וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומצה מסוכנת דלפה ממפעל באזור ים המלח; זיהום כבד בנחל אשלים

הכביש נחסם באזור שבין מפעלי ים המלח ועין תמר, זאת בעקבת קריסת דופן מאגר חומצה ממפעל רותם אמפרט ודליפת מים מזוהמים לנחל שבמדבר יהודה. מטיילים התבקשו שלא להגיע למקום עד להודעה חדשה: "כל מגע עם המים מסוכן"

צלמים זמניים מורשים

כמאה אלף מטרים מעוקבים של מים חומציים דלפו היום (שישי) ממאגר חומצה לנחל אשלים שבשמורת מדבר יהודה. בעקבות הדליפה, נחסם לתנועה כביש 90 באזור שבין מפעלי ים המלח לעין תמר ונפתח לאחר כשלוש שעות. אנשי רשות הטבע והגנים פעלו במקום לחסימת המשך הזרימה ואף מנעו ממטיילים להתקרב לאזור. לא דווח על נפגעים.

דליפת החומצה החלה בעקבות קריסת דופן מאגר מים, ששטחו 20-30 דונמים, במפעל רותם אמפרט. כתוצאה מקריסת דופן המאגר, החלה זרימת מים המכילים שפכים חומציים לנחל אשלים ולכביש 90. מרשות הטבע והגנים נמסר כי הציבור מתבקש לא להגיע לנחל אשלים ולמסלולים בקרבתו עד להודעה חדשה.

עוד בוואלה! NEWS
פלסטיני שהתגורר בישראל חצה את הגבול לעזה – ונתפס על ידי חמאס
פעם חמישית תוך שבוע: זליגת ירי בצפון הגולן; צה"ל הגיב בירי
הערכה: חיים בן ה-13 איבד את דרכו – ונדרס למוות בדרך לאוטובוס

מים חומציים דלפו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
דליפת המים בנחל אשלים, היום/רשות הטבע והגנים, בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים
מאגר החומצה שדלף באזור ים המלח. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
המאגר הדולף/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים

בניסיון למזער את הפגיעה בטבע, הוזרמו מים מתוקים לנחל אשלים שאמורים להוריד את רמת החומציות בנחל. פקחי רשות הטבע והגנים מסיירים במקומות של ריכוזי בעלי חיים, במטרה למנוע מהם להגיע לקרבת המים המסוכנים.

בעקבות האירוע דרש המשרד להגנת הסביבה ממפעל רותם דשנים שלא להזרים שפכים נוספים למאגרי מים דומים לזה שממנו אירעה הדליפה. זאת, עד שהמשרד "ישתכנע שאירוע כזה לא יישנה". עוד נמסר כי יינקטו אמצעי האכיפה הדרושים בעקבות הדליפה החמורה ויידרש שיקומו המידי של המפגע.

מים חומציים דלפו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נחל אשלים, היום/רשות הטבע והגנים, בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים

"מדובר במים חומציים שדלפו מהמפעל ופוגעים בכל דבר שחי וגם בצומח", הסביר גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים. "בעלי חיים באזור עלולים לשתות מהם. מדובר גם בנזק ארוך טווח שידרוש שיקום ארוך, שכן אלו מים שנשארים בקרקע ומחלחלים, ועלולים להשפיע גם על אזורים אחרים".

עוד מסר גבאי: "בשלב זה אנו פועלים בשטח ובכלל בשיתוף הגורמים האחרים שמעורבים כדי למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע, והכי חשוב למנוע פגיעה במטיילים, שכן כל מגע עם המים מסוכן עבורם. לאור כך, אנו מבקשים מציבור המטיילים לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה, גם כדי לשמור על בריאותם וגם כדי לאפשר לנו לטפל בשטח. בשלב זה אנו מעריכים כי השטח שנפגע בנחל הוא יותר מעשרה קילומטרים".

מים חומציים דלפו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. חטיבת דובר המשטרה
צוותי המשטרה באזור נחל אשלים, היום/חטיבת דובר המשטרה

בדצמבר 2014 דלפו אלפי מטרים מעוקבים של נפט גולמי מצינור באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת. בעקבות הדליפה נסגר לתנועה כביש הערבה, ואילו תושבי עקבה שבירדן נקראו להסתגר בבתיהם מחשש לשאיפת אדי הנפט הרעילים.

זמן קצר לאחר שהתגלתה הדליפה, השיגו עליה שליטה כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום, והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. עם זאת, כמה מזרמי הנפט הגיעו לשמורת עברונה, מהשמורות החשובות בערבה. עבודות שאיבת הנפט מן מהקרקע נמשכו חודשים לאחר הדליפה.

כבר בשעות הראשונות שאחרי הדליפה הגדירו במשרד להגנת הסביבה את האירוע כ"אחד האירועים הסביבתיים הגדולים בתולדות המדינה". "מדובר במיליוני ליטרים של דלק גולמי שהוא מסוכן גם לבעלי החיים וגם לשמורה עצמה", אמר אז מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. כמה שבועות אחרי הדליפה אישרה הממשלה תכנית מיוחדת לשיקום שמורת עברונה מהנזקים, ולשם כך הועברו 17 מיליון שקלים.

(עדכון ראשון: 17:25)

מים חומציים דלפו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. חטיבת דובר המשטרה
כוחות המשטרה בנחל אשלים/חטיבת דובר המשטרה
דליפת חומצה בנחל אשלים שבאזור ים המלח. 30 ביוני 2017. רשות הטבע והגנים
האזור המזוהם בנחל אשלים/רשות הטבע והגנים
דליפת חומצה בנחל אשלים שבאזור ים המלח. 30 ביוני 2017. חטיבת דובר המשטרה
כוחות המשטרה בנחל אשלים/חטיבת דובר המשטרה
נקודת הפריצה של החומצה ממפעל רותם אמפרט. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
אזור הדליפה/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully