וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי פנה ליועמ"ש: "החלטת בג"ץ על השבת משנה סדרי עולם"

דרעי מחה על ההחלטה לפיה תותר פתיחת מרכולים בשבת בתל אביב ואמר כי מדובר בהפרת הסטטוס קוו. ליצמן הוסיף כי "זוהי התערבות משפטית גסה" וסגן השר פרוש טען כי "אין מנוס מחקיקת חוק עוקף בג"ץ". מנגד, היה מי שבירך על ההכרעה

שר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
"הפרה של הסטטוס קוו ונפעל בכל האמצעים להחזירו". דרעי/ניב אהרונסון

החלטת בג"ץ לאפשר פתיחה של מרכולים, מרכזי בילוי ובתי מרקחת בשבת בתל אביב הובילה אתמול (רביעי) לתגובות רבות משני צדי המתרס. בעוד שבתל אביב בירכו על ההחלטה, שרים וח"כים חרדים יצאו נגדה ואף הזהירו מפניה.

שר הפנים, אריה דרעי, שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בו נכתב כי "החלטת בית המשפט העליון מהווה סטייה מהותית מהאיזון והמשקל הנדרש והמתחייב למשמעתה של השבת במדינת ישראל על כלל היבטיה הדתיים הלאומיים והחברתיים. כמו גם, משנה סדרי עולם בהכרה במהותו ובמשמעותו של יום השבת כיום מנוחה כלל ארצי אשר נדרש ומחייב ראייתו בראיה כלל ארצית". דרעי קרא למנדלבליט לבקש מבית המשפט לקיים דיון נוסף בעניין.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
קצין בכיר: "לאסד נותרו כשלושה טונות של נשק כימי"
נכי צה"ל נגד עיריית טירה: לא לאנדרטה לזכר "נופלי הנכבה"
שוחד במיליונים: כתבי אישום נגד בכירים בעיריית אשדוד וקבלנים

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"החלטה חמורה ומסוכנת". ח"כ סמוטריץ'/נועם מושקוביץ
"הממשלה גררה רגליים וחששה לקבל הכרעה ובכך גלגלה את הכדור למגרשו של בג"ץ, שקיבל אותו בשמחה ובזרועות פתוחות"

בנוסף לכך, התייחס השר דרעי למועד קבלת ההחלטה של בג"ץ. לדבריו, בערב חג הפסח קיבל דרעי בעצמו החלטה בנושא, לפיה ייפסל חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב, אך בג"ץ מיהר לפרסם את החלטתו מבלי לחכות להכרזת דרעי בימים הקרובים. עוד הוסיף דרעי כי "תמוה שבג"ץ המתין שנים להחלטת שר הפנים והחליט לפרסם היום את החלטתו".

גם שר הבריאות, יעקב ליצמן, יצא נגד ההחלטה ואמר דברים דומים, לפיהם מדובר בפגיעה בשבת קוד ובצביון היהודי של המדינה. "זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"ץ, כדי למנוע את המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה". סגן שר החינוך, מאיר פרוש, הוסיף: "אין מנוס מחקיקת חוק עוקף בג"ץ. בית המשפט מרשה לעצמו לרמוס את כל ערכי היהדות ולפגוע בסטטוס קוו בצורה בוטה וגסה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי מדובר בהחלטה "חמורה ומסוכנת שעלולה לגרור חילול שבת המוני". זאת, משום שערים נוספות יכולות לבחור ללכת בעקבות עיריית תל אביב יפו ולאפשר פתיחת מרכולים בשבת. "הנאורות מייצרת עבדות מודרנית שנאלצת לספק את צרכיה האגואיסטים של קבוצה דווקנית שמתעקשת לערוך שופינג דווקא בשבת", אמר.

עוד הוסיף ח"כ סמוטריץ': "לצערי הממשלה שאני שותף לה גררה רגליים וחששה לקבל הכרעה ובכך גלגלה את הכדור למגרשו של בג"ץ, שקיבל אותו בשמחה ובזרועות פתוחות וראה בכך הזדמנות נוספת לקידום האג'נדה האזרחית נאו-ליברלית שלו ולקעקע את אופייה היהודי של המדינה". ח"כ סמוטריץ' קרא למפלגות החרדיות לפעול נגד ההחלטה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
רון חולדאי בוועידת הנדל"ן של גלובס תל אביב 26.2.2017. ראובן קסטרו
"איזון בין שמירה על השבת לבין צרכי התושבים". חולדאי/ראובן קסטרו

מנגד, בתל אביב בירכו על ההחלטה. "כפי שאמרתי כבר לפני ארבע שנים העיר תל אביב-יפו הייתה חופשית ותישאר חופשית", אמר ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, "בעיר תל אביב-יפו חיות יחד קהילות שונות ומגוונות, ומקיימות חיים משותפים בסובלנות הדדית מעוררת הערכה. עם השנים התעצב בשכונות השונות בעיר אופי מיוחד לשבת ולמועדי ישראל, ברוח רב-גונית המאפיינת אותה. ההסדר החוקי נועד לבטא את האיזון בין השמירה על השבת כיום מנוחה בעיר לבין הצרכים של התושבים ומתן האפשרות לכל אחד ליהנות מיום המנוחה כרצונו. כפי שמועצת העיר בבני ברק יכולה לסגור בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה, כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל אביב-יפו לקבוע את אופייה של השבת ברחובותיה".

מיקי גיצין, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ומנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אמר: "החלטת בג"ץ שמה קץ לסאגת השבת בתל אביב עם אישורו של חוק עזר עירוני מאוזן ביותר, שלוקח בחשבון מחד את הצרכים של תושבי העיר ומאידך לא הופך את השבת ליום חול ומסחר באופן מוחלט. גרירת הרגליים של ממשלת ישראל שנמנעה במשך שלוש שנים מלעשות את המוטל עליה ולקבל החלטה ביחס לחוק העזר העירוני, יצרה חוסר ודאות גם בקרב תושבי העיר, גם בקרב בעלי העסקים וגם בקרב מדיניותה של העירייה. החלטת בית המשפט היא הודעה משמחת לתושבי העיר אבל גם לכל מי שחפץ בחברה חופשית בישראל".

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
"ניצחון השפיות". ח"כ זנדברג/ניב אהרונסון

יו"ר התאחדות הסוחרים יאיר קורח טען כי ההחלטה חיובית משום שהיא מפחיתה את תופעת פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב בשליש, כאשר השאיפה היא לסגירת מסחר כוללת בשבת והפרדתו מתרבות הבילוי והפנאי ביום זה. "בפסיקתו בית המשפט מצביע על מחדלי שר הפנים בסוגיית המסחר בשבת ועל סירובו העיקש להימנע מקבלת החלטה", אמר. "יחד עם זאת בית המשפט יוצר שינוי חיובי של המציאות, בהפחתת המסחר בשבת בתל אביב ומונע מהעירייה מלפתוח את כלל המסחר בשבת על דעת עצמה. מסחר בשבת אינו סמל לחופש הפרט אלא לשעבוד שלו. כעת על חברי הכנסת לראות את טובת כלל הציבור, לייצר הפרדה בין בילוי ופנאי ובין מסחר קמעונאי בשבת ולהגן על יום המנוחה השבועי של בעלי עסקים קטנים ועובדים שכירים, לא רק בתל אביב כי אם בכלל הארץ".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי מדובר ב"ניצחון השפיות". לדבריה, זהו "מתווה מאוזן ומתון שראוי שיתקבל. בג"ץ חילץ את השבת מידי הכפייה הדתית של הממשלה לידי הקהילות המקומיות". ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר כי "כאשר המחוקק מתרשל במילוי חובתו, הוא לא מותיר ברירה מכך שבג"ץ הוא זה שיקבע סוגיות יסוד של חיינו מדינת ישראל. טוב שיש שופטים בירושלים".

(עדכון ראשון 19:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully