
* החשד - אנשי התאגיד טיסנקרופ ניסו לגייס בכירים בלשכת נתניהו במטרה לקדם את רכישת הצוללות תוצרת החברה

דוד שרן, לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא הבכיר שנעצר הבוקר (ראשון) במסגרת חקירת פרשת הצוללות - כך הותר הערב לפרסום. שרן חשוד כי קיבל כספי שוחד בזמן היותו עובד ציבור, ומעצרו הוארך עד יום חמישי ב-16:00. יחד איתו עוכבו גם מפקד שייטת 13 לשעבר וארבעה חשודים נוספים.

השישה עוכבו לחקירה במסגרת תיק 3000, ומעצרם התאפשר לאחר חקירתו של עד המדינה מיקי גנור, שתיווך בעסקת הצוללות מטעם התאגיד הגרמני "טיסנקרופ". המשטרה ערכה חיפושים בבתיהם של השישה ובמשרדיהם, במטרה להגיע למסמכים הרלוונטיים לחקירה. בכוונת היאל"כ בלהב 433 לזמן בהמשך נחקרים ועדים נוספים.

בדיון בהארכת מעצרו של שרן, אמרו עורכי דינו: "הנושא ידוע וישן, לא ברור מדוע מבקשים הארכת מעצר. הוא העיד בתיק כבר לפני חודשיים". נציגת המשטרה אמרה כי 30 מתוך 33 פעולות החקירה בתיק נתונות לשיבוש, ולכן יש להשאירו במעצר. השופטת עינת רון, נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, קבעה כי הפעולות נחוצות להמשכה של החקירה, וכי לא ניתן להסתפק בחלופת מעצר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דוד שרן בהארכת מעצרו בבית המשפט בראשון לציון. מאצ'י הוף, מערכת וואלה! NEWS
שרן בדיון הארכת המעצר, הערב/מערכת וואלה! NEWS, מאצ'י הוף

נתן מור, אחד המעורבים הנוספים בפרשה שנעצר הבוקר, חשוד בתיווך בשוחד והעברת כסף לעובד ציבור. פרקליטו, עו"ד אורי קינן, אמר בדיון: "אתם עוצרים אדם סתם, למה עצרתם אותו בשדה התעופה? בהשפלה רבתי? למה בלשים של המשטרה מגיעים לסלון ביתו בשעה 6:30 ללא אישור חיפוש? הלקוח שלי אמר לכם בבירור שאינו מכיר את מיקי גנור". נציגת המשטרה סירבה לענות על שאלות עו"ד קינן, אך ציינה: "הלקוח שיתף פעולה וענה על שאלות החוקרים – רוב התשובות היו 'שטויות במיץ' עגבניות'".

קינן ביקש חלופת מעצר, והוסיף: חלקו של הלקוח שלי בפרשה קטן מאוד. ככל שהחקירה סודית יותר, בית המשפט נוטה להתערב כעין בוחנת, לכן אני מבקש מבית המשפט להורות על שחרורו ממעצר". השופטת רון קבעה כי "יש בחומר החקירה שנאסף לענות על החשד הסביר, ולא ניתן להסתפק בחלופת מעצר". מעצרו הוארך עד יום רביעי ב-16:00.

היועץ האסטרטגי צחי ליבר, שותפו של מור, חשוד בתיווך בשוחד והעברתו לעובד ציבור. עו"ד יאיר רגב, המייצג אותו, שאל בדיון: "האם לדעת המשטרה הפגישה שהייתה ללקוח שלי עם מיקי גנור נועדה לשבש חקירה?", אך נציגת המשטרה סירבה להגיב. מעצרו הוארך עד יום חמישי ב-16:00.

מפקד השייטת לשעבר בחר שלא לשכור ייצוג משפטי, והשופטת מינתה עבורו עו"ד מהסניגוריה הציבורית לצורך דיון הארכת המעצר בלבד. נציג הסנגוריה אמר בדיון כי מפקד השייטת ניסה להקים עסק עם גנור, שלא צלח. "הוא חש שגנור לא ישר איתו, ביקש לסגור את העסקה והם הגיעו להסכמה. הם הכניסו עסקה באמצעות דוד שמרון". לדבריו, "אנחנו לא מסוגלים שהאדם הזה יישאר ולו לילה אחד במעצר". השופטת האריכה את מעצרו עד יום רביעי ב-16:00, והתירה לפרסם את שמו – אך עיכבה את הפרסום ב-24 שעות, עד לדיון בערעור בנושא. מעצרו של חשוד נוסף הוארך עד מחר, ושמו הותר לפרסום אך גם עליו הוצא צו עיכוב ביצוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבכיר לשעבר בלשכת רה"מ שנעצר. דוד שרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שרן שימש ראש לשכת ראש הממשלה מסוף 2014 ועד אוגוסט 2016, כשבמקביל שימש גם ממלא מקום ראש הסגל בלשכה. קודם להצטרפותו לכוורת של נתניהו, מילא שורה של תפקידים בלשכתו של השר יובל שטייניץ, ונחשב לאחד האישים המקורבים אליו במהלך 14 השנים שליווה אותו.

הוא החל לעבוד עם שטייניץ ב-1999 והיה יועצו הבכיר כשהיה יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ובתקופה זו עבד גם עם אבריאל בר יוסף, מקורב נוסף של שטייניץ ששימש מנהל ועדת חוץ וביטחון ומעורב גם הוא בפרשת הצוללות. כששטייניץ מונה לשר האוצר ב-2009 שרן התמנה לראש המטה שלו והחזיק בתפקיד זה כשלוש וחצי שנים, עד 2012 כאשר עזב את לשכת שטייניץ ומונה למזכיר חברת הדלקים קצא"א, תפקיד אותו עזב ב2014 כשהצטרף ללשכת ראש הממשלה.

במאי 2016 הודיע ראש הממשלה נתניהו על כוונתו למנות את שרן לתפקיד מזכיר הממשלה, במקביל להודעה על מינויו של יואב הורביץ לתפקיד ראש הלשכה וראש הסגל. עם זאת, נתניהו שב בו מכוונתו המקורית ושרן הודיע כי הוא עוזב את הלשכה וחוזר לתפקידו הקודם כמזכיר קצא"א.

מיקי גנור החשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו בבית המשפט הערב 10 ביולי 2017. צילום: אילן אסייג/ הארץ, מערכת וואלה! NEWS
גנור בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אילן אסייג/ הארץ

בבסיס הפרשה נמצאות שתי עסקאות רכש. העסקה הראשונה עוסקת ברכישת שלוש צוללות מסוג "דולפין" בעלות של 1.2 מיליארד אירו מתאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. צוללות אלו אמורות להגדיל את מספר הצוללות בצי של חיל הים הישראלי לתשע, אלא ששר הביטחון לשעבר משה יעלון טען כי אין לישראל צורך בתשע צוללות.

העסקה השנייה עוסקת ברכישת ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז. על רקע גילוי מאגרי הגז ב-2012 עלה הצורך ברכישת ספינות מסוג "סער 6" שיגנו על האסדות. אלה נקנו בעלות של 430 מיליון אירו מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעסקה שנחתמה ב?2015. ממשלת גרמניה מימנה 115 מיליון אירו מתוך העסקה.

עסקה זו עוררה שאלות, בין היתר כיוון שטיסנקרופ כלל אינה מייצרת ספינות כאלה ושכרה לשם כך שירותים של חברה אחרת. בעקבות זאת, עלה צורך לבצע התאמות בין המערכת האזרחית של החברה הגרמנית לזו הצבאית הישראלית, בעלות של עוד כ?50 מיליון אירו. הטענה היא כי במשרד ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחצו על משרד הביטחון לסכל את המכרז לקניית הספינות שנפתח עבור כמה חברות, כך שההתקשרות תבוצע עם תאגיד "טיסנקרופ" הגרמני, המיוצג בידי גנור, שעורך דינו הוא דוד שמרון - עורך הדין של נתניהו ובן דודו.

גיוסו של גנור הגיע במסגרת מאמציה של המשטרה להתמקד בחשיפת מנגנון העברת הכספים והאנשים המרכזיים במערכת הביטחון והממשלה שנהנו לכאורה מכספי השוחד בקניית הצוללות מהתאגיד הגרמני. ההבנה הייתה שגם אם רק חלק מן החשדות נכונים מדובר בפרשה חמורה ביותר, שכן רכישת הצוללות והספינות מהקונצרן הגרמני "טיסנקרופ" היא מהלך אסטרטגי שצריך להיות נקי מכל אינטרס זר.

(עדכון ראשון: 18:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully