וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנצלים את משבר הר הבית: חברון עלולה להפוך למוקד בעירה נוסף

26.7.2017 / 7:56

עבור מערכת הביטחון, כניסתם הלא חוקית של מתנחלים לבית המכפלה יכולה להקשות על הרגעת השטח לאחר שבועיים מתוחים במיוחד. שרים קראו לנתניהו ולליברמן למנוע פינוי: "זאת התפתחות משמחת, אין בימים אלו תשובה ציונית הולמת מזו". האזור הוכרז כשטח צבאי סגור

צילום: יותם רונן

15 המשפחות שפלשו אתמול (שלישי) לבית המכפלה בחברון, חמש שנים לאחר פינויו, תכננו זאת בשבועות האחרונים, לאחר שוועדת העררים של הפרקליטות הצבאית ביהודה ושומרון קבעה כי תיק הבעלות על המבנה יישלח לבחינה מחודשת בוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי. נוכח המתיחות המדינית והביטחונית בשבועיים האחרונים, סביב משבר הר הבית, כניסתן התעכבה – עד לשלב זה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את שר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנות הלילה (רביעי) את המשפחות מבית המכפלה. הבוקר הוציא מפקד חטיבת חברון צו שטח צבאי סגור על בית המכפלה, כדי למנוע כניסה של מתנחלים נוספים למקום.

מבחינת מערכת הביטחון, כמה שעות לאחר כניסתם של המתנחלים, מרביתם תושבי חברון, למבנה הסמוך למערת המכפלה – מעבר לכך שהיא אינה חוקית – מהווה אירוע נוסף, שעלול להוות מכשול להרגעת השטח. יתרה מכך, אי אפשר שלא להעריך כי עיתוי הכניסה נועד לנצל את חולשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר ה"התקפלות" בהחלטה על הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה בירושלים, כפי שהיא נתפסת בעיני רבים בציבור.

עוד בוואלה! NEWS:
עקב הפיגוע בחלמיש: בצה"ל מנסים להדק האבטחה סביב בתים סמוכי גדר
בעקבות ההסלמה במהומות: 30 תצפיתניות יסייעו בחמ"לים ביהודה ושומרון
עסקת המגנומטרים: כשמדינת ישראל התקפלה בפני האלימות

מתבצרים בבית המכפלה שבחברון. 25 ביולי 2017. ציפי שליסל - TPS, תצפית TPS
נערכו לשהייה של כמה ימים. המתנחלים בבית המכפלה/תצפית TPS, ציפי שליסל - TPS
מתבצרים בבית המכפלה שבחברון. 25 ביולי 2017. ציפי שליסל - TPS, תצפית TPS
"השערורייה הייתה צריכה להיפסק מזמן". המתנחלים בבית המכפלה/תצפית TPS, ציפי שליסל - TPS

המשפחות פונו מבית המכפלה בשנת 2012, חרף טענותיהם כי הבית נרכש כדין. המבנה נאטם, אולם בעיר בהלחמת הדלתות והחלונות באופן שניתן לפרוץ אותו יחסית בקלות ובמהירות. הכניסה הנוכחית התבצעה בחשאי, לאחר שהמשפחות התארגנו עם ציוד מינימלי לשהייה של כמה ימים. אחד מהם דאג לפרוץ את אחד מהפתחים, והמשפחות נכנסו למבנה ונעלו את עצמן בפנים.

ככל הנראה, להשקפתם של המתנחלים, לנתניהו יהיה קשה להורות על פינוי, שייתפס אצל חלק מתומכיו כנקודת חולשה נוספת. שרים וחברי כנסת מהליכוד ומהבית היהודי, בהם זאב אלקין, יריב לוין ואורי אריאל, מיהרו להביע תמיכה במשפחות, וקראו לנתניהו ולשר הביטחון לאפשר להן להישאר במקום.

"השערורייה בה יהודים רוכשים בתים כדין ונאסרת עליהם הכניסה אליהם צריכה הייתה להיפסק מזמן", טען שר התיירות לוין. "יש לאפשר למתיישבים להישאר בבתים ולעצור אחת ולתמיד את האפליה ואת הפגיעה בזכויותיהם". שר החקלאות אריאל כינה זאת "התפתחות חשובה ומשמחת", והוסיף: "אין בימים אלו תשובה ציונית הולמת מזו".

כוחות צה"ל ערוכים סביב בית המכפלה שבחברון. 25 ביולי 2017. TPS, תצפית TPS
ככל הנראה יפונו. כוחות צה"ל סביב בית המכפלה/תצפית TPS, TPS

כפי שבנושא המגנומטרים השב"כ וצה"ל היו על תקן "המבוגר האחראי" ודגלו בהרחבת מרקם החיים, כדי להוציא כמה שיותר פלסטינים ממעגל האלימות, גם כאן המהלך של המתנחלים נתפס כאירוע שלא יכול לתרום בשום צורה להרגעת השטח. במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של עימותים סביב בית המכפלה.

במקביל, הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, במשרד הביטחון וכן במנהל האזרחי בוחנים את הסוגיה. מבחינה חוקית, אי אפשר לאפשר את הפלישה ולהשאיר את המתנחלים במקום, ובימים הקרובים – במידה ולא יתפנו בעצמם – הם ככל הנראה יפונו על ידי המשטרה. עם זאת, נבחנות דרכי פעולה שיביאו לפתרון המשבר, ללא הצתת השטח.


(עדכון ראשון: 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully