וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הליכודניקים החדשים: מפת הכוח של מתפקדי הליכוד

21.8.2017 / 7:00

בליכוד הכריזו על מאבק נגד קבוצת המתפקדים הליברלית שנתפסת כניסיון השתלטות עוין - אבל היא לא היחידה שמשתמשת בשיטת הפריימריז כדי להשפיע מבפנים על מפלגת השלטון. מהוועדים ועד הסניפים - קבוצות ההתפקדות המאורגנת בליכוד

צילום: יותם רונן עריכת וידאו: ניר חן

בימים האחרונים סימנו בליכוד אויב חדש: "הליכודניקים החדשים". קבוצת המתפקדים ההולכת וגדלה, המורכבת רובה ככולה מבני מעמד הביניים ובעלי מקצועות חופשיים המטיפים נגד שחיתות שלטונית ובעד חזרה לערכים דמוקרטיים וליברליים, נתפסת על ידי רבים במפלגת השלטון כנטע זר, או כניסיון השתלטות עוין. במילותיו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, "זוהי התארגנות מסודרת של אנשי שמאל שרוצים להשתלט על המפלגה".

הליכודניקים החדשים עצמם טוענים שהם קבוצה אותנטית של אנשים לאומיים וליברלים, שהם בהחלט מצביעים "מחל" בקלפי, וכי מדובר בקבוצה של אנשים מתוך הבנה שכדי להשפיע על מדיניות - יש להיכנס למפלגת השלטון. כדי להתפקד לליכוד, כל שצריך הוא להצהיר על הזדהות עם עקרונות המפלגה, למלא טופס, לשלם 64 שקלים בשנה ולחכות 16 חודשים כדי לקבל זכות הצבעה. הליכודניקים החדשים מעוררים זעם גדול בליכוד, אבל הם אינם לבד: מאז שנכנסה שיטת הפריימריז לליכוד, הולכות ומצטברות קבוצות של אזרחים שמתפקדות למפלגה במרוכז - בניסיון להשיג השפעה על חברי הכנסת והשרים ותוך הצבעה כגוש אחד למי שמקדם את מטרותיהם.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל החשש מהתבססות איראן בסוריה: נתניהו ייפגש השבוע עם פוטין
משלחת ביטחונית ביקרה בבית הלבן; גרינבלט: "שיחה יעילה מאוד"
ח"כים חרדים לנתניהו: הורה על ביטול עבודות התשתית ברכבת בשבת

מפגן התמיכה של הליכוד בראש הממשלה בנימין נתניהו בגני התערוכה תל אביב 9 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
סימנו אויב חדש. דגל המפלגה בכנס תמיכה בנתניהו, לפני כשבועיים/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

במפלגת הליכוד כ-123 אלף מתפקדים רשומים. לפי ההערכה, כ-50%-60% מהם נחשבים "בוחרים חופשיים" - שאינם פעילים בסניפים או מזוהים עם אדם או קבוצה כלשהי ברשימת המפלגה. לגבי סדרי הגודל של הקבוצות המאורגנות יש ריבוי גרסאות, וקשה להשיג נתונים רשמיים, במיוחד כשאין בחירות מקדימות באופק. חלק לא מבוטל מהמתפקדים נמצא בסטטוס שמוגדר כ"קוד 99" מפני שלא שילמו דמי חבר בשנה האחרונה, והם נקראים על ידי הפוקדים להתייצב ולחדש את חברותם לקראת הפריימריז.

חלק מהמספרים מתבססים על דיווחים של הפוקדים עצמם, ולא בהכרח אמינים בעיני אחרים במפלגה. בנוסף, בשבועות האחרונים נפסלו כמה עשרות אלפי מתפקדים כפולים, שמבדיקה עם רשם המפלגות עלה כי הם חברים במקביל בעוד מפלגות כמו מפלגת העבודה והבית היהודי. עם זאת, משיחות של וואלה! NEWS עם שורה של גורמים פוליטיים בליכוד עולה מפת הכוח הבאה:

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליכודניקים החדשים: 12,000-3,000

השם החם ביותר בזירה הליכודית החל לפעול רק ב-2011, אחרי המחאה החברתית. קבוצת צעירים תל אביבים, שחשה כי האינטרסים שלה אינם מיוצגים בסדר היום של המדינה, החליטה לצאת במהלך התפקדות המוני כדי להשפיע מבפנים. הליכודניקים החדשים טוענים כי הם פועלים לקידום כוחות ליברליים במפלגה, למען חינוך, דמוקרטיה, ומעמד הביניים. לפי נתוני הקבוצה, הם הצליחו לפקוד כ-12 אלף מתפקדים חדשים, אך בליכוד מעריכים כי בפועל מדובר במספר נמוך יותר - בין 3,000 ל-5,000 מתפקדים בלבד. בכל אופן, עיקר ההתפקדות נרשם בחודשים האחרונים, בה הקבוצה הגבירה את פעילותה על רקע החשדות הפליליים האופפים את ראש הממשלה, ולכן רבים מהמתפקדים החדשים לא בהכרח יעמדו בתקופת האכשרה לקראת הבחירות הבאות. קבוצת ליברלים בליכוד טוענת שיש לה קרוב ל-2,000 מתפקדים.

דוד ביטן במפגן התמיכה של הליכוד בראש הממשלה בנימין נתניהו בגני התערוכה תל אביב 9 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"אנשי שמאל שרוצים להשתלט על הליכוד". ביטן/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בשנה שעברה חל פיצול בקרב הליכודניקים החדשים, על רקע החשש של חלק מהפעילים שהם מקדמים אג'נדת שמאל שמטרתה להחליש את המפלגה. לכן, במקביל לליכודניקים החדשים החל לפעול גם קבוצת "נתיב בליכוד", שמצהירה על עצמה כמקדמת "ימין מדיני פרגמטי ואחראי, כלכלה חופשית ותחרותית". קבוצה נוספת עם אג'נדה ליברלית היא קבוצת "ליברלים בליכוד", הפועלת לחיזוק התחרות בשוק, צמצום הרגולציה ועידוד יוזמה פרטית, אך לפי ההערכה בקבוצות אלה יש רק עשרות או מאות ספורות של מתפקדים.

המתנחלים: 8,000-7,000

ראשי המטה הלאומי בליכוד, שבח שטרן ונתן אנגלסמן, וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פקדו בעשור האחרון אלפי מתפקדים למה שנחשבת אחת הדוגמאות המוצלחות של לובי פוליטי. הקבוצה שהקימו הצליחה לגייס השפעה ממשית על החלטות הממשלה בנושאים כמו בנייה בהתנחלויות ופינוי מאחזים. הכוח המרכזי מרוכז בידי אנשי המטה הלאומי, שלפי ההערכה חולשים על כ-4,000 מתפקדים, בעיקר מאזור המועצה האזורית מטה בנימין, ואילו המפקד של דגן - כך מעריכים בליכוד - כולל כ-1,500 בני אדם. על פי הערכות אחרות המפקד של דגן מונה בין 5,000 ל-6,000 איש.

במועצות אזוריות אחרות וביישובים נוספים יש מפקדים של כמה מאות בני אדם, ושאריות מקבוצת "מנהיגות יהודית" שהוביל בעבר משה פייגלין, כך שלפי ההערכה יש בליכוד כ-7,000 עד 8,000 מתפקדים מיהודה ושומרון. בימי הזוהר של המתנחלים בליכוד מספר השיא של המתפקדים עמד על קרוב לכ-15 אלף מתפקדים, אך בליכוד אומרים שיש ירידה בהיקף הכוח שלהם במפלגה. כך או כך, בתוצאות הבחירות בעשור האחרון עולה כי אין חפיפה בין מספר המתפקדים מההתנחלויות ומספר המצביעים בפועל לליכוד, וכי רבים מהמתפקדים אינם שמים "מחל" בקלפי.

הקבליסטים: 3,000

לפני בחירות 2015 החלה התפקדות המונית לליכוד דרך קבוצת "קבלה לעם", שהיא קבוצה המקדמת חיים על פי חכמת הקבלה ופעילה בעיקר באזור פתח תקווה. לפי ההערכה, כ-6,000 מתפקדים חדשים הצטרפו במסגרת הקבוצה, ובאירוע השנתי הגדול של העמותה מתייצבים בשנים האחרונות שרים וח"כים בכירים בליכוד. בליכוד אומרים שכיום כוחם של המתפקדים הקבליסטים ירד משמעותית, שכן כמחצית מהם לא שילמו כנדרש את דמי החברות השנתיים ולכן הופסקה חברותם במפלגה. לפי ההערכה ישנם כ-3,000 מתפקדים בקבוצה זו.

התעשייה האווירית: 5,000-4,000

ארגון העובדים החזק ביותר בליכוד הובל על ידי חיים כץ, דבר שהפך אותו לאחד האנשים החזקים בליכוד. על פי ההערכה, הקבוצה כללה בשיאה קרוב לעשרת אלפים מתפקדים, שהגיעו בהמוניהם באוטובוסים מסודרים בימי בחירות מקדימות לקלפיות, אך כיום מספרם ירד והוא מוערך כיום בסביבות 4,000 עד 5,000 בני אדם. המנגנון המסועף של ההתפקדות בתעשייה האווירית נמצא כיום במוקד חקירת משטרה נגד השר כץ ובנו, ולפי החשד כלל לחצים, הפחדות ואיומים כדי להתפקד לליכוד. גורמים בליכוד אומרים כי חקירת המשטרה מטילה צל גדול של ספק על כוחו העתידי של כץ ושל המפקד שאותו הוא מנהל כבר שנים.

רשות שדות התעופה וההסתדרות – 3,000-2,000 כל אחד, הנמלים ואגד 1,000-500 כל אחד

לא רק בתעשייה האווירית, העבודה המאורגנת היא כר נרחב להתפקדות, כשאחד הוועדים החזקים נחשב ועד רשות שדות התעופה, בראשותו של פנחס עידן. קשריו של עידן במפלגת השלטון נחשבים לכאלה שהשיגו במרוצת השנים לא מעט תוספות שכר והטבות לעובדים, ולפי ההערכה הוועד חולש על בין 2,000 ל-3,000 מתפקדים. גם בסיעת הליכוד בהסתדרות יש לפי ההערכה מספר דומה של מתפקדים, כמו גם מאות מחברי אגד ורשות הנמלים שהתפקדו לליכוד בשנים האחרונות במטרה להגן על האינטרסים של העבודה המאורגנת ולמנוע רפורמות בתחומם. עם זאת, בנמלים ובחברת באגד יש גם התפקדות מאורגנת חזקה למפלגת העבודה.

ביטן, אמסלם, ברקת והסניפים: ביטן ואמסלם 7,000-4,000 כל אחד

כוח ההתפקדות המאורגן המשמעותי ביותר נמצא בסניפים, שבהם פעילים עשרות אלפי מתפקדים, שאיתם השרים והח"כים שומרים על קשר קבוע, כפי שנראה בקרוב בלו"ז הצפוף של הרמות כוסית חגיגיות לשנה החדשה. רוב המפקד של הליכוד מבוסס על ההתארגנויות המקומיות האלה, הבנויות על אינטרסים מקומיים - בעיקר מוניציפליים - ובעיקר בערים ומקומות שבהם הליכוד שולט בשלטון המקומי. הסניפים והפעילים הם בסיס הכוח של השר ישראל כץ, לדוגמא, המשמש גם יו"ר מזכירות הליכוד. בשנתיים האחרונות שני חברי כנסת הפכו לדבר הכי לוהט בקטגוריה - דוד ביטן ודודי אמסלם - שחולשים על התארגנויות מקומיות של פעילים וצירפו אלפי מתפקדים חדשים.

דודי אמסלם. עומר מירון
מברוני הפוקדים בליכוד. אמסלם/עומר מירון

לפי ההערכה, ביטן פקד בין 4,000 ל-5,000 מתפקדים חדשים בשנתיים האחרונות, שמתווספים לסניף העיקרי שממנו הוא שואב את כוחו - סניף ראשון לציון, שהוא כיום הסניף השני בגודלו בארץ ומונה כ-5,000 מתפקדים. גם אמסלם - שחולש על מחוז ירושלים, הכולל את הסניף הגדול ביותר בכל הארץ ומונה למעלה מ-7,000 מתפקדים - נחשב מברוני הפוקדים בליכוד. ראשי ערים מסוימים - כמו ראש עיריית נצרת רונן פלוט שחולש על מפקד של כאלף בני אדם, וראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל שיש לו כ-1,500 מתפקדים - נחשבים גם הם לפוקדים בעלייה.

ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי וראש העיר נתיבות יחיאל זוהר חולשים גם הם על למעלה מאלף בני אדם. סימני שאלה רבים אופפים את המפקד של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שמנהל בשנתיים האחרונות האחרונה מסע התפקדות אינטנסיבי, אך ההערכות בליכוד לגבי גודלו של המפקד משתנות, ונעות בין כמה מאות בודדות בלבד, דרך 2,000 או 3,000 מתפקדים ומגיעות עד 7,000.

נהגי המוניות, האופנוענים, החשישניקים, האבות הגרושים, הגאים - מאות כל אחת

מלבד קבוצות הכוח הגדולות, יש בליכוד עוד כמה קבוצות מגוונות וססגוניות שהתאגדו בשנים האחרונות והתפקדו למפלגה. בשנים 2008 ו-2009, בעקבות גזירות קשות של האוצר על העלאת תעריפי ביטוח לרוכבי אופנועים, החליטו ראשי המחאה של האופנוענים לקרוא להתפקדות המונית לליכוד כדי להגיע לקובעי המדיניות. לפי ההערכה, כמעט 3,000 איש התפקדו בעקבות הקריאה, ומי שנחלץ לעזרתם היה ח"כ כרמל שאמה, שהיה אז יו"ר ועדת הכלכלה. המאמץ נשא פרי בשנת 2012, כשהוכרז על ירידה דרמטית במחירי הביטוח. כיום, נותרו במפלגה רק כמה מאות מתפקדים מהקבוצה, לפי ההערכה.

גם לאיגוד נהגי המוניות יש ייצוג של בין 500 ל-1,000 מתפקדים, ומיוחסת להם ההצלחה במניעת הכניסה של כלי רכב שיתופיים לתחבורה הציבורית. ארגון א' זה אבא, שמייצג אבות גרושים וקידם את המהלך השנוי במחלוקת של ביטול חזקת הגיל הרך, פקד גם הוא לפי ההערכה כמה מאות מתפקדים. בנוסף, בשנה האחרונה הובילו תומכי לגליזציה של קנאביס מהלך של התפקדות מרוכזת כדי לסייע לחברי כנסת שמקדמים את האג'נדה וללחוץ על המתנגדים השמרנים, ובראשם השר לביטחון פנים גלעד ארדן. לפי ההערכה מדובר בעשרות מתפקדים בלבד.

ח"כ אמיר אוחנה, חתונת יולי אדלשטיין.  יוני 2016. ראובן קסטרו
אלף מתפקדים ב"גאווה בליכוד". ח"כ אוחנה/ראובן קסטרו

אחד הכוחות שצומחים בליכוד כעת הוא קבוצת "גאווה בליכוד" שהוקמה בשנת 2011 על ידי ח"כ אמיר אוחנה כדי לשים סוף למונופול של השמאל בנושא זכויות קהילת הלהט"ב. אוחנה פקד בשנתיים האחרונות עוד מאות מתפקדים, ולפי ההערכה הקבוצה מונה כיום כאלף איש.

עם זאת, בכירים בליכוד אומרים שכוחן של כל הקבוצות אלה - שמוערכות בעד אלף בני אדם - בטל בשישים לאור העובדה שרוב הבוחרים בבחירות המקדימות הם בוחרים חופשיים שאינם נאמנים למועמד כזה או אחר או לרשימות מומלצים, וכי ככלל, הכוח שמיוחס להצבעה המאורגנת מופרז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully