וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמריצי עבודה וביטול פטור ממס: התכנית המלאה להעלאת קצבאות הנכות

15.4.2017 / 10:15

בדוח ההמלצות שהגיע לידי וואלה! NEWS מפורט מתווה העלאת הקצבאות, ביטול צמצום הקצבאות לעובדים והגדלת הסיוע בשכר הדירה. בצל התנגדות פקידי האוצר למהלך, שעלותו 5.5 מיליארד שקל, מקווים הנכים לאישורם של השרים כחלון וכץ

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: עשרות נכים חסמו את רחוב אבן גבירול בתל אביב בהפגנה, אפריל)

בימים אלו מחכים ארגוני הנכים להחלטתם של שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ, שקיבלו לידיהם ביום ראשון האחרון את דוח הוועדה לבחינת העלאת קצבאות הנכים בראשות פרופ' ירון זליכה. ביום ראשון הקרוב צפויים השרים לקבל החלטה לגבי גיבוש המתווה להעלאת הקצבאות.

לפי פירוט התכנית שהגיע לידי וואלה! NEWS, סך העלות המצרפית של ההמלצות נאמדת בחמישה מיליארד וחצי שקלים. סך המימון המוצע בדוח לשם יישום התכנית הוא מיליארד וחצי שקלים, ועלות ארבעה מיליארדים נוספים אמורה להיפרס על חמש שנים, כך שמשרד האוצר יוכל לעמוד בה. אם השרים יאשרו את התכנית, הדבר צפוי להיעשות תחת התנגדות חריפה מצד אגף התקציבים במשרד האוצר.

עוד בוואלה! NEWS:
הפגנת הנכים חסמה את כיכר רבין: "דורשים לחיות בכבוד"
המדינה מרחיבה את הקריטריונים לנכים בתכנית מחיר למשתכן
"חיינו הפכו לסיוט": עיריית י-ם הפקיעה חניות נכים לטובת הרכבת הקלה

הפגנת הנכים בדרישה להעלאת קצבת נכות לגובה שכר מינימום  במרכז תל אביב 30 במרץ 2017. דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
דורשים הצמדה לשכר המינימום. הפגנת הנכים במרכז תל אביב, החודש/דנה ירקצי, דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

בפתח הדוח, כותב זליכה כי "בצער רב, בקשות הנכים שעיקרן הצמדת קצבת הנכים לגובה שכר המינימום וביטול התמריצים השליליים ליציאה מעבודה, המגולמים בחוק לרון, מסתכמים בסכום עתק של כ-15 מיליארד שקלים". כיום, קצבת נכים נאמדת בכ-2,432 שקלים וניתנת לרבע מיליון בני אדם בישראל. לפי חוק לרון שהזכיר זליכה, אם הנכה מועסק – קצבתו מקוצצת מידית. דרישתם של הנכים היא להשוות את קצבתם לגובה שכר המינימום – 5,000 שקלים. עם זאת, לטענת זליכה, אין ביכולתו של משרד האוצר לממן סכומים כאלה בעת זו "מבלי לפגוע אנושות בתקציבים חברתיים נחוצים אחרים".

הצעה בנושא השוואת גובה הקצבה לגובה שכר המינימום שהגיש ח"כ אילן גילאון (מרצ) עברה לאחרונה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, זאת עקב היעדרות של כמה חברי כנסת מהקואליציה. "מבחינת משפטית, צריך לדון בהצעת החוק שלי שעברה קריאה טרומית והיא צריכה להגיע לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, ואם זה לא יקרה אנחנו נפנה לבג"ץ", אמר גילאון. חבר הכנסת דורש כי המלצותיו של זליכה יעלו לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, כך שיתמזגו עם הצעת החוק שלו. "אני מוכן להתגמש על מספר הפעימות, אבל לא על עניין ההצמדה (לשכר המינימום – ד"י)", הוסיף.

פרטי התכנית שהוגשה לאישור השרים

גובה קצבאות הנכות: כיום, גובה הקצבה המקסימלי ליחיד, ללא בן-זוג, עומד על 2,793 שקלים. קצבה זו מחולקת לשני רכיבים: רכיב בסיסי על סך 2,342 שקלים ורכיב המכונה "קצבת חיים נוספת" (קח"ן), על סך 451 שקלים. רכיב הקח"ן ניתן לפי כמה קריטריונים, ובהם אבדן כושר השתכרות של 75% ומעלה. לפי הדוח, מומלץ לעדכן את רכיב הקח"ן כך שהקצבה הכוללת תעמוד על 4,000 שקלים, הן ליחיד ללא בן-זוג והן ליחיד עם בן-זוג. למעשה, מדובר בעלייה מ-451 שקלים ל-1,658 שקלים – תופסת של 1,207 שקלים לרכיב הקח"ן.

המלצה נוספת היא כי במשפחה שבה הורה נכה אחד לפחות וילד נכה אחד לפחות, תוענק קצבה וחצי להורה הנכה. לפיכך, לפי ההמלצות יהיה זכאי ההורה הנכה לקצבה בסך 6,000 שקלים, במקום 4,000 שקלים.

פרופ' ירון זליכה, דיקן הפקולטה לכלכלה במרכז האקדמי קרית אונו ולשעבר החשב הכללי באוצר, במסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה, ינואר 2013. בן קלמר
המליץ לפרוס את העלאת הקצבאות כך שכל הנכים יקבלו קצבה גבוהה יותר כבר בשנה הבאה. זליכה/בן קלמר

אך לא כולם זכאים לרכיב הקח"ן. 47 אלף נכים בישראל הוגדרו בעלי שיעור אבדן כושר עבודה שנע בין 60% ל-74%, ועל כן לא מקבלים את 451 השקלים המדוברים. לגביהם, ממליצים כותבי הדוח להעניק קח"ן בגובה שליש מקצבתם. כך, בעלי אבדן כושר השתכרות של 60%, הזכאים היום ל-1,405 שקלים, יקבלו תוספת קח"ן של 468 שקלים, ובעלי אבדן כושר השתכרות של 74%, הזכאים כיום ל-1,733 שקלים, יהיו זכאים לתוספת קח"ן של 578 שקלים.

לפי הדוח, מומלץ לפרוס את העלאת הקצבאות, שלצורכה יזדקק משרד האוצר ל-2.6 מיליארד שקלים, על פני חמש שנים והחל משנת 2018. הפעימה הראשונה תהיה גדולה יותר – לסך כולל של 3,200 שקלים – ויתר הפעימות יהיו שוות בגודלן. בדוח נכתב כי המטרה היא "שכל הנכים בישראל יקבלו קצבה מאוחדת, הגבוהה מקו העוני ליחיד, כבר בשנה הבאה".

הפגנת הנכים בדרישה להעלאת קצבת נכות לגובה שכר מינימום  במרכז תל אביב 30 במרץ 2017. דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
הפגנת הנכים בתל אביב, החודש/דנה ירקצי, דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

ביטול התמריצים השליליים ליציאה לעבודה: לאחר בחינה של שלושה מודלים לטיפול במנגנון הקיזוז המעוגן בחוק לרון, ממליצים כותבי הדוח על "ביטול מוחלט ומידי של חוק לרון וכל מנגנון התמריצים השלילים, הקונסים אדם נכה המצליח לעמוד באתגר התעסוקה הקשה המונח לפתחו". בתוך כך, לפי כותבי הדוח, החל מ-1 בינואר 2018 יש לבטל את חוק לרון, וכך תשופר באופן מידי קצבתם של כ-19 אלף נכים שנקנסו עד היום בחלק מקצבתם. אלו יזכו בגידול בקצבה בסך של כ-800 שקלים. מעבר לכך, צפויים עוד כ-30 אלף איש להצטרף למעגל מקבלי הקצבאות, העומד כיום על כ-235 אלף בני אדם. מצטרפים אלה עובדים ולכן אינם זכאים כיום כתוצאה מכך לקצבת נכות. העלות כוללת של ביטול התמריצים השליליים ליציאה לעבודה נאמדת בסכום של כ-1.6 מיליארד שקלים.

בחינה מחדש של ההטבות והזיכויים שמהם נהנים נכים שעובדים: כותבי הדוח סבורים כי לצד ביטול מנגנון הקיזוז, יש לבחון מחדש את מגוון הטבות שלהן זכאים הנכים העובדים מהרשויות המקומיות והממשלתיות, כמו למשל פטור ממס רכוש ומארנונה.

יצירת תמריצים חיוביים ליציאה לעבודה: לפי ההמלצות, יש לאמץ את המלצו של ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) ליצירת תמריצים חיוביים בדמות מס הכנסה שלילי לנכה הזכאי לקצבה. הכוונה היא לייצר מנגנון מס הכנסה שלילי עד 495 שקלים לרמות הכנסה שונות, והעלות הכוללת את המהלך נאמדת בכ-200 מיליון שקל.

מסיבת עיתונאים של שר האוצר משה כחלון בנושא מתווה השידור הציבורי. ניב אהרונסון
אנשי אגף התקציבים צפויים להתנגד למתווה שמציעה הוועדה. כחלון/ניב אהרונסון

ביטול הפטור הקיים ממס: חברי צוות הוועדה סבורים המנגנון שקיים היום, שמזכה נכים בפטור ממס הכנסה עד 606 אלף שקלים, הוא מוגזם, לא יעיל ומייצר פתח להונאות. "לא ברור מדוע נכים המסוגלים לעבוד ואף להשתכר סכומים גבוהים יהנו מפטור עצום ממס, בשעה שרבבות נכים חיים מתחת לקו העוני והמדינה אינו מוצאת מקורות כספיים לסייע בידם", לשון הדוח. בתוך כך, אדם המקבל קצבה בסך 4,00 שקלים ומרוויח מעבודה עד 6,000 שקלים לא ישלם מס על 4,000 השקלים הראשונים מהקצבה, ואילו עבור 6,000 שקלים ישלם כמו כל אדם המרוויח עשרת אלפים שקלים בחודש.

קצבאות הניידות: כותבי הדוח סבורים כי קיים עיוות במבחני הזכאות לקצבת ניידות, ועל כן ממליצים על מינוי ועדה בין-משרדית שתבחן נכויות ותשווה הקצאת הקצבאות על פי מבחן מודרני ומעודכן. זאת, במגמה להשוות את ההקצאה לנכים בעלי נכויות קשות, שאינם מסוגלים להשתמש באופן עצמאי בתחבורה ציבורית. לוועדה זו יש להקצות, לפי הדוח, מסגרת עלות של 200 מיליון שקלים.

ביטוח חיים למשכנתאות: הואיל ונכים רבים נתקלים בסירוב לקבלת ביטוח חיים, זאת בשעה שהם רוכשים דירות באמצעות משכנתאות, צוות הוועדה ממליץ כי החשב הכללי יערוך מכרז בין חברות הביטוח. באמצעות המכרז, יקצה החשב מיליארד שקלים של ערבות מדינה לטובת ביטוח חיים לצרכי משכנתא, וכך המדינה תישא 70% מהסיכון של כל פרמיה. חברות הביטוח יתחרו על מינוף מיליארד השקלים, והזוכה תקבל 30% מכל פוליסה עד למיצוי ערבות המדינה, ולמאה אחוזים מנקודה זו ואילך. המכרז, כך מוצע בדוח, יהיה דומה במתכונתו למכרז הקרן לעסקים קטנים שערך השחב הכללי ב-2003.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עדיין לא מספיק לכיסוי השחיקה בקצבאות". פרידמן וח"כ גילאון/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיוע בשכר דירה: בדוח נכתב כי מומלץ להכפיל את הסיוע בשכר הדירה לסך של 1,528 שקלים ליחיד ו-2,070 שקלים לזוג, וכן לזוגות עם ילדים. בישראל כ-25 אלף נכים הזכאים לסיוע בשכר דירה, וכיום עומד הסיוע המרבי על 764 שקלים ליחיד ו-1,035 שקלים לזוג. זאת, בהשוואה לזכאי דיור ציבורי, שהסיוע להם מגיע בשיאו ל-3,900 שקלים. העלות הכוללת את שינוי הסיוע בשכר הדירה נאמדת ב-300 מיליון שקל.

מנגנוני השמה אפקטיביים בשוק העבודה: כותבי הדוח ממליצים על יישום תכנית לאומית לקידום תעסוקת נכים, שתבחן כמה מהרפורמות הבאות: מתן מערך אקטיבציה מלא להכנסת אנשים לעולם העבודה; הנגשת השירותים האוניברסליים במדינת ישראל כך שיותאמו למתן שירות לאנשים עם מוגבלות; פישוט ואחידות של כלל מערך הזכאויות והשירותים של משרדי הממשלה; שימור אנשים שהפכו בעלי מוגבלות בתקופת עבודתם; הרחבת כלי הליווי והתמיכה הפרטניים בשוק החופשי, הוצאת אנשים ממפעלים מוגנים לעבודה נתמכת ועבודה בשוק החופשי; מערך הסברה לקהילות; שיפור וטיוב הקשר בין הנכה מבקש העבודה לבין המעסיק הפוטנציאלי, הן בשלב חיפוש העבודה ומציאתה והן בשלב ההתנהלות במהלך העבודה. לתכנית זו יידרש משרד האוצר להקציב 500 מיליון שקל.

אלכס פרידמן יו"א ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" התייחס לציפייה לקבלת ההחלטה מצד כחלון וכץ, ואמר כי הם מחכים להמלצות שיתפרסמו אחרי פסח ושלהן מתנגד אגף התקציבים. "הוא כמובן מתנגד לכל דבר שדורש הרבה כסף, במיוחד שמדובר בציבור הנכים", אמר. "ההחלטה של הצוות בראשות ירון זליכה להקצות כסף היא חשובה ואמיצה, אך עדיין לא מספיקה בשביל לכסות את השחיקה בקצבאות. עברו 15 שנים מאז בוצעה ההעלאה האחרונה בקצבאות. אני מקווה שאגף התקציבים יתחיל לשתף פעולה באופן כללי עם ציבור הנכים, בכל זאת מדובר באוכלוסייה החלשה ביותר. הגיע הזמן לעשות את השינוי".

אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" הגיב לפרסום סעיפי הדוח בוואלה! NEWS. לדבריו, "חברי 'סיכוי שווה' מברכים את שר האוצר, משה כחלון, שהחליט לשפר את מצבם הסוציו-אקונומי של האנשים עם מוגבלות גם בתחום העבודה וגם בתחום הקצבאות, שני תחומים משלימים. מתחילת הדרך ביקשנו לבטל את חוק לרון ואת מנגנון הקנס שניתן לאנשים עם מוגבלות ש'מעזים' לצאת לעבוד ולהרוויח 6,000 שקלים ברוטו, וכך להפסיד 2,300 שקל. קצבאות הנכות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגלל מצבם הבריאותי, לכן אנחנו מתנגדים לביטול ההטבות שיש לנכים, כי אלה ניתנות להם בשל צרכיהם המיוחדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully