וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הנציבות: רופא ששינה חוות דעת לטובת התביעה נשאר בתפקידו

28.5.2017 / 0:10

ד"ר קונסטנטין זייצב הוא הרופא ששינה חוות דעת רבות לטובת הפרקליטות, ועסק בין היתר גם בתיקי זדורוב וניסים חדאד השנויים במחלוקת. למרות זאת, ועל אף שבדוח נציבות הביקורת צוין כי על משרד הבריאות לבחון שינויי חוות דעת ללא נימוק - העסקתו של זייצב נמשכת כרגיל

עריכת וידאו:ניר חן
המכון לרפואה משפטית באבו כביר, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
טענות דומות לגבי ד"ר זייצב עלו בכמה מקרים. המכון לרפואה משפטית/ראובן קסטרו

בפרקליטות מתגאים בכך שבדוח נציבות הביקורת לא הוכח כי קיים קשר בעייתי בינה ובין המכון לרפואה משפטית, מלבד "ליקויים מקומיים שתוקנו", אולם מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי הדרך לתיקון אותם ליקויים עדיין ארוכה, או למעשה – עדיין לא החלה. כך למשל, אחת הבעיות המשמעותיות שעלו מהדוח שחיבר הנציב החדש, השופט בדימוס דוד רוזן, היא שינוי חוות דעת של המכון ללא הנמקה. מתברר כי במרבית המקרים מדובר באותו הרופא – ד"ר קונסטנטין זייצב. למרות שרוזן ציין בדוח כי יש לבדוק את הסוגייה, ממשרד הבריאות לא התקבלה תשובה עניינית בנוגע להמשך העסקתו של זייצב.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך נרשמה בתיקו של ג'אבר אבו קיידר. אבו קיידר הואשם בגרימת מוות ברשלנות לאחר שבמאי 2008 פגע ליד אצטדיון הכדורגל בערד בהולכת רגל כבת 70, שמתה מפצעיה תשעה ימים לאחר התאונה. הנאשם התעקש שהולכת הרגל התפרצה לכביש מימין לשמאל ולא חצתה במעבר החצייה מהכיוון ההפוך, כפי שהאשימו אותו החוקרים. חוות הדעת הראשונה קבעה כי הפגיעה הייתה משמאל, אולם לאחר חודש שינה זייצב את הנתונים, לכאלה שמשתלבים טוב יותר עם החקירה, וקבע כי הפגיעה הייתה מימין, מבלי לנמק את החלטתו.

עוד בוואלה! NEWS:
מקורבים לח"כ סלומינסקי: "לא יחקרו אותו שוב, מדובר בהליך פורמלי"
בניגוד לעמדת המשטרה: החשוד בהריגת אמו ברשלנות בפיצוץ בערד שוחרר
המשטרה חושדת: אשתו של אסי אבוטבול סייעה בהעלמת גופת עבריין

אמבולנס מפנה את הפצועים מפיגוע הירי בחברון לבית החולים שערי צדק בירושלים, 6 בנובמבר 2015. מד"א
הפתולוג קבע כי פגיעת הרכב הייתה מימין, באופן שהשתלב עם החקירה, מבלי לנמק את החלטתו/מד"א

במקרה אחר תיאר זייצב בחוות דעתו מידות מינימליות של להב סכין שפגעה בקורבן. בעדותו בבית המשפט הציג הפרקליט למומחה תמונת סכין שנמצאה בזירה, ואליה לא התייחס בחוות דעתו. רופא המכון השיב שלהערכתו הלהב שהוצג בתמונה קצר יותר מהלהב שבאמצעותו נדקר הקורבן, וכי הלהב שהוצג לו בתמונה לא יכול להתאים לכל פצעי הדקירה. לאחר עדותו, נפגש הפרקליט בתיק עם זייצב לצורך שאלות הבהרה, ובהמשך כתב רופא המכון חוות דעת משלימה שבה כתב: "לא ניתן לשלול אפשרות שלהב הסכין הנ"ל גרמה לפצעי הדקירה, הואיל ובהערכת אורך הלהב מבדיקת תעלות הדקירה בגופה יכולה להיווצר סטיה משמעותית".

חוות הדעת של רופאי המכון משמשות ראיה מרכזית בהליכים משפטיים, ועל בסיסן נחרץ פעמים רבות גורלם של נאשמים להרשעה או זיכוי. זייצב שימש גם כרופא הפתולוגי בתיקים של ניסים חדאד, שזוכה לאחרונה מאונס תינוק, בין היתר לאחר שההגנה חשפה כי חוות הדעת של המכון הפתולוגי שונתה כך שתתאים לתזת התביעה; וכן בתיק של רומן זדורוב, שהואשם ברצח תאיר ראדה.

התיק של חדאד לא נכלל בדוח הנציבות, משום שעדיין התנהל בעת כתיבתו. כאמור זייצב שימש כפתולוג במקרים נוספים שצוינו בדוח. בדוח הסופי שכתב רוזן נכתב כי באף אחד מהתיקים המדוברים לא נמצאה מעורבות של הפרקליטות בעריכת חוות דעת של רופאי המכון או עצימת עיניים של הפרקליטות לגבי שינויים בחוות הדעת. עם זאת, קבע רוזן, הפרקליטות מסתירה חומרים מהותיים מההגנה.

ניסים חדד משתחרר, כלא איילון. ספטמבר 2016. אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה!
התיק לא נכלל בדוח המקורי. ניסים חדד משתחרר/מערכת וואלה!, אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

עם זאת, צוין בו במפורש כי "מומלץ לשר הבריאות לבצע בדיקה ובחינה של המקרים שנבדקו ונמצא כי חלו שינויים בחוות הדעת של רופאי המכון, לכאורה ללא בסיס והנמקה. כאמור, חלק מרופאי המכון לא שיתפו פעולה עם הביקורת, וממילא לא הסבירו השינויים בחוות הדעת. אני סבור כי לא ניתן להותיר מצב דברים זה ללא בחינה ובדיקה". כאמור, ממשרד הבריאות סירבו להגיב וטענו כי הם לומדים את הדוח. משר הבריאות יעקב ליצמן לא התקבלה תשובה עניינית בנוגע להמשך עבודתו של זייצב במכון.

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), שפנתה בעצמה לשר ליצמן בעקבות הדוח, מסרה כי "ממצאי הדוח שנחשפו חמורים. מערכת משפט שלמה נשענת על מכון אחד לרפואה משפטית. על מנת למנוע עיוותי דין יש לפעול בדחיפות להקמת מכון נוסף שיאפשר בקרה ושקיפות, כנדרש בכל מדינה מתוקנת".

תובעת שהסתירה מידע עדיין בפרקליטות; משרד המשפטים: "לא הייתה כוונת זדון"

מקרה נוסף שעולה מאחת הסוגיות שבהן עסק נציב התלונות ממחיש כיצד העלימה הפרקליטות במכוון ראיות מזכות מההגנה ואף שיקרה לגבי כך. ואולם, לוואלה! NEWS נודע כי הפרקליטה שטיפלה בתיק המדובר עדיין מועסקת במערכת ואף לא ננקטה נגדה שום סנקציה בשל האירוע החמור.

אשתו של אלכסנדר סרקוב התלוננה בשנת 2009 שתקף אותה בסכין והיכה אותה; לחתכים שנמצאו עליה היה אורך דומה והם היו במרחק כמעט שווה זה מזה. כשטען סנגורו של סרקוב שמדובר בפציעה עצמית, טענה הפרקליטה ממחוז הצפון כי לאחר שהתייעצה עם מומחים, לא ניתן לקבל את גרסתו. אלא שבפגישה בין אותה פרקליטה לבין רופאי המכון לרפואה משפטית עלו שתי אפשרויות, אחת מהן היא פציעה עצמית. אולם אופציה זו הוסתרה מההגנה.

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי תל אביב. יוני 2014. דרור עינב
השופט בדימוס רוזן/דרור עינב

הסנגור התעקש וגילה על קיום הפגישה, שסיכומה לא הועבר לו. לאחר שהתובעת התעקשה שאין חדש בתיק, התברר שפרקליט בכיר יותר הורה לה למחוק את סיכום הפגישה וכן ביקש למחוק משפט שציין כי היא כללה עיון בראיות ובספרות מקצועית וכי במסגרתה סוכם כי הנתונים מצביעים על כך שמדובר בפצעי הגנה במסגרת תקיפה. תחת זאת הורה הבכיר לכתוב כי "במהלך הפגישה התייחסו הנוכחים לחוות הדעת של ההגנה וסברו כי היא מוטעית".

בבית המשפט המשיכה כמובן הפרקליטה וטענה כי ללא כל ספק מדובר בפצעים כתוצאה מהתגוננות. רק לאחר שהתגלה ההליך שבו נקטה הפרקליטות מאחורי הקלעים היא חזרה בה מהאישום. זאת, אחרי שסרקוב ישב כבר שמונה חודשים במעצר. כאמור, הפרקליטה עדיין מכהנת בתפקידה. שמה אסור לפרסום משום שהייתה בין 11 הפרקליטים שעתרו לבג"ץ נגד דוח נציבות הביקורת של הנציבה הקודמת, הילה גרסטל, שגם בו הוזכר המקרה.

מדוברות משרד המשפטים נמסר בתגובה כי "הפרקליטות תלמד את הדוח לעומקו ואת ההמלצות המערכתיות שבו. הממצאים הנוגעים לתיקים הספורים שנבדקו יילמדו וייבחנו אף הם. בעקבות הדוח ירועננו ההנחיות בנוגע להעברת חומרים להגנה. יודגש, כי לא הייתה כל הסתרה מכוונת או כוונת זדון, והנציב עצמו קבע כי בזכות יוזמת הפרקליט לרדת לעומקם של דברים מול רופאי המכון, פעולותיו הנמרצות הן שהביאו לזיכויו של הנאשם, לאחר שהתברר שהרופאים שינו עמדתם, ובכל מקרה לא נגרם לנאשם כל עיוות דין".

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully