וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר שוברים שתיקה נחקר במשטרה על עדותו: "חקירה פוליטית"

23.6.2017 / 15:22

דין יששכרוף, שתועד מתאר כיצד הכה פלסטיני בעת שירותו הצבאי, זומן למשטרת חברון לאחר ששרת המשפטים דרשה לחקור אותו. שוברים שתיקה: "שקד לא באמת רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה של הכיבוש". הפרקליטות: "ההחלטה גובשה לפני פניית משרד המשפטים"

צלמים זמניים מורשים

דובר ארגון "שוברים שתיקה" דין יששכרוף נחקר אתמול (חמישי) במשטרה, לאחר שסיפר כי הכה פלסטיני במהלך שירותו הצבאי. בעקבות פרסום סרטון שבו תיאר יששכרוף את המקרה, לפני כחודש, דרשה בין היתר שרת המשפטים איילת שקד כי הוא ייחקר – ולפני מספר ימים הוא זומן לחקירה במשטרת חברון.

במהלך החקירה, שארכה כשעה וחצי, נשאל יששכרוף על המקרה, והוצג בפניו הסרטון שצולם במהלך דבריו בסיור בחברון. עורכת דינו גבי לסקי מסרה כי הוא עמד מאחורי הדברים ואף הציג את עדותו המלאה. לדבריה, לא ברור אם הוא ייקרא לחקירה נוספת – "אך אם כן, ברור שהוא הראשון מבין שורה ארוכה של חיילים ומפקדים שצריכים להיחקר ומעליהם בראש ובראשנה קובעי המדיניות ששלחו את החיילים לבצע פעולות שיטור כנגד אוכלוסייה נכבשת".

דובר שוברים שתיקה דין יששכרוף במהלך שירותו הצבאי. פייסבוק, צילום מסך
"נשלח לבצע את הפעולות על ידי מפקדיו". יששכרוף בעת שירותו הצבאי/צילום מסך, פייסבוק

בסרטון תועד יששכרוף מספר: "כמפקד מחלקה וקצין בנח"ל. ביום שישי אחד כמו בכל ימי שישי שהיו שם זריקות אבנים הייתה לנו 'הצלחה מבצעית' – תפסנו זורק אבנים שלא היה ילד. אותו זורק אבנים לא נתן לנו לאזוק אותו. כלוחם, לא ידעתי מה לעשות עם מישהו שמתנגד אלינו בצורה לא אלימה. הוא ישב שם וחיבק את הידיים והמ"פ שלי אמר לי 'יששכרוף, בוא לפה, תאזוק את הפלסטיני'.

"לא ידעתי מה לעשות, המ"פ מסתכל עליי, החיילים שלי מסתכלים עליי, ואני עומד שם וחושב מה אני עושה עם בן אדם שלא בא לדקור אותי. קפצתי אליו ובאתי לאיים עליו, אבל הוא לא מדבר עברית ואני לא דיברתי ערבית, אז תפסתי לו בעורף והתחלתי לתת לו ברכיות בפנים ובחזה עד שהוא היה מדמם ומעולף מול החיילים שלי ומול המפקד שלי ואז גררנו אותו משם כשהוא היה מסוחרר ושמנו אותו במוצב".

שרת המשפטים אילת שקד, ישיבת ממשלה, 22 בינואר 2017. פול צלמים
צילום: אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
שוברים שתיקה: "לא באמת אכפת לה מהפלסטינים". השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, פול צלמים צילום: אלכס קולומויסקי

לסקי האשימה כי בשל העובדה שיששכרוף כבר דיבר בעבר על המקרה בבמות פומביות שונות וזומן רק לאחר הדרישה של השרה שקד, "אין מנוס מלחשוב שמדובר בחקירה פוליטית": "זהו שימוש פוליטי במערכת המשפט לקידום אינטרסים של שרת המשפטים. מרשי נשלח לבצע את הפעולות הללו, ואם רק הוא ייחקר במקרה המדובר עומדת לו טענת ההגנה מן הצדק - כיוון שהוא נשלח לבצע פעולות אלו על ידי מפקדיו וקובעי המדיניות השולחים את החיילים לפעולות שיטור בשם הכיבוש".

משוברים שתיקה נמסר בתגובה: "אנחנו קוראים לאיילת שקד לא להסתפק בחקירת פעיל אחד של שוברים שתיקה, אלא לחקור גם את מאות הלוחמים והלוחמות ששברו שתיקה בפנים גלויות, כדי שנספר מה עשינו בשטחים ועל האלימות היומיומית שמופעלת כלפי פלסטינים".

"שרת המשפטים לא באמת רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה של הכיבוש שתחשוף את האלימות והעוול שבו. לשקד לא באמת אכפת מפלסטינים, מצדק או ממוסר, וכל רצונה הוא לפגוע בשוברים שתיקה ובדרך להפוך את משרד המשפטים והפרקליטות לכלי רדיפה פוליטית. שבירת השתיקה שלנו נעשית מתוך נקיטת עמדה מוסרית ולקיחת אחריות אישית על המעשים שלנו בשטחים. כל הניסיונות של הממשלה להשתיק אותנו עד כה נכשלו, וגם חקירות לא מרתיעות אותנו. יש רק דרך אחת לסתום לנו את הפה - והיא לסיים את הכיבוש".

הפרקליטות: "ההחלטה גובשה לפני פניית משרד המשפטים"

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הפרקליטות גיבשה את עמדתה, לפיה יש לפתוח בחקירה נגד יששכרוף בעקבות פניית הפרקליט הצבאי הראשי. לאחר גיבוש העמדה על ידי המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, ותוך עריכת בירורים מקדמיים נוספים, הגיעו מספר פניות נוספות בנושא אל היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, ובין היתר פנייה משרת המשפטים. כל פרסום אחר בעניין זה הינו מופרך וחסר יסוד".

בדובר צה"ל הבהירו כי ההחלטה על פתיחת החקירה לא הייתה בסמכות הפצ"ר. "בפרקליטות הצבאית התקבלה תלונה בנוגע לסרטון אותו פרסם מר ישככרוף. מכיוון שמדובר בתלונה הנוגעת לאזרח, שאינו נתון לתחולת חוק השיפוט הצבאי, התלונה הועברה כפי שהתקבלה לבחינת פרקליטות המדינה, לשיקול דעתה כגורם המוסמך לטפל בה".

השרה שקד מסרה בתגובה: "או שמדובר בשקרן שמוציא את דיבתו של צה"ל, או שמדובר במקרה אלימות שצריך להיחקר. המדינה ביקשה בעבר ותמשיך להתעקש לקבל לידיה את העדויות המגיעות לארגון על מנת לרדת לחקר האמת. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם ותקריות של אלימות נחקרות ומטופלות".


(עדכון ראשון: 12:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully