וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברקזיט" החל רשמית: "זהו רצון העם, אין כבר דרך חזרה"

נשיא המועצה האירופית קיבל לידיו את מכתב הפרישה מראש ממשלת בריטניה, שנותן את אות הפתיחה למו"מ מייגע של שנתיים. גרמניה: "לוח הזמנים למגעים דחוק מאוד". יו"ר הפרלמנט האירופי: "בריטניה תוכל לשנות את דעתה"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

הליך פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי החל היום (רביעי) באופן רשמי, לאחר שנשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק קיבל מידי את מכתב הפרישה שעליו חתמה הלילה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי. הוא הוענק לטוסק במטה האיחוד בבריסל על ידי השגריר הבריטי טים בארו.

"התהליך החל, ובהתאם לרצון העם הבריטי, הממלכה המאוחדת עוזבת את האיחוד האירופי", הכריזה מיי בנאום בפני הפרלמנט. כעת, יתחיל משא ומתן שצפוי להימשך שנתיים אחרי הפעלת סעיף 50 באמנת ליסבון, שמכוחה הוקם האיחוד האירופי. מיי הבהירה כי לונדון תנסה להגיע להסכמות בנוגע ליחסים העתידיים הביטחוניים עם הגוש, לצד תנאי הפרישה.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר אירופי למנהיגי האיחוד: "תוכיחו שאתם מנהיגי אירופה"
מטענים בדואר: הארגון האנרכיסטי שמטיל אימה על בכירים באירופה
בין ימין לימין קיצוני: וילדרס הפסיד בקלפי, אך ניצח בקרב על התודעה

נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק אוחז במכתב הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי, 29 במרץ 2017. רויטרס
המכתב שקיבל טוסק במשרדיו בבריסל, היום/רויטרס

ראש הממשלה הבהירה כי "זהו רגע היסטורי, שאין ממנו דרך חזרה". מיי, שהתנגדה ליציאה מהאיחוד האירופי לפני משאל העם, פועלת להוצאתו לפועל של "ברקזיט", במקביל למאמציה לשמור על אחדות בריטניה, נוכח קריאות מחודשות למשאל עם לעצמאות סקוטלנד ומשבר מדיני חריף בצפון אירלנד.

במכתב בן שישה העמודים שהעבירה מיי, היא קראה לפתיחה במגעים בגישה חיובית והודתה כי מדובר במשימה מורכבת ומאתגרת. "אנחנו מאמינים שנחוץ להגיע לסכמה על עתיד השותפות שלנו, לצד תנאי הפרישה מהאיחוד האירופי", כתבה, והדגישה כי לונדון תבקש להגיע להסכם סחר חופשי עם האיחוד המצומצם, על 27 המדינות החברות בו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מודיעה על כוונתה לצאת מהאיחוד האירופי, לונדון, 29 במרץ 2017. רויטרס
"אנחנו מאמינים שנחוץ להגיע לסכמה". מיי, היום בפרלמנט/רויטרס
נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק עם מכתבה של ראש ממשלת בריטניה בו היא מודיעה על כוונתה לצאת מהאיחוד האירופי, בריסל, 29 במרץ 2017. רויטרס
"אנחנו כבר מתגעגעים". טוסק מציג את מכתבה של מיי, היום/רויטרס

טוסק אמר בנאומו בבריסל כי האיחוד יפעל לצמצום העלות של "ברקזיט" לאזרחים האירופים ולארגונים עסקיים. "אנחנו כבר מתגעגעים אליכם", קרא נשיא המועצה. דברים דומים נשמעו גם מצדה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, המנהיגה החזקה ביותר באיחוד, שדרשה כי המגעים ישיתו את הפגיעה המינימלית ביותר בחייהם של האזרחים, כולל אזרחי האיחוד שחיים בבריטניה ובריטים שחיים במדינות האיחוד.

עם זאת, דובר משרד החוץ בגרמניה מרטין שייפר הבהיר כי "לוח הזמנים דחוק מאוד". בכירים בברלין טענו בחודשים האחרונים כי להערכתם, לוח הזמנים שנקבע ליציאה הבריטית אינו מספיק, וקראו להסכם הדרגתי. סוגיות רבות ביחסים בין בריטניה למדינות האיחוד עוד רחוקות מפתרון, וההנהגה בגרמניה ובצרפת – שעשויה להשתנות באופן ניכר לאחר מערכות הבחירות הצפויות בשתי המדינות המובילות בחודשים הקרובים – תשפיע על ההסכמות שיגובשו.

הפגנה מחוץ לבניין הפרלמנט הבריטי בעקבות כוונתה של ראש הממשלה תרזה מיי לצאת מהאיחוד האירופי, לונדון, 29 במרץ 2017. רויטרס
"בריטניה לא תוכל לפעול לבד". מפגינים פרו-אירופים מחוץ לפרלמנט בלונדון, היום/רויטרס

יו"ר הפרלמנט האירופי אנטוניו טג'אני טען בדברים שנשא בבריסל כי ביטול "ברקזיט" הוא אפשרי, אולם ידרוש את אישורן של כל המדינות החברות. מיי וגורמים בכירים בבריטניה הבהירו כי לא יבקשו להפוך את ההחלטה שהתקבלה במשאל עם לפני תשעה חודשים. "אם בריטניה תחליט לשנות את עמדתה, היא לא תוכל לעשות זאת לבדה", אמר, "כל המדינות החברות צריכות להחליט יחד אם זה אפשרי".

המכתב המלא שהעבירה מיי לטוסק:

טיוטת ההחלטה של הפרלמנט האירופי לגבי "ברקזיט", שנחשפה ב"גרדיאן":

בתוך כך, נחשפה הערב טיוטת הצעת ההחלטה של הפרלמנט האירופי בנוגע להליך "ברקזיט". על פי הטיוטה, שפורסמה לראשונה ב"גרדיאן" הבריטי, ניתן יהיה להפוך את פרישת בריטניה. ההצעה עוד קוראת לכינון הסכמי ביניים שיקלו על התהליך, אולם הוא יושלם בכך מקרה תוך שלוש שנים.

הצעת ההחלטה, שתעלה להצבעה בשבוע הבא, עוד קובעת כי סוכנויות של האיחוד האירופי שבסיסן בלונדון יועברו, וכי ההסכם הסופי חייב לכלול ערבויות לזכויותיהם של אזרחים וחברות בבריטניה ובמדינות האיחוד. בנוסף לכך, ההצעה האירופית דורשת כי בית הדין האירופי יהיה הסמכות העליונה לפרשנות משפטית של ההסכמים שייחתמו.

(עדכון ראשון: 14:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully