וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאכטות, אחוזות וברווזים: התחקיר שהוציא את צעירי רוסיה לרחובות

סרטון שפורסם החודש, וחושף את "המנגנון שמעביר את האוצר הלאומי לחשבונות הבנק של בכירי הממשל", הוביל להפגנת המחאה הגדולה ביותר נגד הקרמלין זה שנים. "נמאס לנו משחיתות", קרא מנהיג האופוזיציה, שלא יורשה להתמודד בבחירות

עריכה: יאיר דניאל

עשרות אלפי רוסים יצאו אתמול (ראשון) לרחובות במוסקבה ובעשרות ערים נוספות, על מנת למחות נגד השחיתות הפושה בקרמלין. את הסערה הנוכחית, שהביאה להפגנות המחאה הגדולות ביותר שנראו במדינה מאז 2012, החל תחקיר שפרסם בתחילת החודש מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני – אחד מלפחות 800 המפגינים שנעצרו אתמול על ידי כוחות הביטחון.

נבלני, העומד בראש "הקרן למאבק בשחיתות" והכריז על עצמו כמועמד לנשיאות בשנה הבאה, פרסם לפני כשלושה שבועות תחקיר מקיף על ראש הממשלה דמיטרי מדבדב, לפיו הוא השיג ממון רב מקופת המדינה בדרכים לא כשרות. התחקיר פורסם בערוץ היוטיוב של ארגון האופוזיציה, וזכה עד כה ליותר מ-12.5 מיליון צפיות.

עוד בוואלה! NEWS:
המתנגד של פוטין הפך לשרק: בכיר באופוזיציה הותקף ברחוב
תה מורעל וחיסולים לאור יום: למתנגדיו של פוטין אין מקום להסתתר
אוקראינה: נרצח חבר פרלמנט רוסי לשעבר שיצא נגד פוטין

פעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני נעצר בידי המשטרה במהלך הפגנה במוסקבה, 26 במרץ 2017. רויטרס
"המערכת רקובה". מעצרו של נבלני, אתמול במוסקבה/רויטרס

צפו בתחקיר המלא:

"אחוזות, בתי נופש, יאכטות, כרמים ונכסים בטוסקנה", מכריזות הכותרות בפתח הסרטון, שבמהלכו מציג נבלני את רשת הקשרים והעסקות המושחתות שאפשרו למדבדב לצבור נכסים וממון, שחורגים באופן ברור מההון שהיה אמור לצבור ממשכורתו הממשלתית. "מדבדב יכול לגנוב בלי בעיה – כי פוטין עושה את זה, פשוט בקנה מידה גדול בהרבה", טען נבלני.

לדבריו, "כולם בממשלה עושים את זה, השופטים, התובעים – הופכים למיליונרים ולמיליארדרים הודות לשחיתות. המסקנה היא פשוטה: המערכת רקובה". נבלני הוסיף כי "האנשים שבסרטון בשלטון כבר 17 שנים, והם הקימו מנגנון מושלם שנועד להפוך את האוצר הלאומי של רוסיה לאחוזות ולחשבונות בנק להם ולילדיהם".

"מי שמנהלים את המדינה עשירים מאוד – אבל האזרחים עניים", הוסיף נבלני, שהעריך כי הנזק הכלכלי של השחיתות במסדרונות הקרמלין מגיע לפחות לכדי כמה עשרות מיליארדי דולרים. "זאת המדינה שלנו, והם גונבים את הכסף שלנו", קרא. "נמאס לנו משחיתות, זאת המדינה שלנו".

הפגנות נגד ראש הממשלה ונגד שחיתות, וולדיווסטוק, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
הפגנות בכל רחבי המדינה. שלטי "ברווזים" בוולדיווסטוק, אתמול/רויטרס
הפגנות נגד ראש הממשלה ונגד שחיתות, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
"כולם כאן יודעים שהמנהיגים שלנו הם גנבים". מוסקבה, אתמול/רויטרס

אכן, ביום השנה לניצחונו של הנשיא ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות בשנת 2000, יצאו אתמול לפחות 60 אלף בני אדם לרחובות במחאה על הגילויים החדשים. ההפגנות – כמו גם התחקיר המקורי – לא דווחו, כמובן, בכלי התקשורת הרוסיים, אולם זכו להתייחסות נרחבת בכלי תקשורת זרים. כמו כן, המפגינים נעזרו ברשתות החברתיות על מנת להפיץ את דבר המחאה.

עיתונאים זרים דיווחו כי הקהל בהפגנות – שנערכו ברחבי המדינה, מסיביר ודגסטן ועד לסנט פטרסבורג – הורכב ברובו מצעירים, חלקם אף תלמידי תיכון, שקראו קריאות בגנות "הגנבים" בקרמלין. כוחות המשטרה מיהרו לפזר את ההפגנות, לאחר שסירבו בימים האחרונים לתת אישור לקיומן.

הפגנות נגד ראש הממשלה ונגד שחיתות, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
לפחות 800 נעצרו. כוחות הביטחון במוסקבה, אתמול/רויטרס
הפגנות נגד ראש הממשלה ונגד שחיתות, וולדיווסטוק, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
מעצר מפגין בוולדיווסטוק, אתמול/רויטרס

"כולם כאן יודעים שהמנהיגים שלנו הם גנבים", הבהיר ויטלי קרזונוב, שהצטרף למפגינים במוסקבה, בשיחה עם "וושינגטון פוסט". לאחר מעצר מאות מפגינים, הוא כבר חשש להניף את השלט שהביא עמו. "לא תוכלו תעצור את כולנו!", קראו המפגינים בבירה, לאחר שמפגין נעצר כשהניף באוויר ברווזי גומי, בהתייחסות לחשיפה בתחקיר של נבלני כי לברווזים יש ביתן משלהם באחת מהאחוזות שבבעלות מדבדב.

חלק מהמפגינים כבר שוחררו אמש ובמהלך הלילה, אולם רבים נותרו במעצר באישומים שונים. נבלני עצמי יובא הבוקר בפני בית המשפט, שצפוי להאריך את מעצרו. רק בחודש שעבר גזר עליו בית המשפט מאסר על תנאי בגין מעילה שביצע לכאורה – החלטה שתמנע ממנו להתמודד בבחירות באופן חוקי. לטענתו, מדובר במשפט ראווה שאינו מבוסס על עובדות משפטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully