וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידמן: לא נתפס שארגונים יהודיים מאיימים להסיר תמיכה בישראל

28.6.2017 / 0:58

בהתייחסות ראשונה למשבר עם יהדות ארצות הברית לאחר הקפאת מתווה הכותל אמר פרידמן כי הוא "מבין את מקור התסכול והכעס". בעוד נציגי הקהילות מאיימים בהפסקת ביקורים ותרומות לישראל, הבהיר השגריר: "אין שאלה של ניצחון – אלא של דו קיום"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן מתח אתמול (שלישי) ביקורת מרומזת על התנהלות התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית לאחר הקפאת מתווה הכותל ואישור חוק הגיור. "אתמול שמעתי משהו שלא חשבתי שאשמע בחיים שלי, שמעתי ארגון יהודי גדול אומר שהוא צריך לשקול מחדש את תמיכתו בישראל. עד אתמול – מעולם לא חשבתי שזה אפשרי", אמר פרידמן בנאום באירוע של ארגון "בני ברית" בירושלים. זאת, ברקע הביקורת הקשה שנמתחה בימים האחרונים על ממשלת ישראל בקרב ארגונים קהילתיים והתנועות הרפורמית והקונסרבטיביות.

פרידמן אמר כי הוא מבין את "מקור התסכול והכעס", אך הדגיש כי "עלינו לעשות יותר. יש מספיק מקום לחילופי האשמות בנושאי הכותל או גיור, יש כל כך הרבה נושאים שמבדילים בינינו, אבל אנחנו יכולים רק לפתור אותם על ידי הבנה הדדית וכבוד". לדבריו, "עלינו לחזור לעקרונות הבסיסיים של האחדות היהודית. אין כאן שאלה של ניצחון, אלא של הבנה ודו קיום".

פרידמן, שמיעט להתבטא בפומבי מאז נכנס לתפקידו בחודש שעבר, התייחס בקצרה גם להתבטאות העבר שהעיבה על מינויו לתפקיד, כאשר אמר שארגון "ג'יי סטריט" "יותר גרוע מקאפו". לדבריו, "כמי שעקב אחרי מינויי לתפקיד, אני אשם כמו כל אחד אחר שנכנסתי לשסע המפלגתי שקורע את הקהילות בארצות הברית ובישראל - אבל זה חייב להיפסק. אני מתחייב להתייחס לכל יהודי בכבוד לא משנה מאיזה זרם או עמדה פוליטית. עלינו לעבור דף".

עוד בוואלה! NEWS:
רוב השרים לא ידעו על הקפאת מתווה הכותל: "פגיעה בעבודת הממשלה"
הממשלה אישרה – והתחרטה: מה עומד מאחורי הקפאת מתווה הכותל?
הישג לחרדים: חוק הגיור אושר בוועדת שרים לחקיקה; מתווה הכותל הוקפא

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן. מתי שטרן, שגרירות ארה"ב, מערכת וואלה! NEWS
"יש מספיק מקום לחילופי האשמות". פרידמן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מתי שטרן, שגרירות ארה"ב

דבריו של פרידמן מגיעים על רקע משבר עמוק עם יהדות ארצות הברית, שחלקים גדולים ממנה הגיבו בזעם להחלטת הממשלה ביום ראשון האחרון לקדם את חוק הגיור ולהקפיא את מתווה הכותל – בזמן שמרבית מנהיגי הקהילות ביקרו בישראל לרגל המושב התקופתי של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. בתגובה להחלטה, ביטל חבר הנאמנים אתמול את ארוחת הערב החגיגית שתוכננה לו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והקדיש את שלושת ימי הכינוס שלו לדיוני חירום ופגישות עם שרים וח"כים בנושא.

נתניהו נפגש ביום שני בערב עם ראשי הפדרציות היהודיות הגדולות משיקגו, ניו יורק וקליבלנד, אך לדברי גורמים המעורים בתוכן הפגישה, לא הצליח במהלכה להפיג את הזעם. הבכירים היהודים הבהירו לנתניהו כי "המשבר אינו רגעי, אלא כאן כדי להישאר". יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, אמר היום בכנסת כי בימים האחרונים מתקבלים מסרים בפדרציות לפיהם ישנם קולות שקוראים להפסיק ביקורים ותרומות לישראל בתגובה להתפתחויות האחרונות. ראשי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, קיימו היום שתי פגישות עם ראשי הפדרציות ומנהיגי התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות, ודנו עמם בשינויים בחוק הגיור בניסיון לפתור את המשבר.

פרידמן הודה כי שינה את נאומו בעקבות אירועי הימים האחרונים, והחליט להקדישו לנושאים של אחדות ושנאת חינם במקום לדבר על היחסים בין ישראל וארצות הברית. "אני לא מדבר כשגריר בישראל, אלא כיהודי וכבן של רב שהקדיש את חייו לאחדות יהודית", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נתן שרנסקי בכנסת 27 ביוני 2017. ניב אהרונסון
"ישנם קולות הקוראים להסיר את התמיכה בישראל". שרנסקי, אתמול/ניב אהרונסון

בהתייחס לממשל האמריקני החדש הוא הדגיש כי "הנשיא מאוד פרו ישראלי. הביקור שלו בישראל היה הביקור הראשון שלו מעבר לים, הוא הנשיא הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שהלך לכותל. יש לנו חבורה של אנשים שתומכים בישראל בצורה חסרת תקדים - אני יכול להתחייב שיש אנשים בממשל שהלב שלהם במקום הנכון". על מאמציו של דונלד טראמפ להניע את תהליך השלום אמר: "אנחנו רק בימים הראשונים של הממשלה, ואנחנו עובדים מאוד קשה על תהליך השלום. אלה שמדברים לא יודעים ואלה שלא יודעים מדברים. אני יודע, לכן לא אדבר".

עוד סיפר השגריר האמריקני כי ביקר היום ברמת הגולן וצפה על הגבול הסורי, יחד עם יועצו של הנשיא בנושאי סייבר וביטחון המולדת המבקר בישראל בימים אלה. "יש לנו מספיק אויבים – כשמסתכלים שם על הגבול, רואים את ארגון דאעש, את המשטר סורי, 20-30 קבוצות מורדים שונות. הם שונאים אחד את השני אבל אם יש דבר שהם מסכימים עליו זה שהם שונאים אותנו". לדבריו, "אנחנו יכולים להתאחד על ידי אויבים משותפים, אבל זה לא מספיק. עלינו להתאחד מאחורי הנס של מדינת ישראל והערכים המשותפים. אין לי ספק שנביס את אויבנו, השאלה היא אם אנחנו יכולים לשרוד את עצמנו".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully