וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת של עזה: אבו מאזן עלול להתנתק מהרצועה – ולסבך את ישראל

25.4.2017 / 6:30

על פי מקורבי יו"ר הרשות, הוא יציב אולטימטום לחמאס: מסרו את השליטה ברצועה - או שייעצרו התשלומים לעזה. מהלך דרמטי שכזה יחריף את מצב התושבים, אך בצמרת הפתח מבטיחים: "הפעם, אבו מאזן לא יוותר". בתגובה עלול חמאס לייצר פרובוקציה – שפירושה מלחמה עם ישראל

עריכה: ניר חן

אם להאמין למקורביו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הרי שחמאס ופתח נמצאות על ספו של רגע היסטורי. לפי אותם מקורבים, אבו מאזן יציב בימים הקרובים אולטימטום לחמאס: מסרו את השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות - או שזו תעצור את כל התשלומים מצדה עבור עזה. במלים אחרות, הרשות תתנתק מהרצועה בהדרגה וחמאס ייאלץ לשאת בתוצאות לבד.

באוזניים ישראליות מהלך זה אולי נישמע שולי, הרי כך או כך, הרשות אינה שולטת בעזה. אולם בעיני הציבור הפלסטיני, ובעיקר העזתי, לצעד שכזה יהיו השלכות דרמטיות מרחיקות לכת. לפני הכל, מדובר בהכרה סמלית רשמית בפיצול שבין עזה לגדה, פיצול שבעשר השנים החולפות שני הארגונים סירבו להודות בו. עם זאת, להחלטה של הרשות להפסיק לשלם את חשבונות החשמל והמים של רצועת עזה ישנן משמעויות מרחיקות לכת גם ברמה המעשית, והמצוקה בעזה צפויה להחריף – ובאופן קיצוני.

עוד בוואלה! NEWS:
עם 12 שעות רצופות ללא חשמל, חבית הנפץ העזתית שוב קרובה לפיצוץ
ארבע שעות חשמל ביום, ובתי החולים בעזה בדרך להשבתה: "חמאס רוצה שנסבול"
חמאס ניסה להבריח חומר נפץ בתרופה של חולת סרטן מעזה

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
"לא מתכוון לוותר הפעם". אבו מאזן/רויטרס

עד החודשים האחרונים לפחות, הרשות הפלסטינית היא זו שדאגה לשלם עבור הדלק שסיפק חשמל לרצועה. ממשלת הרשות ברמאללה מימנה גם את הטיפולים הרפואיים עבור תושבי עזה שפונו לבתי חולים בישראל, כמו טיפולי כימותרפיה או ניתוחים מסובכים. גם חשבונות המים של הרצועה שולמו מקופת הרשות. כעת ניתן רק לדמיין מה יקרה אם הרשות תסגור את הסכר, גם אם בהדרגה.

האם חמאס ימהר לשלם את החשבונות במקומה, או שמא ינסה לצייר את הרשות, וגם את ישראל, כמי שמטילות מצור נורא על עזה בכדי לייצר לחץ מצד הקהילה הבינלאומית והערבית? אם אכן יממש אבו מאזן את תכנית ההתנתקות שלו, חמאס עלול לייצר פרובוקציה מול ישראל כדי לחלצו מהמצב הכלכלי-חברתי הקשה – פרובוקציה שמשמעותה מלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אנשים סביב מדורה בצפון רצועת עזה, 23 בפברואר 2017. רויטרס
ניתן רק לדמיין מה יקרה אם הרשות תסגור את הסכר. תושבים סביב מדורה בשל הפסקת חשמל בצפון הרצועה/רויטרס

בצמרת הפתח, שלא באורח מפתיע, נרשם קונצנזוס באשר למהלך, יותר מבכיר אחד ששוחח עם וואלה! NEWS הבהיר כי אין שום הגיון לשמר את המצב כמו שהוא. "אבו מאזן רציני הפעם. הוא אינו מתכוון למשוך זמן ולא מוכן לאפשר לחמאס להמשיך לשחק משחקים ולגרור רגליים. או שימסרו את הסמכויות על עזה לידינו, או שייקחו אחריות ויתחילו לשלם", אמרו בכירים בפתח.

הבכירים מדגישים כי חמאס מעשיר את קופתו בעשרות מיליוני דולרים באמצעות מסים שהוא גובה מתושבי הרצועה אך אינו ממהר לקחת חלק בתשלומים. "זה בלתי נתפס. בעשר השנים האחרונות נגרפו לקופת חמאס יותר ממיליארד דולר במסים ומעולם לא השתתף הארגון בנטל הכלכלי של הרצועה. הם השקיעו את הרוב בזרוע הצבאית שלהם".

למרות האיומים, קשה להאמין בשלב זה שבאמת כלו כל הקיצין ושהרשות תתנתק מהרצועה. בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, הכל עוד אפשרי. יהיו מן הסתם עוד לא מעט תרגילי השהייה מצד חמאס, משאים ומתנים וניסיונות ערביים לתווך בין הצדדים. ועדיין, מקורביו של אבו מאזן מבטיחים: "הפעם הוא אינו מתכוון לוותר. רגע האמת של עזה ותושביה הגיע".

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
"משקיעים את רוב הכסף בזרוע הצבאית שלהם". עצרת חמאס ברצועה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully