וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא טראמפ אישר: אגיע לביקור בסעודיה, בישראל וברומא

נשיא ארה"ב אמר כי מסעו הראשון מאז נכנס לבית הלבן יהיה במזרח התיכון ובאירופה: "סובלנות היא אבן הפינה לשלום". גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! NEWS כי הביקור יתקיים ב-22 במאי. טראמפ צפוי להשתתף בפסגה של מנהיגי ערב בריאד

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נתניהו על פגישת טראמפ-אבו מאזן)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר הערב (חמישי) כי יגיע לביקור בישראל. גורם ישראלי בכיר אמר היום לוואלה! NEWS כי הביקור יתקיים ב-22 במאי

"סובלנות היא אבן הפינה לשלום, ולכן אני מוכן להודיע הודעה היסטורית ומשמעותית, ולחלוק אתכם שהמסע הראשון שלי כנשיא ארצות הברית יהיה לסעודיה, לישראל ולרומא", אמר טראמפ בבית הלבן, בטקס חתימה על צו נשיאותי בנושא חופש דת כשלצדו מנהיגים מדתות שונות. ברשת CBS דווח מוקדם יותר היום כי הביקור של טראמפ בריאד יכלול השתתפות בפסגה של מנהיגי ערב.

על פי התכנון, טראמפ יבקר גם ברשות הפלסטינית וייפגש עם היו"ר אבו מאזן. אתמול התקיימה ישיבת היערכות לקראת הביקור במשרד ראש הממשלה, בהמשך לפגישות שנערכו בשבוע שעבר עם משלחת אמריקנית מטעם הבית הלבן והשירות החשאי, שהגיעה לישראל כדי להכין את הביקור.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ חיבק את אבו מאזן, אבל לא נתן לו משהו לנפנף בו בגאווה
בשל החלטת אונסק"ו: ישראל תקצץ מיליון דולר נוספים מתקציב האו"ם
דיווח: טראמפ ידרוש מאבו מאזן להפסיק לממן משפחות מחבלים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 29 באפריל 2017. רויטרס
עשוי לבקר בכותל המערבי ובמעבר אלנבי. טראמפ/רויטרס

טראמפ צפוי לשהות בישראל במשך כיממה, עד יום ירושלים המציין יובל לאיחוד העיר במלחמת ששת הימים. הנשיא יגיע מלווה במשלחת של שרים ובכירים בממשל האמריקני, אך עדיין לא ידוע אם גם בני משפחתו יצטרפו לביקור. בין היעדים הנבחנים עבור הסיור - הכותל המערבי, העיר העתיקה ומעבר אלנבי.

הביקור מגיע על רקע מאמציו של טראמפ להתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים. לדברי גורמים ישראלים שנמצאים בקשר עם הממשל, טראמפ שואף לכנס פסגה בהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב, שבה יושק המהלך שצפוי להיות מבוסס על יוזמת השלום הערבית מ-2002.

הביקור יתקיים ימים ספורים לפני החלטת הנשיא אם לחתום מחדש על הצו הנשיאותי המבטל את החלטת הקונגרס מ-1995 בעניין העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. כל הנשיאים חתמו מאז מדי שנה על צו המקפיא את ההחלטה, אך טראמפ הבטיח במרוצת הקמפיין להעביר את השגרירות לירושלים. על פי הערכות, טראמפ עשוי להצהיר בביקור על כך שהוא מכיר בריבונותה של ישראל בירושלים המאוחדת, אך לא להודיע על העברת השגרירות.

כשבוע לפני הגעתו של טראמפ לארץ, ינחת בישראל השגריר האמריקני החדש דייוויד פרידמן, שמינויו אושר בסנאט לפני כחודש. עד לקבלת החלטה על מעבר השגרירות לירושלים, צפוי פרידמן לחלק את זמנו בין השגרירות בתל אביב לקונסוליה בבירה, שם הוא מחזיק בדירה פרטית בבעלותו.

דיוויד פרידמן שמונה לשגריר ארצות הברית בישראל. רויטרס
יחלק את זמנו בין תל אביב לירושלים. השגריר בישראל דייוויד פרידמן/רויטרס

על פי גורמים רשמיים בממשל האמריקני נסיעתו של טראמפ תחל ב-19 במאי. הביקור בריאד יכלול פסגה של מנהיגי מדינות ערב באזור, שבמהלכה ידונו המשתתפים בבידודה של איראן ובמלחמה בקיצוניות ובארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). על פי הגורמים, ביקורו של טראמפ בערב הסעודית יימשך כיום וחצי.

הניסיונות לתיאום הביקור בישראל נערכו על רקע הגעת משלחת פלסטינית בכירה לוושינגטון והפגישה בין טראמפ ליו"ר הרשות אבו מאזן שנערכה אתמול. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם טראמפ בוושינגטון לפני כחודשיים, ובחודשים האחרונים נועד שליחו המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, עם בכירים ישראלים ופלסטינים באזור.

היום אמר נתניהו כי הוא מקווה שהפגישה שהתקיימה בבית הלבן בין הנשיא טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תוביל לשינוי שיקדם את השלום. מנגד, הוסיף כי "הפלסטינים לא מחנכים את הילדים שלהם לשלום, בניגוד למה שאמר אבו מאזן אתמול".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, בירך על ביקור טראמפ ואמר כי הוא "מקווה שיביא עימו בשורת שלום לעמנו ולשכנינו". לדבריו, "קיימת הזדמנות היסטורית לפריצת דרך במזרח התיכון תחת ממשלו. אציע לו שלא יתחשב באילוציו הפוליטיים של נתניהו ויעשה היסטוריה".

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"מצפה לעבוד יחד בדרך להסכם שלום". טראמפ ואבו מאזן, אתמול/רויטרס

לדברי נתניהו, "הם קוראים לבתי הספר שלהם על שם רוצחי המונים של ישראלים והם מממנים טרוריסטים, אבל אני מקווה שאפשר יהיה להביא לשינוי ולהשיג שלום אמיתי. זה משהו שישראל תמיד מוכנה אליו. אני תמיד מוכן לשלום אמיתי". אתמול אמר טראמפ לאבו מאזן "לדבר בקול ברור נגד הסתה ושנאה" ולפי דובר הבית הלבן שון ספייסר הנשיא הביע בפני יו"ר הרשות את החשש מהעברת התשלומים למשפחות מחבלים ולאסירים הכלואים בישראל.

אבו מאזן אמר כי הוא "מצפה לעבוד יחד" עם הנשיא טראמפ, "בדרך להסכם שלום". הוא ציין כי הרשות הפלסטינית נותרה מחויבת לעקרון שתי המדינות. "אנחנו מאמינים שהמאמצים יכולים להצליח, כי לך יש נחישות. אני מאמין שנגיע לפתרונות. אדוני הנשיא, אני מאמין שאנחנו מסוגלים, בהנהגתך ועם כישורי המשא ומתן שלך, להביא הסכם שלום היסטורי".

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי נפגש היום עם השליח המיוחד של טראמפ לאזור ג'ייסון גרינבלט במהלך מפגש פורום המדינות התורמות לרשות הפלסטינית המתקיים בבריסל. גרינבלט יזם מפגש בין השר הנגבי לשלושה שרים פלסטינים במטרה לדון בסוגיות כלכליות שבהן יכולה ישראל לסייע לרשות הפלסטינית. בעקבות ההתקדמות בשיחות, הצדדים סיכמו להמשיך בהידברות בשבוע הבא.

(עדכון ראשון 17:49)

השר לשיתוף פעולה האזורי צחי הנגבי והשליח המיוחד של ממשל טראמפ ג'ייסון גרינבלט 4 במאי 2017. טל שליו, מערכת וואלה! NEWS
גרינבלט בפגישתו עם הנגבי בבריסל, היום/מערכת וואלה! NEWS, טל שליו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully