וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי משרוקיות ורמקולים: נשות הכותל פנו למשטרה לקראת התפילה

22.8.2017 / 19:45

בית המשפט העליון ידון בשבוע הבא במתווה הכותל שהוקפא לפני חודשיים והמאבק סביב רחבת התפילה השוויונית מגיע לנקודת רתיחה. הזרמים הלא-אורתודוקסיים ונשות הכותל יקיימו את תפילת ראש חודש אלול ובארגון דרשו למנוע הפרעות מצד דתיים וחרדים

צלמים זמניים מורשים

ארגון "נשות הכותל" פנה היום (שלישי) למשטרה בדרישה שתאפשר להן לקיים מחר את תפילת ראש חודש המסורתית בכותל המערבי ללא הפרעות מצד חרדים ודתיים. גם נציגי הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי יקיימו תפילה ברחבה המרכזית. זאת, לקראת הדיון שיתקיים בעוד שמונה ימים בבג"ץ בעתירות הדורשות מהממשלה ליישם את מתווה הכותל המעניק רחבה שלישית שוויונית בכותל וכן לאפשר לנשים לקרוא בספר תורה.

בסוף חודש אפריל השנה הגיש הארגון עתירה לבג"ץ שבה דרש כי המשטרה והקרן למורשת הכותל, הנשלטת בידי רב הכותל שמואל רבינוביץ', יפעלו נגד נשים חרדיות ודתיות שמפריעות לתפילה של חברותיו. השופטת אסתר חיות קבעה כי על שני הגופים לעשות ככל הניתן על מנת לאפשר לנשות הכותל לקיים תפילה במקום באורח תקין.

במכתב ששלח הארגון למפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ולרב רבינוביץ' נטען כי כבר יותר משנה לא מתאפשר קיום התפילה כסדרה, "בשל צעקות ושריקות רמות במהלך התפילה על ידי נשים המגיעות לרחבה מתוך מטרה לסכל את זכותן של נשות הכותל להתפלל". בנוסף לכך, לטענת הארגון, "לא ננקטו כל צעדים מצד המשטרה".

עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג תא הטרור היה מועמד לגירוש מספרד - אך ערער וזכה
הותר לפרסום: סגן ראש עיריית נתניה נעצר בחשד לעבירות שוחד
ניסיון חיסול שני בשנתיים: עבריין מחדרה יצא מבר מצווה - ונורה

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
נשות הכותל בתפילה בחודש פברואר/נועם מושקוביץ

חברות הארגון דורשות מהמשטרה ומרב הכותל לא לאפשר הכנסת משרוקיות או צפצפות לכותל המערבי. "אם יצליחו בכל זאת להכניס", נכתב, "הרי שיוחרמו לאלתר". עוד דרשו כי "רב הכותל או הקרן למורשת הכותל לא יאפשרו שימוש במערכת ההגברה" בכותל המערבי במהלך התפילה כדי להפריע לתפילת הנשים.

עו"ד ריקי שפירא-רוזנברג, חברת הנהלת נשות הכותל מסרה כי "בעוד שמונה ימים צפוי בג"ץ לדון בעתירת נשות הכותל, בה אנו מבקשות לאפשר לנו להתפלל בכותל כדרכנו או לחייב את המדינה לאשר את מתווה הכותל במתכונתו המקורית. ראש חודש אלול הוא ההזדמנות האחרונה של המשטרה להוכיח שהיא אכן ממלאת את תפקידה ומבטיחה את זכותן של נשים להתפלל ולשמוע קול שופר בכותל המערבי, במקום לאפשר לרב הכותל לעשות בכותל כרצונו".

המאבק של הזרמים הלא-אורתודוקסיים על הכותל המערבי צפוי להגיע בתקופה הקרובה לנקודת רתיחה משמעותית לקראת הדיון בבג"ץ בשבוע הבא. השבוע הגישה הרבנות הראשית לישראל את עמדתה בעתירות אלה וטענה כי אין לבית המשפט סמכות לדון בסוגיות שקשורות למקומות הקדושים.

עוד באותו נושא

הממשלה אישרה – והתחרטה: מה עומד מאחורי הקפאת מתווה הכותל?

לכתבה המלאה
אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
נערים חרדים ודתיים מפריעים לתפילת נשות הכותל, ביוני/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

בין היתר נכתב בתגובת הרבנות כי "ניתן להניח שבית המשפט הנכבד לא יתערב בסדרי פולחן אצל העדות הנוצריות השונות בכנסיית הקבר בירושלים תוך שינוי הסטטוס קוו הקיים, והוא גם יאפשר לעדה המוסלמית לקבל את החלטותיה הדתיות בדבר ביטול או אי ביטול של נוהג חליצת נעליים בפתח מסגד אל?אקצא, ומתן אפשרות לנשים מוסלמיות להתפלל במסגד לא מאחורי הגברים אלא לצד הגברים".

לקראת הדיון פתחו השבוע בתנועה הרפורמית בקמפיין ציבורי שכולל שלטי חוצות תחת הכותרת "יהודי לא מגרש יהודי מהכותל המערבי". ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר בתגובה כי "חבל שהתנועה הרפורמית, שתמכה בגירוש יהודי גוש קטיף מביתם, לא זכרה גם אז שיהודי לא מגרש יהודי. כל יהודי ויהודייה, כל אדם, יכולים להתפלל בכותל המערבי". התנועה הרפורמית יחד עם התנועה המסורתית הקונסרבטיבית תקיים מחר גם תפילה חגיגית בכותל המערבי תחת הכותרת: "המאבק נמשך- עושים היסטוריה בכותל המערבי".

מתווה הכותל אושר בממשלה בחודש ינואר לפני שנה וחצי, אך בלחץ המפלגות החרדיות הוא לא יושם ולפני חודשיים הוקפא. לפי המתווה, הייתה אמורה לקום רחבה פלורליסטית בכותל המערבי, שבה יובטח חופש דת מלא לכל אדם ותתאפשר תפילה שוויונית בהשתתפות פעילה של גברים ונשים. כיום, כל בקשה לחדש את קידום המתווה תחייב החלטת ממשלה נוספת, והמצב ברחבת הכותל יישאר כפי שהוא.

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, מסר: "לציבור היהודי בישראל וליהדות הישראלית מגיע הרבה יותר מאשר מה שמציע לה הממסד הרבני הדורסני והמפלה, ואנו נעשה הכול על מנת לממש בפועל את העיקרון שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי בישראל".

(עדכון ראשון: 19:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully