וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

460 אלף הרוגים ומדינה חרבה: שש שנים למלחמה בסוריה

15.3.2017 / 13:33

מה שהתחיל בתור מחאה שלווה נגד שלטונו של אסד התדרדר לעימות רצחני וברברי, שבו התערבו גם המעצמות. על אף שבעולם התרגלו לרעיון כי הרודן יישאר בשלטון, סוף המלחמה לא באופק - והאזרחים ימשיכו לשלם

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שש שנים אחרי תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, הנשיא בשאר אסד אמנם מנצח בשדה הקרב - אך סיומה לא נראה באופק. מה שהתחיל ב-15 במרץ 2011 כמחאה שלווה נגד שלטונו של העריץ, כחלק מאירועי "האביב הערבי", התפתח למאבק רצחני וטוטאלי שהשפיע על כל המזרח התיכון וזימן אליו את מעצמות העולם.

האופוזיציה למשטר העלוואי שינתה את צורתה במרוצת השנים, וכיום היא מונה ערב-רב של פלגים וארגונים יריבים, חלקם קיצוניים כמו "המדינה האלסאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה על גלגוליו השונים. המורדים המתונים נשחקו לטובת אלו הרוצים להקים משטר הלכה אסלאמי, וצבאו של אסד איבד כוח אדם רב.

מנהיגי המערב, בהם גם נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה, העריכו בתחילת המרד כי אסד ייפול במהרה בדומה לדיקטטורים אחרים במזרח התיכון. עם זאת, המשטר הצליח לשרוד בזכות סיוען של איראן, ששלחה מיליציות שיעיות להילחם לצדו - בהן גם חיזבאללה - ורוסיה, שהטתה את הכף עם התערבותה במלחמה באוקטובר 2015.

עוד על המלחמה בסוריה
דוח קודר מסוריה: מספר שיא של ילדים נהרגו בשנה שעברה
"נקמה באיראן": שלוחת אל-קאעדה קיבלה אחריות על הפיגוע בדמשק
אסד: "מקווה שטראמפ יביס את דאעש, אבל עוד לא ראינו כלום בשטח"

הפגנה נגד שלטונו של אסד בעיר דרעא, 21 במרץ 2011/AP

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו בבריטניה והוא עוקב אחרי המלחמה באמצעות רשת של פעילים, לפחות 465 אלף איש נהרגו, בהם כ-96 אלף אזרחים. בנוסף לכך, כמחצית מהאוכלוסייה נעקרה מביתה ויצרה את משבר הפליטים הגדול ביותר בעולם והמלחמה הציבה סטנדרטים חדשים של אכזריות.

מעט מאוד סבורים כי העימות יסתיים בקרוב, ועוד פחות סבורים כי אסד יכול לכבוש מחדש את כל המדינה, כפי שהוא הבטיח. עם זאת, מאחר שכל המעורבים התרגלו לכך שהוא יישאר בתפקיד, אף אחד גם לא מצפה להסכם שלום. רבים מעריכים כי במקרה הטוב, הפתרון יהיה הפסקת אש שברירית ברוב שטחה של המדינה, שבפועל תחולק בין הכוחות השונים.

הגבולות הפכפכים, אך אסד ובעלי בריתו שולטים על רוב מרכזי האוכלוסייה הגדולים ביותר במדינה, מחאלב בצפון עד לדרעא בדרום, לצד רצועת החוף והבירה דמשק. טורקיה והמורדים שנתמכים על ידיה מחזיקים בשטח בצפון המדינה, בסמוך לגבול, וארגונים אחרים שולטים במחוז אידליב ובמערב מחוז חאלב. הכורדים שולטים על אזורים בצפון-מזרח ובצפון-מערב המדינה, ואילו דאעש עדיין אוחז בטריטוריה נרחבת במזרח. בשנה הבאה, צפוי להתקדם המבצע לשחרור מעוזו בא-רקה, בתמיכת ארצות הברית ששלחה לאחרונה כוח קרקעי למדינה, לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully