וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו התגאה בהישג מדיני - אך נשיא קייפ ורדה מכחיש: "לא סיכמנו דבר"

9.8.2017 / 17:24

אחרי שראש הממשלה התהדר ב"פעילות מדינית אינטנסיבית", שהובילה להחלטת המדינה במערב אפריקה שלא להצביע נגד ישראל באו"ם - ארמון הנשיאות במדינה מכחיש שינוי מדיניות: "הסמכות לכך כלל לא נתונה בידי הנשיא"

צילום: פייסבוק

שבוע לאחר שראש הממשלה בישר בהתרגשות על הודעתה של קייפ ורדה שתפסיק להצביע נגד ישראל באו"ם, במדינת האיים ממערב אפריקה מצננים את ההתלהבות. בהודעה שפרסם ארמון הנשיאות בפראיה, התנער הנשיא ז'ורז'ה קרלוש פונסקה מהדיווחים בדבר שינוי מדיניות והבהיר כי לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על שינוי במדיניות ההצבעה באו"ם של ארצו.

פונסקה הדגיש כי לפי החוקה של קייפ ורדה, הממשלה ולא הנשיא היא המחזיקה בסמכות לשנות את מדיניות החוץ. הנשיא הכחיש דיווח בעיתונות המקומית, שפירש את העובדה שחשבון הטוויטר של הנשיא צייץ מחדש ציוץ של נתניהו בנושא, כאישור לדיווחים על השינוי במדיניות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ניו יורק. 22 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
התמיכה תחכה. נתניהו באו"ם/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
נשיא קייפ ורדה ז'ורז'ה קרלוש פונסקה. אי-פי, AP
נשיא קייפ ורדה ז'ורז'ה קרלוש פונסקה/AP, אי-פי

בשבוע שעבר הודיעה לשכת ראש הממשלה כי "קייפ ורדה הודיעה כי מעתה לא תצביע נגד ישראל באו"ם". לפי ההודעה, שהתבססה ככל הנראה על דיווחים בתקשורת המקומית בקייפ ורדה, הנשיא פונסקה הורה לשגרירו באו"ם לא להצביע נגד ישראל בעקבות פגישה של נתניהו לפני חודשיים במונרוביה בירת ליבריה, בשולי ועידת ecowas, הארגון הכלכלי המשותף למדינות מערב אפריקה.

נתניהו בירך על ההחלטה בטוויטר ובפייסבוק ואמר כי "זו תוצאה של פעילות מדינית אינטנסיבית של ישראל באפריקה", והוא חזר על הברכות גם לעיני המצלמות בישיבת הממשלה ביום ראשון השבוע.

אתמול פירסם ארמון הנשיאות הבהרה בה הדגיש כי בפגישתו עם נתניהו בוועידת אקוואס נידונו נושאים רבים הקשורים לשיתוף פעולה בין שתי המדינות, כגון חקלאות, אנרגיה, ביטחון, חדשנות, תיירות, ואקולוגיה אך "היבטים ספציפיים של מדיניות חוץ, כמו סדרי ההצבעה והמנגנונים בפורומים הבינלאומיים השונים, לא עלו ולא נידונו" - שכן הם כרוכים בתיאום עם הממשלה, האחראית על מדיניות חוץ. הנשיא הדגיש כי מדיניות החוץ שהוגדרה על ידי הממשלה נותנת עדיפות ליחסים עם מדיניות שונות בעולם, בהן גם ישראל.

נתניהו נפגש עם מנהיגים ממדינות באפריקה בשולי העצרת הכללית של האו"פ, 22 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם מנהיגים ממדינות אפריקה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
נציגי קייפ ורדה, חוף השנהב וגמביה בוועידת ECOWAS, מונרוביה, 3 ביוני 2017. ECOWAS, אתר רשמי
ועידת אוקווס/אתר רשמי, ECOWAS

גורם במשרד החוץ אמר בתגובה להבהרה כי לפני כמה חודשים התקבל מסר מבכיר בקייפ ורדה על החלטה שלא להצביע נגד ישראל בארגונים בינ"ל, והמסר דווח ע"י שגריר ישראל בסנגל, החולש גם על מדינות נוספות באזור, ואושש על ידי פרסומים מקומיים בקייפ ורדה. לדבריו, "ישנו לחץ ערבי משמעותי נגד היוזמות הישראליות להידוק הקשרים עם אפריקה, ואנחנו מניחים שהודעת הנשיאות של קייפ ורדה הינה תוצר של לחץ זה".

כבר ב-2003, הנשיא הקודם של רפובליקת קייפ ורדה, פדרו פירס, הנחה את משרד החוץ של ארצו לתמוך בישראל בכל ההצבעות באו"ם, ובשנים האחרונות היא נוהגת לתמוך או להימנע בהחלטות הנוגעות לישראל בהמשך למדיניות זו. מדינת האיים האפריקנית שומרת זה שנים על יחס ידידותי לישראל, בין היתר בשל הקשר היהודי - יהודים פורטוגזים הגיעו לקייפ-ורדה כבר במאה ה-15, ונחשבים למי שתרמו תרומה משמעותית לכינונה של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully