וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן על אום אל-חיראן: "למח"ש אין סמכות לקבוע אם מדובר בפיגוע"

31.3.2017 / 11:19

בשיחה סגורה סירב השר לביטחון פנים לסגת מעמדת המשטרה המקורית לפיה האירוע שבו נורה למוות תושב הכפר בידי שוטרים היה פיגוע דריסה והבהיר: "מח"ש יכולה לקבוע רק את התנהלות השוטרים". זאת, ברקע ממצאי חקירת מח"ש המצביעים על כך שהתושב שנהרג לא היה מחבל

צילום: מרים אבו אלקיען

(בוודיאו: תיעוד מזירת האירוע)

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בשיחה סגורה כי למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) אין סמכות לקבוע אם התקרית החמורה בכפר הבדואי אום אל-חיראן שבנגב, שבה נורה למוות תושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן בידי שוטרים, הייתה פיגוע. בעת פינוי היישוב בינואר האחרון התפתחו עימותים קשים בין כוחות הביטחון לתושבי המקום, במהלכם נדרס למוות שוטר משמר הגבול רס"ב ארז לוי בידי אבו אל-קיעאן, במה שהוגדר בתחילה בידי השר ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ובכירים נוספים פיגוע דריסה.

על אף שבחודש שעבר ריכך ארדן את עמדתו והתייחס לאירוע כ"קשה ומצער", בשיחה שנערכה לאחרונה אמר כי "למחלקה לחקירות שוטרים אין סמכות לקבוע אם האירוע היה פיגוע, אלא רק את התנהלות השוטרים במהלכו". לפי גורמים שהיו בשיחה, השר סירב לסגת מעמדת המשטרה המקורית לפיה מדובר בפיגוע דריסה.

עוד בוואלה! NEWS:
"שכבתי על האדמה וחשבתי: יירו בי כמו בדוד שלי ויגידו 'שני מחבלים'"
תיעוד חדש מהדריסה באום אל-חיראן: השוטרים צעקו "לא לירות"
פרסום ראשון: חודשיים אחרי - מח"ש שחזרה את הדריסה באום אל-חיראן

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
העימותים באום אל-חיראן, ינואר/רויטרס

במח"ש אמנם לא סיימו עדיין לחבר את הדוח הסופי על האירוע, שבמסגרתו נגבתה עדות מארבעה שוטרים, אך כפי שפורסם, על בסיס ממצאי החקירה הראשוניים במח"ש לא סבורים כי התקרית הייתה,כפי שהוצגה על ידי המשטרה ביום האירוע ובתקופה שלאחריו: "פיגוע דריסה".

דבריו האחרונים של ארדן מעידים על תפיסה במשטרה, לפיה למח"ש כלל אין סמכות או כלים לקבוע את מניעיו של אבו אל-קיעאן. בדבריו, הסביר ארדן כי רק המשטרה מוסמכת לקבוע את אופיו של האירוע, וכי יש לחכות לדוח הסופי של מח"ש כדי להתייחס להתנהלות השוטרים בזירה. ארדן אמר בעבר שאם יתברר שניתוח האירוע על ידי המשטרה מוטעה, הוא יתנצל בפני משפחת אבו אל-קיעאן.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן במסיבת עיתונאים בנושא אי הפללת צרכני קנאביס בבימ"ש המחוזי בתל אביב, 26 בינואר 2017. מגד גוזני
"רק המשטרה מוסמכת לקבוע". ארדן/מגד גוזני

לפני כחודש התגלה כי בממצאי חקירת האירועים כי אבו אל-קיעאן לא נסע במהירות של "מפגע דורס", כך שלמעשה לא היה מדובר בפיגוע. הסרטונים מזירת האירוע מצביעים על כך שאבו אל-קיעאן לא נסע במהירות גבוהה, אלא במהירות נמוכה יחסית, מה שמחזק את ההערכה כי הוא לא ניסה לדרוס את השוטרים בזירה – אלא להימלט ממנה.

"אסור שהאירוע הזה יעיב על היחסים. אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח ולהשליך ממנו על היחסים בין האוכלוסייה הבדואית למשטרה ולממשלה", אמר ארדן כחודש לאחר האירוע. "זה לא נכון ולא מייצג".

ארדן הוסיף כי "לא הייתה אף אמירה, לא של המשטרה ולא שלי, שהאירוע הזה מייצג את כל האוכלוסייה הבדואית בארץ. אנחנו צריכים להפיק לקחים לאחר שיתברר מה בדיוק היה שם ולאחר חקירת מח"ש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אירוע קשה ומצער". אבו אל-קיעאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully