וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה תעופה בגדה ואתר נופש בים המלח: דרישות הפלסטינים מטראמפ

18.5.2017 / 9:41

במהלך פגישת אבו מאזן וטראמפ בוושינגטון, הציגה המשלחת הפלסטינית שורה של פרויקטים בפני הממשל, שאותם היא מבקשת לקדם. לדברי בכיר פלסטיני, האבטלה הגואה מצריכה התערבות מידית. בין היתר: הקמת עיר פלסטינית חדשה, מפעל מלט והשקעה בחקלאות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: פגישת טראמפ ואבו מאזן, בתחילת החודש)

בכירי הרשות הפלסטינית הציגו בפני ממשל טראמפ שורה של פרויקטים כלכליים שאותם הם מבקשים לקדם ברחבי הגדה המערבית, ובהם הקמת שדה תעופה, בתי מלון על חופי ים המלח, תחנת כוח בצפון הגדה ומפעל מלט בבית לחם. הדרישות הוצגו על ידי המשלחת הפלסטינית לפני כשבועיים במהלך פגישתם של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן.

במהלך השיחות בין הנציגים הסבירו הפלסטינים כי בעיית האבטלה בגדה מצריכה טיפול דחוף ושהפרויקטים יצרפו אלפי פלסטינים לשוק העבודה. על פי רישומים, 18% מתושבי הגדה מובטלים, אולם בכיר פלסטיני טוען כי בפועל מדובר ב-21%.

בכיר פלסטיני אמר לוואלה! NEWS כי בעיית האבטלה גדולה במיוחד בקרב בוגרי האוניברסיטאות. "בכל שנה מסיימים כ-30 אלף סטודנטים את הלימודים, ורק כ-7,000 מוצאים מקומות עבודה. כלומר, בכל שנה ישנם עוד 23 אלף מובטלים חדשים", הסביר. "צריך לזכור שהתמיכה הכלכלית שהרשות הפלסטינית מקבלת מהמדינות התורמות הצטמצמה אף היא משמעותית. ב-2008 המדינות התורמות העבירו כ-1.8 מיליארד דולר לרשות. לפני כשלוש שנים זה עמד על כ-1.3 מיליארד דולר. כיום מדובר בכ-700 מיליון דולר.הצניחה הזו דרמטית מבחינתנו".

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת ביקור טראמפ: בישראל מגבשים חבילת הטבות לפלסטינים
מתנתק מעזה, נכנס בחמאס ורצוי בבית הלבן: אבו מאזן, מודל 2017
ביקור טראמפ: "הנשיא לא יודיע על העברת השגרירות לירושלים"

טראמפ בפגישה עם אבו מאזן. רויטרס
"איפה שיוסכם - אנחנו מוכנים להקים שדה תעופה". אבו מאזן וטראמפ בבית הלבן/רויטרס

ביום שני האחרון מסר גורם מדיני לוואלה! NEWS כי ישראל מגבשת חבילת מחוות כלכליות-אזרחיות לאוכלוסייה הפלסטינית, כחלק מההיערכות לקראת הגעתו של נשיא ארצות הברית בשבוע הבא. אחד הצעדים שנבחנים נוגע להרחבת הפעילות במעבר אלנבי, ולייעול ושיפור התנאים במעבר הגבול העיקרי, שדרכו יוצאים ונכנסים פלסטינים לישראל. ביום ראשון הקרוב צפוי להתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון מיוחד לקראת ביקורו של טראמפ, שבמסגרתו צפויים השרים להתעדכן בצעדים.

בכירים פלסטינים שונים מתחו ביקורת על הכוונה הישראלית להעניק הקלות כלכליות מצומצמות כלפי האוכלוסייה הפלסטינית. לדבריהם, פתיחה של מעבר אלנבי לכמה שעות נוספות או עוד מאה אישורי עבודה, לא ישנו את המציאות הכלכלית בגדה. לדבריהם, נדרשים צעדים גדולים הרבה יותר ומשמעותיים. "מכאן בעצם בא הצורך להשקיע בפרויקטים גדולים", אמר בכיר פלסטיני נוסף לוואלה! NEWS.

במסגרת הפרויקטים, דרשו הפלסטינים קידום פרויקטים לתיירות, ובהם תכנית שאפתנית להקמה של מתחם בתי מלון בצפון ים המלח, אם תעניק ישראל גישה לאדמות הפלסטיניות. "ישנם משקיעים שמוכנים להזרים מיליוני דולרים לפרויקט הזה, שיספק אלפי מקומות עבודה", אמר בכיר פלסטיני. כמו כן, דרשה המשלחת מהממשל הקמה של שדה תעופה, גם הוא כחלק מעידוד את התיירות. לדברי בכיר פלסטיני, אין מדובר בכוונה של הרשות להקים שדה תעופה בסדר גודל של נמל התעופה בן גוריון, אלא בנוסח זה של אילת, שישמש את התיירים שיגיעו לשטחים. "אין לנו מיקום מדויק עבור התוכנית הזו. איפה שיוסכם, אנחנו מוכנים להקים שם שדה תעופה".

חוף ים המלח. שרון כרמי, מערכת וואלה! NEWS
"יש משקיעים שמוכנים להזרים מיליוני דולרים לפרויקט שיספק מקומות עבודה בים המלח"/מערכת וואלה! NEWS, שרון כרמי

הבכיר הפלסטיני אמר כי ישנה תכנית של הרשות הפלסטינית להקים עיר חדשה, אולם בשונה מהעיר רוואבי, היא לא תהיה מיועדת לבני המעמד הגבוה. "יש מצוקת דיור, בדומה לאצלכם. מה שחסר כרגע זה דירות לבעלי הכנסה נמוכה. ומכאן בעצם הכוונה להקים עיר חדשה שכזו בין שכם וג'נין".

עוד ביקשה המשלחת הקמת מפעל מלט באזור בית לחם שיספק אלפי מקומות עבודה, בעלות של 36 מיליון דולר; הקמת תחנת כוח שתספק 45 מגה ואט ועלותה נאמדת בכ-60 מיליון דולר; הקמת חוות סולריות להפקת אנרגיה חלופית; והשקעה בחקלאות פלסטינית. "ההכנסות מחקלאות צנחו לשליש ממה שהיו בתקופת הסכמי אוסלו. אנחנו מבקשים עבור כך שטחים גדולים מחוץ לערים וברור שחלק מהאזורים הללו הם אזורי C".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully