וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה ואיראן מבטיחות להמשיך לסייע לאסד: "עד להבסת הטרוריסטים"

מפקדי הצבאות של שתי בעלות הברית המרכזיות של דמשק שוחחו וגינו את התקיפה האמריקנית בחומס. לברוב שוחח עם טילרסון לפני פגישתם וביקר את המהלך. העיירה שהותקפה בנשק כימי הופצצה שוב. "אסד מנסה להרוג את מי ששרד"

צלמים זמניים מורשים

מפקדי צבאות רוסיה ואיראן גינו היום (שבת) את התקיפה האמריקנית נגד סוריה, בעלת בריתם, והבטיחו להמשיך במאבק נגד "הטרוריסטים" ותומכיהם. זאת ברקע המתיחות באזור, שהתגברה מאז המתקפה הכימית באידליב והתגובה של וושינגטון. הערב שוחחו שרי החוץ רקס טילרסון וסרגיי לברוב, לפני ביקורו במהלך השבוע הקרוב של שר החוץ האמריקני במוסקבה. במהלך היום, נהרגו עשרות אזרחים ברחבי סוריה, כולל בעיירה חאן שייחון, מוקד המתקפה הכימית.

במערב מייחסים למשטרו של בשאר אסד את התקיפה באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 איש וכללה ככל הנראה שימוש בגז העצבים סארין. ואולם, דמשק הכחישה כי היא משתמשת בנשק כימי. למרות זאת, ספינות קרב אמריקניות שיגרו עשרות טילי שיוט לעבר בסיס חיל האוויר א-שריעאת שבחומס, שממנו יצאה המתקפה לאידליב. התקיפה האמריקנית בחומס גרמה למתיחות בין ארצת הברית לרוסיה, אך לא עצרה את פעילות הבסיס.

עוד על התקיפה האמריקנית בסוריה
מפעילים לחץ על רוסיה: שר החוץ הבריטי ביטל את ביקורו במוסקבה
רוחאני על התקיפה בסוריה: "הטרוריסטים חוגגים את פעולת טראמפ"

ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. תיעוד של תומכי אסד: כך נראה הבסיס אחרי ההתקפה. רויטרס
התקיפה שגרמה למשבר. שיגור טילי שיוט לעבר סוריה/רויטרס

באופוזיציה דיווחו היום על תקיפות אוויריות רבות של סוריה ורוסיה, כולל בחאן שייחון. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, אישה אחת נהרגה בתקיפות בעיירה שבוצעו מהבסיס א-שעריאת. "עכשיו הוא מנסה להרוג את מי ששרד את המתקפה הכימית", סיפרה לטלגרף איה פדל, תושבת חאן שייחון שאיבדה כ-20 בני משפחה בתקיפה הכימית ועדיין סובלת בעצמה מהחשיפה לסארין. לדבריה, העיירה הופצצה פעמים רבות ביומיים האחרונים.

עוד דיווח הארגון, שמקום מושבו בבריטניה, כי 15 איש, בהם ארבעה ילדים, נהרגו בתקיפות רוסיות בעיירה אורם אל-ג'וז, שבדרום מחוז אידליב. המורדים דיווחו כי חיל האוויר הסורי תקף עשרות פעמים בדרעא, שבדרום המדינה. בעיר חסיה, שבמחוז חומס, הנשלטת בידי המשטר, נהרגה אישה ועוד עשרות נפצעו בפיצוץ באוטובוס.

ככל הנראה, האזהרה שניתנה מראש לרוסיה מארצות הברית במטרה להימנע מפגיעה בכחות רוסיים בבסיס בחומס הועברה לסוריה, שפינתה את רוב מטוסי הקרב מא-שעריאת, הבסיס האווירי השני בהיקף פעילותו. בסוכנות הידיעות הרוסית פורסמה תמונה שבה נראים חמישה מטוסי קרב ללא פגע מוצבים בשטח הבסיס. גורמים אמריקניים אמרו כי כ-20 מטוסי קרב הושמדו, לצד מאגרי דלק ומסלול המראה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוסי קרב בבסיס א-שעריאת בחומס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, שני הרמטכ"לים – מוחמד באגרי וולרי גרסימוב, "גינו את המבצע האמריקני נגד בסיס אווירי סורי, שהיה פעולת תוקפנות נגד מדינה ריבונית". לטענתם, מטרת התקיפה הייתה "להאט את הניצחונות של צבא סוריה ובעלי בריתו ולחזק את ארגוני הטרור". לפי סוכנות הידיעות מהר, השניים הבטיחו להמשיך ולסייע לאסד "עד לתבוסת הטרוריסטים ותומכיהם".

הבוקר גינה נשיא איראן חסן רוחאני את התקיפה האמריקנית ואמר כי "הטרוריסטים בסוריה" מריעים לנשיא ארצו תהברית דונלד טראמפ על הפעולה. בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית הביע רוחאני תמיכה בהקמתה של ועדת חקירה בינלאומית שתבדוק את המתקפה הכימית בחאן שייחון. גורמים אמריקניים בוחנים את האפשרות שרוסיה עצמה הייתה מעורבת בתקיפה, אך במוסקבה דחו זאת היום נחרצות וזעמו על וושינגטון.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, רקס טילרסון, סטיב באנון וג'ראד קושנר במהלך התקיפה בסוריה, 7 באפריל 2017. רויטרס
הרגיז את רוסיה ואיראן. טראמפ בחדר המצב במהלך התקיפה בסוריה/רויטרס

המתקפה הכימית חידשה את הקריאות להדחתו של אסד, אחרי יותר משש שנות מלחמה ומאות אלפי הרוגים ומיליוני פליטים. מוסקבה, שמאז אוקטובר 2015 מסייעת לדמשק באופן פעיל בלחימה, מתנגדת לכך ומונעת כל גינוי למשטרו במועצת הביטחון של האו"ם. כתוצאה מכך, החליטה וושינגטון לנקוט פעולה חד-צדדית, אחרי שהאשימה את מוסקבה בכישלון למלא את ההסכם מ-2013, שנחתם אחרי מתקפה כימית בפרברי דמשק במטרה להשמיד את כל מצבורי הנשק הכימי של סוריה.

בעקבות התקיפה האמריקנית הודיעה רוסיה כי היא מעוניינת להפסיק את התיאום האווירי עם ארצות הברית בשמי סוריה, שנועד למנוע תקריות אוויריות. בנוסף לכך, ספינת קרב עושה את דרכה לנמל טרטוס, כחלק ממפגן כוח של מוסקבה.

למרות זאת, גורמים אמריקניים מעריכים כי ערוצי התקשורת יישארו פתוחים וביקורו של טילרסון במוסקבה יתקיים במהלך השבוע כרגיל. לפי הודעת משרד החוץ של רוסיה, בשיחה בין השניים הדגיש לברוב בפני טילרסון כי המסקנות שעליהן התבססה ארצות הברית ביחס למתקפה באידליב "אינן מדויקות או חד-משמעיות".

אניית הצי הרוסי "אדמירל גריגורוביץ'" בדרכה לים התיכון, איסטנבול, טורקיה, 7 באפריל 2017. רויטרס
ספינת קרב רוסית בדרכה לחופי סוריה/רויטרס

טילרסון, שנחשב למינוי החביב על הקרמלין בשל קשריו העסקיים עם הנשיא ולדימיר פוטין, הביע מאז המתקפה הכימית קו נוקשה נגד מוסקבה. הלילה הוא אמר כי הוא "מאוכזב" אך "לא מופתע" מהתגובה הרוסית, שהכחישה כל דיווח על שימוש בנשק כימי בידי צבא אסד ודבקה במחויבותה לדמשק באופן מלא. "ברור שרוסיה כשלה באחריותה למלא את ההתחייבויות מ-2013", הבהיר, בהתייחסות להסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה. "לכן, רוסיה הייתה שותפה לפשע, או פשוט חסרת כל יכולת לקדם את מטרת ההסכם".

(עדכון ראשון: 19:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully