וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לאחר החלטת הקבינט: החלה הגבלת אספקת החשמל לעזה

19.6.2017 / 15:09

חברת החשמל החלה בצמצום באספקת החשמל, כך שהיקף האספקה יושווה לגובה ההתחייבות הכספית שאליה הסכימה הרשות. ארגוני זכויות אדם הזהירו מפני משבר הומניטרי, וגורמים ביטחוניים התריעו מפני הידרדרות ביטחונית

צילום: רויטרס

חברת החשמל החלה הבוקר (שני) בצמצום אספקת החשמל לרצועת עזה, בהתאם להנחיית הממשלה בנושא. האספקה תוגבל בכל יום בשני קווי חשמל מתוך העשרה העוברים לרצועה, עד להגבלת כל הקווים כך שהיקף אספקת החשמל יושווה לגובה ההתחייבות הכספית שאליה הסכימה הרשות הפלסטינית.

ביום ראשון בשבוע שעבר החליט הקבינט המדיני-ביטחוני לצמצם את אספקת החשמל, בעקבות החלטת הרשות לקצץ את המימון לשם כך. עלות צריכת החשמל ברצועת עזה מסתכמת ב-40 מיליון שקלים בחודש, אולם הרשות הפלסטינית העבירה מכתב רשמי שבו היא מציינת כי היא מעוניינת להעביר מדי חודש 30-25 מיליון שקלים בלבד.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר חמאס: "לא ניזום מלחמה, אבל המשך המצור על עזה מסוכן"
חמאס מזהיר את ישראל: הפסקת החשמל לרצועה - מסוכנת והרסנית
עשור לשליטת חמאס בעזה: משבר החשמל – פתח נוסף לגריפת רווח פוליטי

נשים מבשלות לאור נרות במהלך הפסקת החשמל ברצועת עזה. רויטרס
פחות מארבע שעות ביממה. נשים מבשלות לאור נרות במהלך הפסקת חשמל בעזה/רויטרס

ביום חמישי האחרון כינה שר הביטחון אביגדור ליברמן את משבר החשמל בעזה "משבר פלסטיני מלאכותי", ואמר כי ישראל אינה צד בעניין. "חמאס והרשות הפלסטינית הן שצריכות לשלם על החשמל. ישלמו – יקבלו; לא ישלמו – לא יקבלו", אמר ליברמן בריאיון לאתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, "אנחנו ספק חשמל, ואנחנו בהחלט מוכנים לספק אותו".

ליברמן האשים את חמאס בניסיון "להסיט את הזעם" של תושבי הרצועה לעבר ישראל. "חמאס מנסה להיפטר מהכשלונות ולכוון אותם לעבר ישראל – ההפך הוא הנכון. אנחנו מוכנים לבנות אזורי תעשייה, מתקני התפלה ותחנות חשמל, אבל התנאי הבסיסי לכך הוא פירוז. לא יכול להיות שמאה מיליון שקל נגבים מתושבי עזה והם לא נהנים אפילו משקל אחד מאותם מסים".

עוד באותו נושא

"זה אסון, אי אפשר לחיות כך": חשש בעזה מהסלמה בשל משבר החשמל

לכתבה המלאה
תמונות סטילס של אביגדור ליברמן וואלה טוק יעקב אילון 27.4.17. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"משבר פלסטיני מלאכותי". ליברמן/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי לישראל אין עניין בהסלמה ברצועת עזה, בעקבות החלטת הקבינט ואיום חמאס מפני "פיצוץ" בעקבות המהלך "המסוכן", לטענתו. "נושא החשמל בעזה הוא נושא לוויכוח בין הרשות הפלסטינית לחמאס", אמר נתניהו. "יש לנו עניין בביטחון והמדיניות שלנו בנושא ביטחון ברורה ולא תשתנה".

גורמים במערכת הביטחון העריכו לאחרונה כי הפחתת החשמל במהלך חג הרמדאן עלולה להוביל להידרדרות ביטחונית ברצועה. לדברי הגורמים, מצוקת הרחוב הפלסטיני, שעד כה קיבל בממוצע ארבע שעות חשמל ביום – רובו ככולו מישראל – עשויה להידרדר למחאה אלימה וההשלכות עלולות להתבטא בפעילות נגד ישראל.

פעילי חמאס במעבר גבול רפיח בצד הפלסטיני ברצועת עזה, אפריל 2016. AP
מתיחות ביטחונית. פעילי חמאס באזור רפיח/AP

ארגוני זכויות אדם בישראל התריעו גם הם כי המצב עלול להסלים בעקבות הרעת התנאים. במכתב ששלח ארגון "גישה" לשר ליברמן נכתב: "אם תצמצם ישראל את אספקת החשמל לעזה, תגרום לאסון הומניטרי ודאי ברצועה. למדינת ישראל אחריות כלפי תושבי הרצועה הן מכוח המשפט הפנימי והן מכוח המשפט הבינלאומי. משכך, עליה לחתור למציאת פתרון אשר יאפשר הספקת נפח חשמל שיבטיח לתושבים קיום חיים ראויים".

בארגון "רופאים לזכויות אדם" התייחסו לסוגיה ואמרו כי "הפגיעה בחולי הסיסטיק פיברוזיס והסרטן מחייבת פעולה מידית מצדה של ישראל, הנושאת באחריות מוסרית ומדינית לסגר על עזה. אי אפשר להמשיך לשחק במשחקים פוליטיים, ולתמרן בין אבו מאזן לחמאס, כשמלאי התרופות ברצועה הולך ומתרוקן וחולים משלמים את המחיר. על ישראל לפעול לאלתר לחידוש אספקת החשמל והתרופות למערכת הבריאות בעזה ולהפסקת ההתעללות בחולים שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully